lange lijnen, hoe beginnen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

lange lijnen, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:34

Ik heb al even wat rond gesnuffelt en heb niets bruikbaar gevonden.
Ik wil beginnen met lange lijnen maar dit is zowel nieuw voor de pony als mij :)
Wat heb je allemaal nodig en hoe kan je het beste beginnen?

Luca03

Re: lange lijnen, hoe beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:44

niemand?

loveottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:57

Ik doe het al een tijdje met Brownie. Maar iedereen onderschat het het is zeer moeilijk geloof me !! Je hebt een zweep en een longeerlijn nodig en het best nog een cap als je niet dood wil zijn :D Het beste kan je gewoon beginnen met 1 iemand die naast je pony loopt en jij erachter met de longeerlijn en laten lopen en stoppen op commando en dan draaien als dat goed gaat begin je met draven enzo verder :D hoop dat ik je geholpen heb

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 20:59

loveottje schreef:
Ik doe het al een tijdje met Brownie. Maar iedereen onderschat het het is zeer moeilijk geloof me !! Je hebt een zweep en een longeerlijn nodig en het best nog een cap als je niet dood wil zijn :D Het beste kan je gewoon beginnen met 1 iemand die naast je pony loopt en jij erachter met de longeerlijn en laten lopen en stoppen op commando en dan draaien als dat goed gaat begin je met draven enzo verder :D hoop dat ik je geholpen heb

ja je hebt me al een heel stuk verder geholpen :) gebruik jij een longeersingel?

loveottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:01

banketstaaf schreef:
loveottje schreef:

ja je hebt me al een heel stuk verder geholpen :) gebruik jij een longeersingel?

Ik vind het gemakkelijker omdat je touw niet steeds naar beneden valt maar op dit moment heb ik nog geen :/

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:03

Ik heb laatst met mijn 2,5 jarige geoefend aan de lange lijnen.

Ik ben er ook niet bekend mee en zij dus ook niet.
Heb een stalgenoot gevraagd om mij even 'les' te geven en nu gaat het goed! :D

Wel met longeersingel, veel makkelijker :j
En lijnen met katrollen vind ik ook fijner.

Ik loop er momenteel achter.

Het is helemaal niet moeilijk vind ik :n Ik heb geen zweep nodig en ook zeker geen cap want ik loop op veilige afstand en het is ook niet zo dat je kunt vallen ofzo :')

Dus tip; vraag even een stalgenoot of vriendin die er al bekend mee is om hulp, dat is zoveel makkelijker dan zelf gaan hannessen..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:07

_Nancy schreef:

Het is helemaal niet moeilijk vind ik :n Ik heb geen zweep nodig en ook zeker geen cap want ik loop op veilige afstand en het is ook niet zo dat je kunt vallen ofzo :')

Dus tip; vraag even een stalgenoot of vriendin die er al bekend mee is om hulp, dat is zoveel makkelijker dan zelf gaan hannessen..

dat is het probleem, ik sta niet op een stal en mn vrienden hebben geen eigen pony of verzorgpony en doen dus ook niet aan lange lijnen

loveottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:08

_Nancy schreef:

Bij mij valt het mee maar in het begin als je er echt niets van kent is het redelijk moeilijk en je denkt dat je veilig staat maar als je pony schrikt... En je kan altijd vallen heb dit al zoveelhad :D

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:11

Je kunt op 2 manieren beginnen
Vanuit het longeren met de dubbele longe en als dat goed gaat van daaruit de lijnen op gelijke lengte nemen en er achter/naast de achterhand gaan lopen.
Je moet je paard dan met je stem en zweephulp goed voorwaarts houden en voor licht contact houden zodat 'ie niet om kan draaien.

Je kunt ook beginnen door naast je paard te gaan lopen, met je handen boven de schoft waar je ze ook hebt als je rijdt.
Als je paard dit snapt en voorwaarts blijft kun je langzaam meer naar achteren gaan.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 21:14

Waarvoor dienen de katrollen aan zo een longe?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:16

voor lange teugelen heb je in principe geen singel en geen lijnen met katrollen nodig

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:17

TS, oke dat is dan lastig.
Ik wil je wel een longeersingel aanraden, veel fijner.
Ik heb het 1x zonder gedaan en we liepen allebei te struikelen over de touwen :')

Ik ben trouwens ook begonnen met halster, omdat mijne nog zo jong is en weinig ervaring heeft met bit (weet niet hoe dat bij jouw zit) en dat gaat nu ook prima :)

Ik vond/vind naast het paard lopen zo onhandig :o
Ik ben er meteen achter gaan lopen.

Als mijn pony schrikt, en dat gebeurt maar héél weinig, zie ik dat wel aankomen :)

En in het begin zou ik alleen maar stappen, eerst dat doorkrijgen en dan verder..
Er zijn vast filmpjes op youtube te vinden hoe je het moet doen :)

De katrollen vind ik fijn, omdat ik het vastmaak aan hoofdstel en weer terug naar de singel (dus een soort van 3-hoek) en het dan soepeler gaat.
Heb het eens zonder gedaan en toen schoof de singel en zo de hele tijd naar voren.

Chantal_lipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:18

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:21

Het beste kun je beginnen met een les te nemen van iemand die het wel kan.
Wil je het perse zelf doen dan zou ik beginnen met longeren aan een enkele lijn oefenen op stemhulpen tot het paard goed aan de hulpen staat, dan over gaan op dubbele lijn en van daaruit over gaan op het werken met dubbele lijnen, deze volgorde voor iemand die niet weet hoe het moet lijkt me het makkelijks.
Wat heb je nodig.
Enkele longeerlijn.
Dubbele longeerlijn van gelijk gewicht.
Lange lijnen.
Longeersingel.
Kaptoom/Mont Robert halster/Academisch halster ( zeker geen hoofdstel met bit)

Er zijn paarden die het doodeng vinden als je er achter loop, ze horen je wel, maar zien je niet dit kan een behoorlijke schrikreactie geven, ga vooral in het begin op een punt staan/lopen waar je paard je kan zien.