Pony rent de bak uit, oplossing?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsesoulx

Pony rent de bak uit, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:01

Bokkers!

Ik heb een hele lieve maar ondeugende 8 jarige shetlandmerrie. :j
we doen vele dingen samen oa lange lijnen en dingetjes op neckrope proberen!
Alleen als ik met haar in de bak lange lijn of op neckrope iets aan het doen ben dan rent ze vaak de bak uit..
Als jullie je niet kunnen voorstellen hoe, ze sleurt mij gewoon mee, en als ik dr los laat omdat het touw schuurt rent ze door naar het gras.
Voor de bak ingang hebben wij 3 schrikdraadjes (hier staat geen stroom op) maar ze rent er gewoon doorheen.
Ik zet er nu telkens dingen voor, maar ook daar rent ze gewoon door heen.
Eerst trok ik me er niks van aan, en kreeg ze eigenlijk geen straf, ik weet het, dat was niet heel slim.
Ik pakte haar dan gewoon weer en ging weer naar de bak, en vervolgens weer hetzelfde liedje, totdat ik het zat was
en ze zonder iets lekkers terug in haar wei moest ( want dat vond ik al een hele straf voor haar, de appeltjes en worteltjes na het werken vind ze altijd zo lekker. :') )
Inmiddels ben ik wijzer geworden, en weet dat ze het op deze manier natuurlijk blijft doen..
Dus ben ik met een zweepje gaan lange lijnen, en telkens als we bij de uitgang kwamen en ze naar de uitgang keek kreeg ze een klein
tikje en zei ik ; hehe let op!
zodat ze wist dat het niet mocht..
maar ze deed het nogsteeds.
mijn volgende manier was als ze de bak uitrende, dan gaf ik haar een tik, maar pony deed/doet net alsof ik een monster ben, alleen al
als ik haar bij het gras kom ophalen als ze de bak uit is gerend, terwijl ik haar anders nooit een tik verkoop.
dus daar ook weer mee gestopt want krijg er zo'n naar gevoel van..
nu is mijn manier als ze zich al losrukt, sneller als haar zijn en naar de uitgang rennen, haar daar weg te jagen en net zolang op te jagen, rondjes laten rennen
in de bak dus tot dat ze echt moe is geworden, en zelf naar me toe komt, dan begin ik weer opnieuw, net zolang totdat ze doet wat ik van haar wil/verwacht zonder
de bak uit te willen rennen.

Alleen is dit nou ook niet zo'n pretje om haar telkens de bak rond te jagen, en ik heb niet het idee dat het werkt.
Kan iemand mij misschien helpen en met mij een oplossing bedenken wat ik wel kan doen om haar te laten merken dat dat absoluut niet de bedoeling is,
en het niet meer te laten gebeuren?

andere bak ingang maken is niet mogelijk btw.
sorry voor de lange tekst, wil het graag goed en duidelijk uitgelegd hebben. :j
bedankt!

Koekeroekus

Re: Pony rent de bak uit, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:06

Misschien eens aan de longe hangen. En dan vooral in die hoek gaan longeren. Je loopt dan niet achter haar maar aan de zijkant, dan kan ze je minder goed meeslepen en heb je meer kracht om haar in de bak te houden. Anders zou ik toch echt eens balken maken waarmee je de bak hermetisch af kan sluiten.

horsesoulx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:09

Dat heb ik ook al geprobeert, dan kan ik haar wel tegen houden zodat ze de bak niet uit rent, maar dan begint ze te stijgeren, niet hoog, maar wel stijgeren, en als ik haar dan weer vertel te gaan stappen of draven etc. dan begint ze heel hard rondjes om me heen te rennen, terwijl als we niet bij de uitgang zijn weet ze donders goed wat ik bedoel en doet alles ook heel erg braaf.
In de longeerbak doet ze het btw ook maar rent ze er dus niet uit.

svdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:10

Al gedacht aan een schrikdraadje. Zo blijven shetten meestal ook in de wei. :o

horsesoulx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 11:13

geeft ze niks om, ze staat in de wei ook tegen het stroomdraad aan te eten, waar wel stroom op staat omdat aan de andere kant van het stroomdraad natuurlijk net iets lekkerder gras staat! :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:41

Probeer op tijd te stoppen. Rust = beloning. Of pony tijdens die rust nou wel of niet een appeltje krijgt, dat koppelt ze echt niet meer aan het wel of niet ontsnappen.

Dus als ze ontsnapt, pak je haar terug en zet je haar aan het werk. Als ze ook meer één keer braaf langs die hoek gelopen bent, dan belonen en dan is het klaar. Dit uitbouwen naar twee keer, drie keer... Zodat ze leert dat braaf meewerken haar meer oplevert dan tegenwerken.
En doe handschoentjes aan zodat ze de lijnen niet uit je handen kan trekken.

pauline183

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:32

dat probleem had ik vroeger ook altijd, mijn pony ging dan het touw uit mn handen rukken en naar het gras lopen. wat heel erg helpt is clickertraining, je hebt zoon clicker voor een hond en dan ga je een beetje vrijheidsdressuur doen en leren dat ze achter je aanloopt en telkens als ze dat doet geef je een klikje en geef je haar een klein stukje wortel of appel, zo leert ze ook respect hebben voor je. zorg ook dat ze, als je op een afstandje staat, dat ze dan naar je toe loopt en dan gelijk klikken. gebruik dan bijv. het woord: kom hier. zeg dat dan met een luide en duidelijke stem. als ze dan komt dan klik je gelijk en geef je haar een stukje, als ze dan een keer wegrent roep je haar gelijk en als ze dan komt klik je gelijk en geef je een stukje, op youtube en google kan je allemaal dingen vinden, mail me maar als iets niet lukt ofzo, ik weet wat je meemaakt ;)

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:37

Of de stroom erop zetten

horsesoulx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-13 11:19

Bedankt allemaal!
Had er ook al aan gedacht dat het werk allemaal wat te lang voor der duurde,
Dus gister hebben we t weer geprobeert, paar minuutjes stappen, toen een drafje geprobeert
Maar ze zat een paar passen in draf en rende er alweer vandoor..
dus het is echt onder het werk uitkomen volgenmij.

Ik heb altijd eig wel iemand bij de ingang staan, en er staan ook altijd pionnen en kruiwagens voor maar daar trekt ze zich niks vanaan..

Gister weer iets nieuws geprobeert, als ze wegrende niet boos geworden of opgejaagt, maar gewoon naar haar toelopen, pakken en weer opnieuw geprobeert.

Als ze wegrende en dan zelf naar mij toe kwam kreeg ze een snoepje, als ik haar moest pakken niet.

Vrijheidsdressuur doen we al, en eigenlijk kent ze alle kunstjes wel behalve zitten, liggem em steigeren, daar wil ik ook niet mee beginnen denk ik

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:18

dit klinkt me bekend en betekend vooral dat jou pony absoluut geen respect voor jou heeft en gewoon een loopje met je neemt.
De pony is dominantie en zeer brutaal en ik denk dat jij hier maar beter heel snel goede hulp voor kunt zoeken van iemand met verstand van zaken zodat je dit samen met een ervaren persoon op kan lossen. als je haar elke keer maar weer laat winnen en ze steigert als ze er niet uit kan wordt dit echt levens gevaarlijk. haar volgende stap is boven op jou springen om jou duidelijk te maken dat zij vind dat zij de baas is en zij vind dat jij moet doen wat zij wil en staan waar zij dat wil. ze zit hier zo te horen ook niet ver van af. pas op met haar! haal kennis en riskeer je eigen lijf er niet aan zonder deskundige hulp.

Ik zit in Haaksbergen, dichtbij enschede/ hengelo. Als het in de buurt is help ik je hier graag mee voordat er ongelukken gebeuren.

FUENTES

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:07

Doe je dat lange lijnen met of zonder hoofdstel? Ik denk dat je even een stapje terug moet doen en sowieso even het bit in de mond. Het klinkt misschien een beetje hard, maar ik denk dat als je een aantal keer het bit door de mond hebt gehaald ze er al snel klaar mee is. Gewoon even longeren met hoofdstel, als dat niet werkt eerst met haar gaan lopen en dit steeds verder uitbreiden.
Het opjagen werkt denk ik sowieso niet, omdat ze de bak dan met straf gaat vergelijken en ze er helemaal niet meer in wil. Probeer gewoon even een aantal andere dingen uit, helpt het niet, zou ik doen wat evelien_89 zegt.