[AR] "Droogmennen", hoe tuig goed op zijn plaats houden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

"Droogmennen", hoe tuig goed op zijn plaats houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:36

Ik ben mijn merrie aan het beleren in het tuig. Nu ben ik dus ook bezig met droogmennen (mennen zonder kar).
Nu is de broek niet verbonden met de kar tijdens te droogmennen. Hoe kan ik de broek het beste vastzetten terwijl ik oefen? En hoe zet ik het borststuk het beste vast? Want de strengen voor de kar heb ik er vaak niet aan.
De broek aan de ogen van het schoftje red ik qua lengte niet. De broek vastmaken aan het borsttuig kan, maar dit is qua lengte net wat aan de korte kant.

Hopelijk heb ik het duidelijk uitgelegd, hebben jullie tips?

Nu laat ik de broek vaak los (de lussen die anders aan de kar gaan) en doe ik de strengen wel aan het borsttuig. Ik leg dan de strengen over de rug.

p.s. met de zoekfunctie kon ik niks vinden

b485

Re: "Droogmennen", hoe tuig goed op zijn plaats houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:41

Ik zou de broek aan het borsttuig maken. Eventueel een strotouwtjeof sporenriempje om het te verlengen.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 19:43

Verlengen, das een goede. Dom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb! Thnx.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 22:58

Hier ook strotouwtjes-gebruiker :+ werkt prima.
Let erop dat je wel de rugriem/culeron goed op maat hebt staan. Dat het schoftje dus niet langzamerhand naar voren schuift.

Wat ik soms ook doe is draagriem van borst even verbinden met schoftje, blijft het beter liggen als ze bijv hals strekken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:58

Wij hadden laatst de strengen opgeknoopt gelaten en aan de sluitingen van de lichtogen gemaakt, en dan aan de knoop van de strengen weer de broek vast gemaakt... :D

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 18:36

Ik gebruik altijd stro touwtjes

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:09

vast maken met een touwtje aan het borst tuig

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:14

Ik steek de riemen van de broek altijd door de passanten.
En de strengen haal ik er meestal af.
Met oefenen zet ik paard stil en ging dan even rommelen met de strengen langs de benen beetje hangen etc.
Dit wel samen met iemand voor het geval dat.

Mujannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:33

Ik heb 2 paarden van mezelf zelf beleerd voor de wagen en ben nu sinds augustus bezig met herbeleren van een zeer angstige, dominante en lastige grote Shetlander. Ik doe het droog mennen meteen met het complete tuig. Strengen opgerold bungelend langs schouders/voorbenen, broekriemen door passanten geschoven en bungelt ook lekker. Hierdoor wennen ze juist aan losse onderdelen en worden ze relaxter als er eens iets beweegt voor de kar. Als de streng een keer losgaat en over de grond sleept...niks aan de hand! Halthouden oefenen (en blijven staan!), streng weer opknopen en weer verder sturen... Als dit goed gaat begin ik met "hangen" aan de strengen: leidsel in ene (linker)hand (ik men volgens achenbach-systeem), strengen verbonden dmv bitstukje in andere (rechter)hand... Niet constant hangen dat ze moeten trekken, maar druk erop en als ze trekken iets meegeven en de lengte van druk houden verhogen. Tussendoor met minder druk eens de strengen tegen de benen wiebelen (niet in een ritme, maar lekker onbenullig en zelf lekker vrolijk blijven reageren) en ook eens een streng tussen de achterbenen doorhalen (kan ook voor de kar per ongeluk gebeuren en dan kennen ze het gevoel). Wat ik ook doe is na een paar keer droog mennen in de bak gewoon lekker naar buiten langs de weg en in het bos.

Met de Shet hebben we eerst tweespan gereden en deze week gaat ze weer in enkelspan. Met haar heel veel tussenstapjes gemaakt, omdat ze erg gespannen was (staken, steigeren, zich laten vallen, omdraaien, rennen, enz.). Voordat we daadwerkelijk inspanden heeft ze een paar weken droog mennend los naast mijn andere pony voor de kar mee gelopen. Mijn pony trok dan alleen naast de langboom de wagen en de lastige stuurde ik ernaast. Pas toen dat helemaal goed ging haar met allerlei veiligheids-bevestigingen (en extra hulp van ervaren menner en sterke mensen rondom!) "ingespannen". Nu loopt ze inmiddels superbraaf tweespan en beginnen we aan de laatste fase :-)... En dan lekker blijven mennen tot de eigenaresse haar koetsiersbewijs heeft en de pony en wagen terug kunnen naar huis. Al met al een mega-klus die begin augustus is begonnen! Ben wel trots, want ik was hun laatste hoop en zelfs zeer (veel meer ervaring dan ik) ervaren menners durfden het niet meer aan. Pony is nu zo relaxt en vrolijk! Super temperamentvol en wil dolgraag hard lopen, maar het plezier straalt er nu vanaf ipv angst.

Laatste tips die ik kan meegeven: doe niks zonder het vooraf goed te hebben uitgedacht! Bedenk wat er allemaal kàn gebeuren en hoe je daarop gaat reageren. Luister naar je onderbuikgevoel (stop als je bij jezelf angst of onzekerheid voelt) en ga pas een stap verder als de vorige stap meerdere keren perfect ging! Blijf niet hangen als je een probleem tegen komt, maar vraag dan goede hulp.

Veel plezier en veilige ritten gewenst!
Gr. Heleen.