[AR] Men leek wil gaan mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jwl

Men leek wil gaan mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:00

Nu heb ik zelf 0 ervaring met mennen maar volgend jaar zou ik grag willen starten met mennen onder begeleiding. Nu weet ik alleen niet goed hoe ik moet beginen met het hele mennen zelf en wat ik het beste kan aanschaffen en hoe lang en dergelijke.

Ik heb een wat kleinere pony, een c tje van 1,36. Ik wilde zelf eigenlijk heel graag zoon soort sulky die men op de renbaan gebruikt, wat is de exacte benamung hier van?
En hoe lang moet het wagentje zijn in vergelijking met de lengte van de pony zelf.

Hebben mensen ervaring met bitloos mennen? Heb al wat topics door gespit over bitloos en ik zag behoorlijk wat negAtive reacties maar mijn pony loopt al vanaf begin zonder bit onder het zAdel.

Wat kan ik alvast beginnen met trainen naast lange lijnen werk. Hij loopt redelijk goed tussen de lange lijnen en hij reageerd prima op stemhulpen. Als ik hem iets wil laten slepen doe ik daar dan verstandig aan eerst men tuig aan te schaffen of is provisorisch een bandje of iets slepen ook prima.

Hoe kan ik hem het beste leren dat iets wat achter hem aan sleept niet eng is, het moet uiteraard geen negatieve ervaring worden.

Nogmaals ik wil alles onder begeleiding doen

Michellette

Re: Men leek wil gaan mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:04

Als je voor veiligheid kiest, ga dan ook niet met provisorisch tuig aan de slag. Je maakt sneller een onherstelbare fout bij het mennen en dat moet je niet willen. Hier eentje vanaf begin bitloos onder het zadel, maar toch met bit voor de wagen. Je mist voor de wagen toch het lichamelijk contact wat je onder het zadel wel hebt en een seconde te laat reageren met alle gevolgen vandien is het niet waard. Paard reageert probleemloos op bit en wordt nog steeds zonder gereden onder het zadel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:17

Ik kan maar één advies geven: ga eerst zelf leren mennen met een ervaren paard voordat je er ook maar aan dénkt je eigen paard (ook onder begeleiding) te beleren. Zou jij een ruiter die nooit op een paard heeft gezeten jouw paard zadelmak laten maken? Nee toch hoop ik? Waarom denk je dan dat dat wel kan met mennen?
Als je nog slimmer bent, geef je het beleren van je eigen paard gewoon volledig uit handen tegelijkertijd met dat je zelf gaat lessen. Met een beetje geluk kun je dan samen met je groen-beleerde pony zonder brokken verder leren.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 17:48

Hm ja zeker een goede tip. Zit al een tijdje te denken om mn koetsiers bewijs te halen, even kijken of ik wat kan vinden dan!

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 23:05

Ik denk dat je wel zelf al meer kan doen, goed beleren kan je ook leren... Je moet ergens beginnen.

Ik zou idd wel eerst een goed passend tuig aanschaffen, de menner komt aan huis passen en kan ik aanraden. http://Www.demenner.nl

Het leren slepen van een band kan je ook best al thuis doen vind ik, zorg dat je voldoende hulp hebt om mee te helpen als je eraan begint en lees je goed in hoe het moet en bekijk hoe anderen het doen. Ideaal situatie als er iemand bij is die dit eerder heeft gedaan. Trouwens, niet iedereen beleerd met het slepen van iets, de mening verschilt erover en er zijn genoeg die deze stap overslaan. Het daadwerkelijke voor de wagen zetten zou ik als ik jou was idd uitbesteden.

Koetsiersbewijs is zeker een aanrader!!!

een goed beleeradres is http://www.stalvanhetgildeland.nl , professioneel en heel betaalbaar, een paard dat zover is als de jouwe zal je niet lang kwijt zijn, en ze leren gelijk buiten te mennen (in de wijk, straat, enz)

Ik heb bitloos gement met een kleine pony, dit ging erg goed. Als je pony het bit niet gewend is zal je daar ook nog een tijd training aan hebben.... Ze zeggen dat je met bit meer te zeggen hebt voor de wagen en ik moet er niet aan denken met bepaalde ponys van mij bitloos te gaan mennen haha, maar die ene waarmee ik dat wel deed was het juist beter.... Dus dat verschilt per paardje, ik vind dat je dat zelf wel het beste weet.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-13 23:00

bedankt voor de links! ga er zeker even rustig naar kijken :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 02:34

Ben het eens met wat er eerder is gezegd, ga leren mennen en doe het beleren niet (helemaal) zelf.

Goed, mijn helemaal tussen haakjes. Ik was onervaren met mennen, maar heb wel alvorens ik m'n pony professioneel liet beleren heel veel aan de dubbele longe en de lange lijnen met hem gewerkt. Goed de commando's er in 'stampen' etc. Slepen oid heb ik dus absoluut níet gedaan! Hierna heeft hij 1 hele week bij dit bedrijf gestaan en hij is nu een engeltje voor de wagen. Dus zoiets kun je op zich wel doen, vind ik. Maar de rest zou ik ook gewoon uit handen geven.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 22:52

Ok! Ik heb er zin in! Maar es kijken voor een bedrijfje in de buurt volgend jaar :)