[AR] Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 19:56

Er zijn soortgelijke discussies geweest op bokt, maar met andere doelstelling.
Vandaar dat ik dit toch nog maar eens oprakel

Ik heb onlangs een zg flaktwagen gekocht voor mijn shet (soort boerenwagen) omdat ik daarmee gemakkelijk spulletjes kan vervoeren, voer kan halen bij de molen of hond op kan meenemen.

Dit dus:
Afbeelding

Soortgelijke wagen in gebruik (op wedstrijd, maar die ga ik dus niet doen... is puur hobby)
https://www.youtube.com/watch?v=Srh5zF1kxds

Mijn slachtoffer (filmpje gemaakt bij aankoop, april) -klik of beeld om filmpje te zien-
Afbeelding

Naast het wagentje, gaat de pony ook wat helpen rondom huis
Dat kan het trekken van dunnere boompjes zijn, van achter in de wei naar voren (ong 500 m hobbelig terrein), losse stukken hout halen, misschien zelfs sneeuwschuiven

Om een idee te geven
http://www.youtube.com/watch?v=cYNpdgWTHyc

Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=L9ILyaAvyj4

(dat laatste uiteraard aangepast aan kleine smurfjes)

Nu overwoog ik een gareeltuig, maar twijfel nu toch. Mijn man meent dat een borsttuig prima voldoet en misschien heeft hij daarin ook wel gelijk.
Aan een gareel is moeilijker aan te komen. Ze zijn behoorlijk duur en tweedehand zelden te koop. Goedkoper nieuw kan ook, maar twijfel erg over de kwaliteit.
Borsttuigjes zijn echter ruimschoots te koop, ook tweedehands goede kwaliteit.
Het is natuurlijk toch afwachten hoe het straks allemaal gaat; of ze het leuk vind etc en dan is een fikse investering misschien niet meteen een goed plan.

Graag hoor ik jullie mening en ideeen.
En indien ik toch voor een borsttuig zou kiezen ... dan wellicht iets met een breed borstdeel?

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 23:03

Misschien is een frans gareel wel iets voor je. Ook makkelijk in shetmaat te verkrijgen. Maar met een borsttuig kan je ook heel wat kilo's verzetten. Shetten zijn in verhouding heel sterk

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 15:54

Frans gareel heb ik ook aan gedacht, maar ik weet daar niet zoveel van en ze zijn ook behoorlijk duur. Tweedehands zie je die niet, terwijl je wel tweedehands goede borsttuigen ziet en sporadisch een goed gareel.

Napie

Berichten: 9081
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:19

Een goed gareel is op maat gemaakt. Dat hoeft bij een frans gareel niet. Ik zou dan maar eerst een borsttuig aanschaffen. Wel 1 met een breed borstblad

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 16:27

Ja idd breed borstblad had ik ook in gedachten. Maar niet te breed, ivm toch wel wat lagere halsinzet. Overigens worden de gewone garelen hier niet op maat gemaakt, maar kun je ze overal verstellen. Ik geloof alleen dat die in nl niet gangbaar zijn. Je hebt ook hier de garelen die op maat zijn, maar die heten dan weer anders.

Ik heb nu ook een borsttuigje, maar dat is net goed genoeg om leeg mee te mennen. Niets om echt mee aan het werk te gaan.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:33

Een goed borsttuigje moet volstaan denk ik. Zoek dan wel eentje met een breed borstblad en wat anatomisch gevormd zodat de lage halsaanzet geen problemen geeft.

Frans gareel zou ik niet doen, die zijn moeilijker op de juiste maat af te stellen dan gewone borsttuigen, zeker voor shetlanders vind ik de pasvorm vaak niet ideaal. Ze gaan soms schuren, en ik heb ook de indruk dat de pony's het sneller warm krijgen.

pipo
Berichten: 8264
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:44

ik werk een beetje met mijn tinkertankje en heb een gewoon werktuig om te slepen. Een gewoon tuig voor de wagens (een marathon en een sulky/2 wieler. Maar als ik het mag zeggen zonder ervaring wil ik strakjes een Frans gareeltuig aanschaffen. Wie weet gaat t me vreselijk tegenvallen weet ik niet maar de verdeling lijkt me veel fijner. Een gewoon gareel is maatwerk en niet zo veel mensen hebben daar echt verstand van. Een Frans gareel is soepel en verdeeld in mijn ogen nog meer dan een gewoon gareel en een werktuig. Maar als het voor zo nu en dan is..lekker een werktuigje naast je wagentuig en klaar ben je.
Ik zie de uiteinde van je bomen niet maar laat er lekker een "oog" aan lassen en veiligheidslichtogen en je heb een wereld wagen.

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 16:44

Anatomisch heeft de voorkeur, maar ook daar is tweedehands niet gemakkelijk aan te komen, vrees ik, en nieuw erg duur.
Punt is... dat ik eerst wil kijken hoe het allemaal gaat, maar evengoed niet met een fluttuig wil beginnen. Soort van middenweg dus. Een goed tweedehands tuig, dacht ik zo.
Maar ik zal eens goed rondkijken. Wie weet.
Denk idd dat ik toch voor een borsttuigje ga. Anders kom ik toch al snel in de hele dure tuigen of tuigen van twijfelachtige kwaliteit. En ik denk dat een kwalitatief minder gareel toch een mindere pasvorm heeft en wellicht minder comfortabel is dan een goed borsttuig.

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 16:48

pipo schreef:
ik werk een beetje met mijn tinkertankje en heb een gewoon werktuig om te slepen. Een gewoon tuig voor de wagens (een marathon en een sulky/2 wieler. Maar als ik het mag zeggen zonder ervaring wil ik strakjes een Frans gareeltuig aanschaffen. Wie weet gaat t me vreselijk tegenvallen weet ik niet maar de verdeling lijkt me veel fijner. Een gewoon gareel is maatwerk en niet zo veel mensen hebben daar echt verstand van. Een Frans gareel is soepel en verdeeld in mijn ogen nog meer dan een gewoon gareel en een werktuig. Maar als het voor zo nu en dan is..lekker een werktuigje naast je wagentuig en klaar ben je.
Ik zie de uiteinde van je bomen niet maar laat er lekker een "oog" aan lassen en veiligheidslichtogen en je heb een wereld wagen.



Werktuig naast wagentuig? snap ik niet helemaal? Bedoeling is gewoon een tuig voor wagen en werk, eigenlijk. Zie twee tuigen niet zo zitten? De wagen is verder prima. Rolt lekker licht, zeer stabiel en er zitten ogen aan. Ik overweeg wel om er een rem op te zetten. Ben daar nog niet helemaal uit...

pipo
Berichten: 8264
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:50

een werktuig heeft meestal geen broek. Als je de wagen volstapelt met hout lijkt me een broek erg fijn als de rem het net even niet doet. Ofals het doorglijdt met die sneeuw.

pipo
Berichten: 8264
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:46

een "normaal" tuig draagt op de lichtogen en die zitten ter hoogte van de schouderbladen. Een werktuig draagt/trekt lager nl ter hoogte achter de oksels. Er zit dus best veel verschil in beide. zo ook in de inwerking van beide. Een boom rolt niet mee.. die moet op kracht getrokken worden. (je mag de boom op de foto ook wel wat dichter erachter knopen dan komt ie verder omhoog en gaat t wat makkelijker) Al met al een duidelijk verschil in waar de krachten vandaan moeten komen. Vandaar dat ik zeg een werktuig en een gewoon rijtuigtuig. Het is geen moeten hoor, maar als je echt aan het werk wil zou ik toch voor een werktuig kiezen en als je met kar wil rijden dan 1 met broek.

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:47

Oh ok... nou... hier kun je er over het algemeen, net als bij de meeste borsttuigen, een broek bevestigen (of staartriem, wat je wil) Broeken koop je gewoon los. Daar hoef je dan dus niet een ander tuig voor te hebben. Zou daar hoe dan ook voor kiezen,zowel met sleep als met wagen. Toch prettiger idd met doorglijden. Hier zie je het merendeel van de werkpaarden dan ook met broek werken.


edit: je ziet dat ook bij het filmpje onder de wagen, waarbij met eenzelfde wagen wordt gewerkt.

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 17:52

Het zijn overigens bomen die los van elkaar bewegen en daar is een bepaald soort schoft voor nodig. Ik ken wel de naam daarvan in het zweeds, maar niet in het nederlands.
Je hebt schoftsystemen die alleen geschikt zijn voor U bomen en je hebt er die alleen geschikt zijn voor de bomen van een wagen als die van mij en dan heb je nog de flexibelen, die voor beiden geschikt zijn. Met een tuig met de laatste schoft, zou ik in principe het tuig voor zowel de werkwagen als voor sleep kunnen gebruiken, wat hier ook gebruikelijk is. In principe valt beide onder werkmiddelen en worden beiden met hetzelfde tuig gedaan. Anders zouden alle boeren die met hun paarden werken, per paard twee tuigen moeten hebben. Dat is niet erg praktisch.

pipo
Berichten: 8264
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:21

Daar heb ik geen kaas van gegeten :o Maar zou in jouw geval zo wie zo voor het werken gaan. Een karretje rijden of volladen zit een groot verschil. ;)

IngeK
Berichten: 904
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:29

Je klinkt alsof je er meer verstand van hebt dan de gemiddelde bokker TS ;) Goed research gedaan.
Ik zou kijken dat je vooral iets vindt dat goed passend is. Dat lijkt me bij een borsttuig makkelijker dan bij een gareel, ik heb ook altijd geleerd dat dat op maat gemaakt moet worden. Pony kan met een goed zittend borsttuig een stuk langer en meer trekken dan met een niet goed passend gareel.

Stoer hoor, een echte werkpony, waar zie je ze nog :)

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-13 19:44

Ik denk dat ik idd bij nader inzien toch maar voor een goed zittend borsttuig ga. De garelen hier kun je wel bijstellen, maar je moet eigenlijk al kwalitatief een heel goed gareel hebben, wil het goed zitten. En die zijn gewoon stikduur en tweedehands geen aanrader.
Ik heb idd het een en ander uitgezocht en nagevraagd, maar moet er eerlijk bij zeggen dat mijn eigen ervaring ook niet bij lichte wagentjes e.d. ligt, maar bij boerenwerktuig en huifkar. :+.

Hier zie je overigens best nog regelmatig echte werkpony's. Shetten zijn daar erg geschikt voor vanwege hun kracht, coolheid, en omdat ze overal kunnen komen zonder meteen alles kapot te lopen. Niet voor niets werkten ze vroeger ook in de mijnen. :) (al waren dat wel stakkertjes, maar dat waren de mijnwerkers zelf ook) Maar ik geloof ook dat het werken met paarden hier toch al meer leeft/meer populariteit geniet dan in nederland. Ga zelf ook regelmatig naar de wedstrijden waar paarden boswerk doen of werk in de landbouw. Erg leuk. Ook altijd een hele leuke sfeer tijdens die wedstrijden.

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:35

Leuke filmpje Lijljebo van de shet dat het hout op de spark trekt. Nu heb ik verdorie net een shettuig weggedaan naar een 2e handsbeurs. Maar vraag is of je daarmee gered zou zijn.

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:36

Ja, leuk he. Vind ook het filmpje van brukskörning (gebruiksmennen) leuk. Maar het opsturen van een tuig is erg duur en ik zie graag zelf het tuig, dus dat zou weinig hebben uitgemaakt. Ik kijk gewoon hier goed uit naar een fijn tuigje.

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 10:39

Heel even oprakelen. Ik ben al een tijd naar een geschikt tuig aan het zoeken, maar kom tweedehands niets tegen dan fluttuigjes en goede tuigen waar ze tweedehands nog meer voor vragen dan nieuw :+ of fluttuigjes die als kwaliteitstuigjes te koop staan :+ Nu ben ik toch maar eens bij de nieuwe aan het kijken, want mijn huidig tuigje (ook type flut) ga ik niet gebruiken om een last te trekken.
Het is eigenlijk net iets te klein, zit niet goed en het borststuk drukt tegen de luchtpijp. Leuk om leeg te mennen zonder gewicht, maar iets eraan hangen is echt geen optie.

Nu overweeg ik dit tuigje...
Volgens de dealer geschikt voor de 'flakt' wagen die ik heb, maar niet echt voor boswerk, omdat ze daar een gareel beter voor vinden (en die verkopen ze niet eens zelf, dus het is geen advies om geld te verdienen... maar de dealer is op zich wel kundig) maar goed... ze hoeft maar een enkele keer een stuk boom te trekken, wat mijn man normaal gesproken zelf sleept. Niet erg zwaar dus.
Ik wil hier dus eigenlijk voor gaan

Maar ik hoor ook wel graag jullie mening. :)
http://www.driveout.se/zilco-sl-sportz/45-0

pipo
Berichten: 8264
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:06

is een zilco tuig volgens mij. makkelijk schoon te houden en erg sterk.

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 14:10

Ja zilco SL Sportz met 'empathy' borstdeel (anatomisch gevormd dus)

jorika1986

Berichten: 5217
Geregistreerd: 10-10-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 14:57

Je moet bij de empathy borst wel goed kijken of hij ook echt mooi vlak op de borst ligt.
Heb eerder op bokt een foto gezien van zo'n zelfde voor gevormde borst, waarvan de onderkant naar voren stak bij het trekken aan de strengen.
Het borsttuig had bij deze pony contact op het bovenste randje. AUW!
Weet alleen niet meer wie deze foto's geplaatst had.
Zilco is voor de rest prima kwaliteit!

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-13 15:24

Nee, dat is niet de bedoeling. Ik kan hem helaas niet passen, maar ik denk dat je dat met de bevestiging wel kunt regelen?
Ben dus idd aan het denken of dit de beste optie is, omdat hij breder is en de hals vrij laat.
De ruimte tussen halsinzet en onderkant borst is bij haar niet zo groot. Denk dat ik anders al snel tegen de luchtpijp zit of juist te laag.

liljebo

Berichten: 8817
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-14 12:25

Ik schop dit topic nog even omhoog, omdat ik aanvullende vragen heb hierover.
Ik heb gisteren eindelijk mijn eurotech tuig (nav een discussie in een ander topic leek dat de beste optie) ontvangen en het past prima.
Ik heb echter bij een ding minder goed stil gestaan; het is geen standaard wagentje wat ik heb, maar een zg Flakwagen (zie foto op) en deze heeft geen zwengel. Bovendien staat het paard verder naar voren, dan bij een gemiddeld 'ander' wagentje.
Meestal wordt hierbij dan ook een gareel gebruikt, maar niet altijd.

Het brengt twee vragen met zich mee:

Waar bevestig ik de strengen? Kan natuurlijk aan het dwarsstuk van de bomen, maar ik vraag mij af of dat wel handig is? Het wordt wel volgens mij zo gedaan.
Googlen op Flakvagn en Brukskörning levert wel wat plaatjes op, dus misschien kunnen jullie meekijken en helpen nadenken?
In dit fimpje een dergelijke wagen in actie, maar ik kan niet goed zien hoe het is bevestigd. Wel dat de strengen niet echt voor een geleidelijke verdeling zorgen
http://www.youtube.com/watch?v=Srh5zF1kxds

Hoe los ik het beste het tekort zijn van de strengen op (of betekent het nieuwe strengen aanschaffen?)

Sandrina
Berichten: 4077
Geregistreerd: 04-12-06
Woonplaats: Houten

Re: Werktuig:gareel of toch maar borsttuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 15:03

Liljebo: jouw filmpje doet het niet. Ik heb gekeken op brukskörning 20080531. Dar is duidelijk een zweng te zien waar de strengen aan vast zitten. Deze zweng zit onder de wagen vast en draait mee. Wel noodzakelijk denk ik.
Als je strengen te kort zijn, kan je niet de bomen wat inkorten?