Hallo, Ik heb een 8 jarige haflingerruin. Hij staat 24/7 op wei samen met shetlanders. In wei poetsen en rijden gaat super, maar buitenrijden gaat niet. Zo gauw hij buiten is krijgt hij paniek, gaat dribbelen en hinniken. Laatst heeft hij zich twee x losgetrokken en is richting wei gerend. Hoe kan ik dit het beste oplossen zonder dat het gevaarlijk word? Ik wil wel met hem grondwerken maar heb hier geen ervaring in. Mocht iemand een goede instructeur weten in zuid Limburg dan hoor ik het graag!
Het paard moet in ieder geval zoveel vertrouwen in je krijgen dat hij zich ook zonder zijn paardenvriendjes veilig voelt. Dit doe je in kleine stapjes. Grondwerken helpt, en kun je inderdaad het beste onder begeleiding doen (kijk eens op de boktmarkt of plaats daar een advertentie).
Ook in kleine stukjes opbouwen om buiten de wei gaan werken. Eerst eens poetsen net naast de wei, dan een paar meter verder en zo opbouwen. Ineens samen de wijde wereld in zal teveel zijn
Fotoveertje
Geplaatst: 05-11-13 00:18
Wat Angela zegt zou ik zeker gaan doen. In kleine stapjes vooruit werken en het goede uitbundig belonen!!
february
Geplaatst: 05-11-13 22:16
En buiten wandelen? Laat het rijden dan even voor wat het is en begin met kleine stapjes. Tips voor instructie heb ik niet, maar lijkt me zeker heel fijn om voor jullie beiden het vertrouwen te vergroten
Mijn oudste pony heeft het andersom. Als ik hem meeneem bij mn hengstje weg, hebben beide partijen er vrede mee. De oudste heeft mij, en jaarling vindt het niet erg om alleen te zijn.
Maar neem ik mijn jaarling uit de weide mee, dan slaat paniek toe bij de oudste. Ik zet hem nu wel eens op stal omdat hij zo gek wordt, maar hij is daar dus bijna over de deur gekomen (best knap voor een pony van 1.14.... zucht..) Wat ik daar nu mee moet doen weet ik ook niet.
Ik heb het ook gehad bij mijn paardje. Heb het langzaam opgebouwd om vertrouwen te krijgen. Eerst wandelen met het paard, daarna ik erop dan iemand erbij met de fiets, en uiteindelijk alleen gaat weer super nu ^^,
Hoop dat het je gaat lukken. denk met veel tijd en geduld dat het wel goed komt.
Esss
Geplaatst: 16-11-13 13:48
Je zou ook nog eens kunnen googlen op 'separation anxiety' of op youtube, dan vind je ook best veel info. Kwam ik tegen toen ik de filmpjes die Cassidy voorstelde aan het kijken was .
Het is inderdaad een lastig iets wat je niet zomaar oplost helaas, ik verzorg een pony die er ook last van heeft. De ene keer kan ik heel relaxt met haar naar de manege lopen (500m van stal) en de volgende dag komen we niet eens het erf af. Het kan me soms frustreren tot op het bot, maar dat helpt het ook niet echt . Grondwerk helpt wel goed, dus als je daar les in kan krijgen dan zou ik het zeker aanraden.
Louisexvosje
Geplaatst: 24-11-13 00:12
in de Ros augustus/september stond ook een stuk over verlatingsangst. weet niet of je die hebt?
leintjeO
Geplaatst: 19-12-13 19:43
Jaa in ross stond daar iets van, heb ik ook gelezen
Zachtjes afwennen. Elke dag gewoon een tijdje van elkaar af en dat elke dag met zo'n 5 a 10 minuten verlengen. Zo heb ik mijn jaarling van een andere jaarling afgehaald. De andere jaarling was namelijk dol op mijne en kon niet meer zonder mijn jaarling. Probleem is nu opgelost