Ik heb een hele lieve maar ondeugende 8 jarige shetlandmerrie.

we doen vele dingen samen oa lange lijnen en dingetjes op neckrope proberen!
Alleen als ik met haar in de bak lange lijn of op neckrope iets aan het doen ben dan rent ze vaak de bak uit..
Als jullie je niet kunnen voorstellen hoe, ze sleurt mij gewoon mee, en als ik dr los laat omdat het touw schuurt rent ze door naar het gras.
Voor de bak ingang hebben wij 3 schrikdraadjes (hier staat geen stroom op) maar ze rent er gewoon doorheen.
Ik zet er nu telkens dingen voor, maar ook daar rent ze gewoon door heen.
Eerst trok ik me er niks van aan, en kreeg ze eigenlijk geen straf, ik weet het, dat was niet heel slim.
Ik pakte haar dan gewoon weer en ging weer naar de bak, en vervolgens weer hetzelfde liedje, totdat ik het zat was
en ze zonder iets lekkers terug in haar wei moest ( want dat vond ik al een hele straf voor haar, de appeltjes en worteltjes na het werken vind ze altijd zo lekker.

Inmiddels ben ik wijzer geworden, en weet dat ze het op deze manier natuurlijk blijft doen..
Dus ben ik met een zweepje gaan lange lijnen, en telkens als we bij de uitgang kwamen en ze naar de uitgang keek kreeg ze een klein
tikje en zei ik ; hehe let op!
zodat ze wist dat het niet mocht..
maar ze deed het nogsteeds.
mijn volgende manier was als ze de bak uitrende, dan gaf ik haar een tik, maar pony deed/doet net alsof ik een monster ben, alleen al
als ik haar bij het gras kom ophalen als ze de bak uit is gerend, terwijl ik haar anders nooit een tik verkoop.
dus daar ook weer mee gestopt want krijg er zo'n naar gevoel van..
nu is mijn manier als ze zich al losrukt, sneller als haar zijn en naar de uitgang rennen, haar daar weg te jagen en net zolang op te jagen, rondjes laten rennen
in de bak dus tot dat ze echt moe is geworden, en zelf naar me toe komt, dan begin ik weer opnieuw, net zolang totdat ze doet wat ik van haar wil/verwacht zonder
de bak uit te willen rennen.
Alleen is dit nou ook niet zo'n pretje om haar telkens de bak rond te jagen, en ik heb niet het idee dat het werkt.
Kan iemand mij misschien helpen en met mij een oplossing bedenken wat ik wel kan doen om haar te laten merken dat dat absoluut niet de bedoeling is,
en het niet meer te laten gebeuren?
andere bak ingang maken is niet mogelijk btw.
sorry voor de lange tekst, wil het graag goed en duidelijk uitgelegd hebben.

bedankt!