Paard onzeker met inrijden: afstappen? (Parelli)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Paard onzeker met inrijden: afstappen? (Parelli)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 08:38

Hallo,

Ik ben bezig met het inrijden van mijn Tinker, ik heb er nu een paar keer zelfstandig op 'gereden' als in: stappen, sturen en stoppen. Ik heb overigens begeleiding. Op zich gaat dit goed, maar meestal ben ik er overdag. Ik had gisteren les in het donker (de buitenbak is natuurlijk wel verlicht) en dat vond ze toch wel een stuk spannender. Toen ik erop ging was ze leftbrained, toen ik erop zat werd ze steeds meer rightbrained. Ik heb eerst even (toen ze nog leftbrained was) gestapt terwijl de instructrice de longeerlijn vasthield, toen losgeklikt en toen mijn paard teveel rightbrained werd, weer de longe eraan geklikt. Wel gewoon erop blijven zitten dus. Ze is niet gaan rennen, maar stond wel vaak op het punt, en daarnaast veel hinneken naar de kudde.

Vandaag ga ik weer rijden zonder begeleiding, dan wel in het daglicht. Maar is het nou goed om er steeds af te gaan als ze rightbrained wordt (zoals Parelli voorschrijft) en dan wat games te doen, of moet ze hier even doorheen? Ik ben aan het einde van level 1.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:54

Vaker 's avonds in de buitenbak werken met je paard zodat dat vertrouwder wordt.
Het heeft geen nut om op een paard te zitten dat niet in "leerstand" staat en je het ook niet weer terug kunt krijgen in "leerstand". Niet ieder paard leert dit soort dingen even snel, dus neem de tijd die je paard nodig heeft, dat geeft een beter resultaat dan nu iets forceren waar het paard niet aan toe is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 12:32

Dus vaker aan de hand werken bedoel je dan?

SheeNegro

Re: Paard onzeker met inrijden: afstappen? (Parelli)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:34

Steek die achtergrond theorie even weg en volg je hart.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:47

Is ze op de grond haar zelfvertrouwen ook weleens kwijt? In welke situaties is dat en hoe zorg je dan dat ze haar zelfvertrouwen weer terug krijgt?
Het kan bijvoorbeeld goed zijn dat haar stil zetten om alles eens goed in zich op te nemen een oplossing is, maar op een ander moment kan het goed zijn om juist haar aandacht af te leiden van de omgeving door haar aandacht te vragen door middel van oefeningen (vanuit het zadel of vanaf de grond).
Welke strategie heb je gevolgd met je instructrice en wat was het resultaat?

Mijn eigen paard is al jaren geleden ingereden, maar ook die kan soms onzeker worden onder het zadel. Het hangt echt van de situatie af welke oplossing ik kies. Maar omdat jij waarschijnlijk meer "arrows" hebt op dit moment vanaf de grond, zou ik zeker niet twijfelen om af te stappen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:51

Citaat:
Toen ik erop ging was ze leftbrained, toen ik erop zat werd ze steeds meer rightbrained.
Klinkt alsof je zelf ook niet helemaal zeker van jezelf bent. Wees duidelijk en zelfverzekerd, dat geeft haar ook zekerheid.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 13:36

Klopt dat ik zelf dan ook niet 100% zeker ben, dat speelt zeker mee. Ik ben een beetje een controllfreak. :P

Ik ging met mijn instructrice gewoon verder waar ik mee bezig was, maar dan met een los lijntje eraan. Ze ontspande inderdaad wat meer toen ik ook ontspande omdat die lijn eraan zat.

Wanneer ik buiten met haar wandel word ze ook wel eens onzeker. Ik zet haar dan aan het werk of probeer haar gerust te stellen met mijn stem. Dat laatste doe ik sowieso ook als ik erop zit.

Gisteren heb ik maar eventjes gereden. De wind was nogal flink dus ik twijfelde wel of ik erop zou gaan of niet, maar ik heb haar eerst leftbrained gemaakt met oefeningen vanaf de grond, toen er even op gereden in stap (ze was duidelijk minder gespannen dan toen tijdens de les maar nog wel een beetje) en toen ik voelde dat ze teveel rightbrained werd, ben ik afgestapt en ik zag aan mijn pony ook gelijk dat het mentaal best inspannend is voor haar, ook al zat ik er maar 5 - 10 minuten op. Maar ik voel me goed dat ik toch ben opgestapt en ook weer ben afgestapt toen ik / mijn pony daar behoefte aan had. Dus dit lijkt me de goede weg. :)

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:42

Het is lastig om te adviseren achter de PC, wat adviseert je instructrice? Of heeft deze geen Parelli achtergrond?

Een RB paard is een paard wat in instinct zit, niet denkt en dus niet leert. Het heeft geen zin om daar op te zitten. Aan de andere kant is de release (afstappen) beloning voor gedrag en bevestiging van wat goed is. Dus als je bij een beetje spanning al afstapt, beloon je de spanning.

Wat je beschrijft is dat er spanning opgebouwd wordt tijdens het stappen. Waar komt die spanning vandaan? Vloeit die spanning weg bij het stilstaan? Is er minder spanning bij het volgen van een ander (bekend en braaf) paard? De kracht van Parelli zit hem in het dingen zo doordenken en voorbereiden dat het paard wel succesvol (dus braaf) meot zijn. Set it up for succes! Maak de randvoorwaardes zo dat je paard ontspannen kan stappen, dat je helder hebt voor jezelf wat je gaat doen als ..... (wat dan ook) gebeurd en weet welk punt je belonen wil.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:56

dorientjuh schreef:
Dus vaker aan de hand werken bedoel je dan?

Ja, werk aan de hand in de bak om die vertrouwt te houden, als jij je zeker genoeg voelt om op te stappen, dan stap je op. Dit zijn dingen waarbij je moet leren aanvoelen wat wel en niet veilig/comfortabel is.
In dit stadium moet je niet te strak plannen dat je dag 1 dit gaat doen en dag 2 dat en dag 3 nog weer iets specifieks, je kijkt per sessie wat er gebeurt en hoe jij je voelt, want als jij je niet zeker voelt, kun je je paard niet goed helpen.
Persoonlijk is mijn keuze in dit stadium om niet op een paard te zitten tenzij er iemand anders bij de hand is.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 13:26

Instructrice heeft geen Parelli achtergrond, maar wel een heel allround achtergrond, waaronder academisch en Emiel Voest. Ik heb nu een paar keer korte stukjes gereden in stap in het daglicht en dat gaat steeds beter. Ze is dan redelijk ontspannen, maar niet volledig (hoofd blijft redelijk hoog, maar niet dat ik het gevoel heb dat ze wil gaan rennen). Gisteren brieste ze wel een paar keer toen ik erop zat, dat geeft toch wel ontspanning aan. Met een ander paard in de bak heb ik nog niet geprobeerd. Ik denk dat ik nu gewoon nog een paar keer oefen in daglicht, zodat dat wat meer gewend raakt, en het in het donker rijden doe wanneer mijn instructrice erbij is.

Ik vind het moeilijk om te bepalen of de spanning wegvloeit of niet tijdens het stilstaan. Stilstaan gaat gemakkelijk, maar ik voel eigenlijk geen verschil tussen voor / tijdens / na het stilstaan. Waar de spanning vandaan komt: ik denk doordat we op dat moment allebei wat onzeker zijn. Al merk ik dat dat bij mij nu al steeds beter gaat nu ik er een paar keer alleen op heb gezeten en dit goed gaat.

Sowieso stap ik alleen op als ik er vertrouwen in heb.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:33

Mijn tinker ben ik ook aan het inrijden. Ze is nog erg unconfident in de bak, en ook op onze eigen speelwei. Daarom doe ik nu alleen grondwerk, vooral om haar confindent te maken op de verschillende plekken. Als ze dat is ga ik pas denken aan opstappen. We zijn nu een paar week thuis bezig en ze kan al best veel dingen doen in de bak en de speelwei. Maar opgestapt ben ik nog niet, dat doe ik pas als ze echt helemaal confindent is.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:56

Ik ben maar een boer en weet niks over leftbrained en rightbrained.
Paardrijden doe je grotendeels op gevoel en moet je niet met allerlei theorien willen benaderen.
Gewoon rijden, belonen als hij het goed doet, corrigeren als die het fout doet en niet teveel nadenken....
Confident en unconfident hebben trouwens een Nederlandse vertaling, waarom die niet gewoon gebruiken?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:25

@dorientjuh: briesen kan ook het afvloeien van spanning zijn. Voor mijn paard geldt juist dat hij alleen briest als hij daarvoor gespannen was. Maar dat zijn dingen die je moet ontdekken, hoe dat voor jouw paard geldt.
Fijn dat jij nu in ieder geval wat zekerder aan het worden bent, klinkt alsof je op de goede weg bent.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 14:33

Maar afvloeien van spanning betekent toch juist dat je paard dan ontspant? :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:41

dorientjuh schreef:

Natuurlijk, maar het feit dat er spanning was, en dat het afvloeien nodig is, vind ik een slecht teken. Doel is altijd nog om te voorkomen dat er spanning is (alhoewel dat niet altijd kan natuurlijk, maar ik vraag me dan altijd af hoe het kan dat er toch nog zoveel spanning is opgebouwd, wat is de oorzaak en wat kan de volgende keer anders?).
Lastig te omschrijven merk ik.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:43

Voel ipv analyseer.
Jij zit ook in je rechterhelft (relativeren, nadenken).
Stop met stand van het hoofd dit stand van staart zo, briesje dit briesje dat.
Voel.

Je moet niet afstappen.
Je moet je paard leren dat rijden rijden is, ongeacht de omgeving.
(Wind, regen, donker, licht, bos, open veld, alleen, samen)
En elke situatie is nieuw, en dus moet je dat als nieuw aanpakken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 16:09

Wendy schreef:
dorientjuh schreef:

Natuurlijk, maar het feit dat er spanning was, en dat het afvloeien nodig is, vind ik een slecht teken. Doel is altijd nog om te voorkomen dat er spanning is (alhoewel dat niet altijd kan natuurlijk, maar ik vraag me dan altijd af hoe het kan dat er toch nog zoveel spanning is opgebouwd, wat is de oorzaak en wat kan de volgende keer anders?).

Oke, ik snap het. Maar hoe moet ik het dan opbouwen? Ze zal toch aan de situatie moeten wennen dat ik erop zit en dat er niemand naast loopt. Het lijkt me niet meer dan normaal dat een paard meer gespannen / minder ontspannen is tijdens een nieuwe activiteit dan wanneer het iets moet doen wat hij al 300x heeft gedaan. Kleinere stapjes dan? Als in: opstappen, even zitten en weer afstappen?

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:15

Geef het ook de tijd, hoofd omhoog kan ook gewoon een balans kwestie zijn.. hij moet ook niet alleen in het koppie leren je te dragen, maar ook lichamelijk

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:19

dorientjuh schreef:
Oke, ik snap het. Maar hoe moet ik het dan opbouwen? Ze zal toch aan de situatie moeten wennen dat ik erop zit en dat er niemand naast loopt. Het lijkt me niet meer dan normaal dat een paard meer gespannen / minder ontspannen is tijdens een nieuwe activiteit dan wanneer het iets moet doen wat hij al 300x heeft gedaan. Kleinere stapjes dan? Als in: opstappen, even zitten en weer afstappen?

Probeer uit wat werkt, zoals de rest ook al zegt: probeer het aan te voelen.
Wat voor het ene paard werkt, werkt voor het andere juist averechts. Dat moet je gewoon ontdekken.
En als je je paard al goed kent door het grondwerk, dan weet je in ieder geval al in welke richting je het moet zoeken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:24

Ik denk eerlijk gezegd dat jij degene bent die gespannen is. Jij hebt in je hoofd gezet dat rijden in het donker anders is dan rijden in het licht. Je paard spiegelt jou... probeer zelf eens rustiger te worden, let op je ademhaling en ga zelf ontspannen. Je zult zien dat je paard ook ontspannen zal worden. Afstappen zou ik in dit geval alleen doen als jij daardoor rustiger kunt worden. Luister naar je gevoel, theorie is allemaal leuk en wel, maar die basis beheers je al. Nu nog de theroie combineren met jou gevoel.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:41

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:53

Ik weet helemaal niets van parelli, maar ik zou er sowieso niet af gaan.
Ze moet juist leren dat het met iemand erop ook niet eng is. Ik zou haar hier gewoon rustig aan laten wennen. Misschien als het al te spannend is, even iemand er naast laten lopen.
Het allerbelangrijkst is dat je zelf niet gespannen bent. Goed voelen wat je aan het doen bent, hoe je lichaam op haar reageert en andersom. Paarden vertrouwen op hun baas. Zeker als jij met haar een goede band hebt, wat ik uit je posts wel opmaak. Ze laten hun reactie vaak afhangen van de reactie van hun baas.
Ga zelf geheel ontspannen zitten, zing wat mij betreft de hele top 40 om je ademhaling rustig te krijgen (geen dance nummers :P) en wees duidelijk naar je paard wat de bedoeling is.
Ze went er vanzelf aan.
Ik zou ook niet te lang rijden maar je paard wel goed bezig houden.
Enorm belonen bij ontspanning!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:47

Om een paard in te rijden behoor je een bepaalde portie lef te hebben. Je moet weten wanneer je door moet zetten en wanneer je kunt stoppen. Afstappen op het verkeerde moment zorgt ervoor dat je paard dingen leert die niet zo handig zijn in een opleidingstraject, en dan maakt het niet uit of je het op zijn JBF doet of op zijn Parellies. Durf je het niet zelf aan, by all means, geef het uit handen, er zijn trainers die Parellimethodes hanteren en je een goed eind op weg helpen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:46

Wendy schreef:
dorientjuh schreef:

Als je geen spanning wilt, hoe ga je dan progressief zijn voor je paard? Gaat het niet om mentaal en/of fysiek uitdagen en juist omgaan met wat je tegen komt?

Verder sluit in me aan bij Cassidy, er zijn hele goede trainers die je verder kunnen helpen. Specifiek voor jonge paarden kan ik je Niek Elings als tip geven. Ik was erg onder de indruk van z'n rust en kunde tijdens EA :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 08:43

Wicky schreef:
Als je geen spanning wilt, hoe ga je dan progressief zijn voor je paard? Gaat het niet om mentaal en/of fysiek uitdagen en juist omgaan met wat je tegen komt?

Hoe kun je je paard iets bijbrengen als hij rightbrained is?