ik verzorg mijn fjordje nu al 3 jaar, en sinds kort is hij van mij.
sindsdien ben ik hem vaker gaan longeren. (grotendeels omdat mijn zadelmaker op zich laat wachten)
3 jaar geleden kon ik hem totaal niet longeren.. hij had bang, maar echt véél bang dat ik hem pijn ging doen. hij is in de periode van 0-3jaar mishandelt geweest, wat er daar allemaal gebeurt is weet ik niet, en wil ik misschien ook helemaal niet weten

sinds een klein jaar doe ik grondwerk met hem. ik heb ook 1x een initiatiedag meegedaan, en daarmee ben ik al een hele stap vooruit gekomen. de grootste angst hadden we toen overwonnen; ik kon hem op de cirkel zetten! volledig in vertrouwen en heel zacht en aardig..
sinds toen ben ik hem af en toe gaan longeren, zomaar. ik vond er ook niks aan dus was het ook snel gedaan

bij de uitverkoop van ooteman een longeersingel en pessoa gekocht, maar laten liggen.. vanaf mijn zadel opgevuld moest worden ben ik met hem gestart met intensief longeren. mét pessoa.
hij pakt dit heel goed op! heel veel stappen, draven, overgangen, halthouden, van kant veranderen lukt allemaal prima (linksom is nog moeilijk)
maar vanaf ik hem aanspoor om hem in galop te zetten blokkeert hij weer. ik praat rustig tegen hem, geef hem een stemcommando en moedig hem dan aan.
vanaf een paar passen galop (of zelfs gewoon vlak voor hij zou aanspringen) is die angst er weer. hij stopt, stapt achteruit en wil het liefst van al wegrennen..
heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken dat hij het niet meer eng vind? verder lukt alles aan de longe wél zonder problemen..
alvast bedankt

de tip om de pessoa en longe anders te bevesigen heb ik al gekregen ;p
'slechte' kant