[AR] Springamazone rijdt eerste indoor marathon!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Springamazone rijdt eerste indoor marathon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 14:28

Zaterdag 5 oktober tijdens Geldrop hippique, waar 17 dagen lang paardensport in vele vormen bedreven werd, leek het de organisatie leuk om een paar springruiters ook een marathon/vaardigheid te laten rijden, na afloop van de menfinales tijdens het springweekend.

Toen ze mij daarvoor vroegen, leek me dat meteen geweldig om te doen, maar ik had nog maar zelden aangespannen gereden en al zeker niet met een 2-span! Dus ben ik maandag tijdens de voorrondes maar even naar de manege gegaan om te kijken en om misschien even iemands span te kunnen lenen om te oefenen. Daar heb ik toen met een heel braaf 2-span haflingers wat rond gereden, wat heel fijn was om even het gevoel te krijgen.

Toen zaterdag wisten we tot op het laatste moment niet welk span wie zou krijgen, dus vlak voor aanvang van de rubriek even parcours verkend en kennis gemaakt met de menner van het span dat ik ging rijden.
Ik kreeg 2 geweldig goed te rijden, maar gruwelijk pittige Welshpony's, waar ik buiten 5 minuten mee heb kunnen rijden. Dat was wel even andere koek dan de haflingers!

Dus vlug genoeg de baan in om het eerste rondje te rijden, waarbij de pony's bij het binnen komen nog feller werden, aangezien zij het spelletje goed kennen natuurlijk! Maar ondanks dat ze fel waren, bleven ze fantastisch te sturen en te houden, ze waren echt geweldig opgeleid!
Eerste ronde rustig gereden en drie baletjes, omdat ik echt geen idee had hoe ik het beste kon rijden. Gelukkig stond de eigenaar/menner van het span achterop om alles super fijn uit te leggen en met te begeleiden.

Toen mooi buiten wat kunnen stappen, overleggen, nadenken en klaarmaken voor de tweede ronde. Die ging toen echt een heel stuk beter! Heb mooi snel kunnen rijden en geen balletjes eraf gereden! Wel een fout gemaakt in een hindernis, na A reed ik door de achterkant van D, maar dat kon voor mij als onervaren menner de pret niet drukken!
Wat was dit gaaf om te doen zeg, ik snap ineens de kick die de menners voelen! Als ik ooit eens wat meer vrije tijd krijg, dan wil ik misschien wel een span voor mezelf aanschaffen!

En als mooie aandenken kreeg ik deze foto van fotograaf Cor van Dee en had de eigenaar van het span de video van het tweede rondje op YouTube gezet.

Afbeelding

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:36

Ha, je hebt ook de smaak te pakken. Geeft wel een kick hé? :D Voor ons (voorlopig) geen marathons meer. Geen tijd meer voor met een ambitieuze paardendochter maar ik vond het altijd supergaaf om te doen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:38

*\o/* Gaaf!

De kick is idd heel gaaf, leuk dat je het met een snel span eens hebt kunnen proberen!
Is even heel wat anders. Netjes gereden! :D

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:41

He, span van Sjoerd!! Dan heb je gelijk een hele fanatieke groom achterop :))

Super knap dat je ze zo even rondstuurt voor de eerste keer. Sommige stukjes laat je ze ook al goed lopen.. Springsport toch maar verruilen voor de mensport? :D

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:43

Ik heb je zien rijden, je reed ze ook wel heel goed hoor! :j

Toevallig ken ik de haflingers ook, van een kennis. Die zijn idd wel heel wat anders dan de twee welshjes haha.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:49

Poeltje schreef:
He, span van Sjoerd!! Dan heb je gelijk een hele fanatieke groom achterop :))

Super knap dat je ze zo even rondstuurt voor de eerste keer. Sommige stukjes laat je ze ook al goed lopen.. Springsport toch maar verruilen voor de mensport? :D

Gewoon allebei doen :D Mijn dochter leerde laatst dat het voor springpaarden heel goed is om te trekken want daar krijgen ze een lekker ontwikkelde achterhand van, mocht hem opeens van haar gaan beleren ;)

Enige probleem is dat in de marathon het springpaard de balkjes wel eens voor een hindernis aan kan zien. Kende vroeger iemand die marathons reed met een ex springpaard maar dat paard sprong inderdaad wel eens over een hindernis waarbij de kar dan leuk bleef hangen :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:57

Tsja.................mennen is heel verslavend. :D

Knap hoor, dat je in je tweede ronde al de balletjes kan laten liggen. _/-\o_

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:59

Poeltje schreef:
Springsport toch maar verruilen voor de mensport? :D

Beide kan ook prima. :j

megaspan

Re: Springamazone rijdt eerste indoor marathon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:14

De pony's van sjoerd hoef je idd niet uit te leggen hoe het spelletje werkt haha.
Het is idd een heel erg gaaf om te doen. Altijd leuk als er weer iemand het mennen ondekt.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:59

Wat stoer van je! En je gaat nog hard ook :D heel tof!!

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 20:38

Wat goed dat je dat gedaan hebt, leuke foto's. Ik ken (spring)ruiters die het niet durven, op een kar achter een paard gaan zitten. Zijn ze voor hun gevoel de controle kwijt. Maar ik vind het juist prettig om je hele paard vóór je te hebben en naar voren te kunnen drijven (al zit ik er ook graag op :))

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 23:08

Haha, ik denk dat mijn werkgever het niet zo'n geslaagd plan vind als ik zijn springpaarden even voor de kar zet :D
Ik heb er echt te weinig tijd voor naast mijn baan, want als ik zoiets zou gaan doen, dan wil ik het ook meteen goed doen. Maar wie weet, als ik ooit wat meer vrije tijd krijg.... ;) Maar dan wil ik wel van die hete dondertjes voor de wagen, want dat voelde echt geweldig!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:27

He wat leuk om Sjoerdje weer eens op bokt te zien.

Vond het ook mooi om te zien dat alle pony's zich toch wel aanpaste aan de rijders/ruiters.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:02

Je hebt de smaak goed te pakken? :D Leuk hoor!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 00:03

Knap gedaan. Zo te zien idd een gemotiveert en snel spannetje!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:38

Dat is leuk zeg, dat je dat kon doen !!! Ziet er goed uit :D:D

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 10:34

Wij zaten als jury bij de finale, en hadden echt zoiets van: "wow.... snelle leerling!"

Mooi om te zien dat je met het superfanatieke span van Sjoerd zo goed kon rondsturen!

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 17:09

Ik zie dit topic nu pas voor het eerst. Respect _/-\o_ . Zeer goed gedaan voor de eerste keer :j .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 19:40

Percy schreef:
Enige probleem is dat in de marathon het springpaard de balkjes wel eens voor een hindernis aan kan zien. Kende vroeger iemand die marathons reed met een ex springpaard maar dat paard sprong inderdaad wel eens over een hindernis waarbij de kar dan leuk bleef hangen :D

*stopt vingers in de oren*