Paard bokt als je iets vraagt zonder halster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mayadeby

Paard bokt als je iets vraagt zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 07:31

Hallo,

Sinds kort heb ik een verzorgpaardje, een haflinger genaamd Leila, ze is 14 jaar en sinds 2 jaar zadelmak.
Doordat ze jarenlang gewoon op de (enorm grote) weide heeft gestaan, is ze te dik.
Aan de longe doet ze het perfect, als er niemand opzit tenminste.
Vanaf dat er iemand op zit, is draf en galop te veel gevraagd en bokt ze je er gewoon af.
Zonder longe begrijpt ze niet wat ze moet doen en komt ze op je af gedraven om vlak voor jou te stoppen en te bokken.
Dus zijn we begonnen met gewoon grondwerk. Achteruit gaan, flemen,.. het lukt allemaal.
Maar laat je het halster weg, bokt ze.

Wie o wie heeft de gouden tip om meer vertrouwen te krijgen, en om over te laten komen wat je bedoelt, zonder halster ...

Groetjes

Sorry als het verkeerd staat

Amber_Pat

Re: Paard bokt als je iets vraagt zonder halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 07:38

Beeld je in dat het een ander paard is, die heel braaf is. Het klinkt heel gek, maar het werkt echt. En doordat jij meer vertrouwen hebt zou een paard minder snel gaan bokken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:03

Is het mogelijk dat het paard in de war raakt? Jarenlang niets gedaan, nu worden verschillende dingen verwacht (hoe goedbedoeld ook), terwijl ze een overgewicht mee moet slepen...
Soms kan het helpen om het simpel te houden.

Ik geloof dat ik met een dergelijk paard eerst veel zou gaan stappen; kilometers maken. Dat is vaak de beste manier om de stofwisseling een boost te geven en tegelijkertijd de spieren, pezen en gewrichten sterker te maken. Veel recht toe/recht uit. Ik weet niet hoe ze buiten is? Anders is buiten stappen het fijnste. Indien dat niet mogelijk is, zou je op de wei kunnen stappen in lange lijnen. Paar keer per week, ongeveer een uur. Pas later beginnen met een klein drafje in te bouwen en dan uitbreiden. Kans dat die langzame opbouw beter werkt... Het bokken moet, als het even kan, worden voorkomen. Dus niet zover gaan tot ze op dat punt komt, want dan wordt het al snel een gewoonte (zeker als het lukt om de ruiter eraf te gooien en daarmee dus beloond te worden)

Zonder halster iets doen zou ik nu in dit stadium niet doen. Ook hier weer heeft het weinig zin en leer je alleen een verkeerde gewoonte aan (ik vermoed dat verwarring hier een rol speelt)

Qua grondwerk zou ik het echt simpel houden (nog voordat je erop stapt); Zorg dat je de halt, voorwaarts, links, rechts goed 'installeerd' Dat is de basis waar je straks op verder borduurt. Ik werk zelf veel met clickertraining, maar dan zit de basis er wel al in.
Denk dat je hier wel iets aan hebt:http://www.aebc.com.au/stepbystep
Klick steeds op het rood gedrukte voor meer info.

Hou het dus simpel.
Begin met het aanleren van de hulpen zoals ho, voorwaarts, links, rechts, Ben duidelijk en helder. Bouw conditie en kracht op middels eerst langere tijd stappen (liefst in de natuur) en bouw het vandaaruit langzaam op. Een dikkert die jarenlang op de wei heeft gestaan is bevattelijk voor blessures. Neem er dus veel tijd voor.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:32

Haal hulp! Laat iemand mee kijken, want is het paard bang of neemt het juist de leiding?
Vraag iemand om mee te kijken en tips te geven want zeker het stukje "Zonder longe begrijpt ze niet wat ze moet doen en komt ze op je af gedraven om vlak voor jou te stoppen en te bokken" vind ik zorgelijk. Succes!

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:41

Ik zou je adviseren om gewoon eens een instructeur erbij te halen die ervaring heeft met het inrijden van paarden. Dit is voor alle partijen vervelend: zo te lezen snapt het paard niet goed wat er verwacht wordt en je wordt hier zelf ook onzeker van natuurlijk. Soms kunnen dit soort zaken met een paar uur les opgelost worden :-)