steppen met je paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

steppen met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 03:46

Ik was vanmiddag aan het wandelen met m'n haflinger merrie van anderhalfjaar. En ik zat te denken van als ze wat minder schrikkerig is zou het leuk zijn als ik met haar kon fietsen. Maar toch, zo jong vind ik dat een beetje akelig, op de fiets. Ben je toch makkelijk vanaf getrokken. Nu was ik zojuist aan het kijken in de webshop van paardnatuurlijk en stond daar ook een step... een step?! in een paardenshop?! Jawel! Om met je paard te gaan steppen!! :D En het lijkt me briljant om te gaan doen! Je bent immers zo met je voeten aan de grond en hebt veel meer controle over je paard, naast dat het ook nog eens goed is voor jezelf! Dus tzt (eerst een beetje sparen) ga ik zeker een step aanschaffen om met madam te gaan steppen! (na de winter denk ik ;) ).

En ik vroeg me af of er nog meer mensen steppen met hun paard?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:29

Wat een briljant idee! Nog nooit gedaan met mijn pony, maar zal dit topic zeker blijven volgen! Mag ik vragen hoe duur zo'n step is :o

Supervixen

Re: steppen met je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:33

Lijkt me niet handig met sturen. Je hebt het paard toch met 1 hand vast, met 1 hand sturen lijkt me erg moeilijk op een step.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 07:35

je kunt met het halstertouw in je hand toch best het stuur met 2 handen vasthouden?

edit: ze verkopen steps in de shop van paardnatuurlijk, daar zie je ook foto's http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm je kunt natuurlijk ook 'elders' kijken voor steps.

Love_Horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:56

Leuk idee, houdt je eigen conditie ook nog een beetje op peil :D

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:07

Ik vind de prijs nogal belachelijk :')

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:12

Ik fiets wel, maar steppen zou ook prima gaan denk ik. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:19

Ik fiets al met ze, is voor mij makkelijker vol te houden. Maar totdat ze goed braaf zijn aan de hand ga ik niet met ze fietsen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:21

Ik denk dat steppen eerder zal lukken dan fietsen inderdaad, trainingstechnisch is steppen wellicht interessanter. Maar voor mijn conditie ook, en daarom fiets ik liever. :P

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:31

Ik step met mijn hond ( wordt vaak als pony aangezien door mensen ;) )
Echt super leuk om te doen !

Hier een foto , niet de ideale plek het strand maar andere foto's heb ik niet met de step :o
Afbeelding
Afbeelding

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:47

Lijkt mij een gaaf idee :j.
Ik ben alleen bang dat 'als' mijn pony schrikt, ik met step en al lig :+

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 11:22

Ik step met mijn pony. Een shetlander die in mei 4 wordt. Sinds een half jaar zijn we weer actief aan het steppen. Ik heb een Kickbike step. Volgens de verkoper zijn er in het buitenland een hele hoop hondenbezitters die met deze step steppen. Het grote voorwiel en stuur vind ik een voordeel aan deze step. Ik heb destijds wel naar de steps van paardnatuurlijk gekeken maar deze vond ik te iel, ze leken me niet erg robuust.

Mijn pony is goed afgericht op stemcommando's. Dat is wel een pré om het steppen goed te laten verlopen. Ze kan stappen draven en halt houden op enkel stemcommando. Hierdoor kan ik mijn handen gebruiken voor het sturen, want je steunt met het steppen toch op je handen.

In het begin hebben we moeite gehad met het bepalen van de juiste positie naast de step. Het liefst had ik haar iets schuin achter mij, maar dit bleek niet handig. Ze liep dan te gauw bij het achterwiel en is daar dan ook wel eens overheen gegaan. Nu loopt ze met haar hoofd naast het stuur. Op deze manier kan ze niet meer in de buurt van het achterwiel komen.

Ponylief kan zowel links als rechts naast de step. Ik kies er voor om haar in de berm te zetten, en dan kan ik over de weg steppen.
Harder dan een flinke draf gaan we niet. Mijn pony heeft een duidelijke voorkeur voor draf en niet voor galop. Zelf heb ik het idee dat ik net iets meer controle heb in draf dan in galop.

Ook al is mijn pony goed verkeersmak, schrikken kan altijd. Het voordeel van de step vind ik dat ik sneller weer met twee voeten op de grond sta. Bij een fiets moet je afstappen.

We hebben altijd wel veel bekijks als we steppen! Erg leuk om te zien hoe verbaasd mensen kunnen kijken :D
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash2/398240_423912174302156_1900444825_n.jpg

Goldie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:15

Ik heb een geprobeerd te steppen met mijn paard en ze houdt het goed vol maar ik ben zelf nogal wiebelig op een step.. ik fiets liever met lucky !

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:18

vouwfiets of andere kleine fiets waarbij je makkelijk met je voeten aan de grond kunt is ook goed te doen

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:42

skessa schreef:
vouwfiets of andere kleine fiets waarbij je makkelijk met je voeten aan de grond kunt is ook goed te doen

Ik fiets ook geregeld (mee) met de pony en dan neem ik ook altijd de net wat kleinere fiets van mijn zoon. Ik kan dan met twee voeten aan de grond als ik op het zadel zit en dat voelt en is ook een stuk veiliger.

Het stepje dat hierboven stond vind je in de speelgoedwinkel voor de helft (of minder). Maar pas op met die kleine wieltjes. Een flinke kuil en je staat stil, niet echt handig. Wat grotere luchtbanden lijkt mij een stuk veiliger.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 11:52

Ik heb met mijn super verkeersmakke e-pony gefietst op een fiets waarmee ik met beide voeten goed aan de grond kon komen. Soms heb je gewoon sistuaties waarbij je een hand van het stuur moet halen om paard te kunnen korigeren, of wanneer ze toch iets ziet en touwtje strak komt te staan etc. Dit zou me op een step nooit gelukt zijn. met één hand fietsen lukt wel maar met één hand steppen??

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:24

wat een leuk idee, zou er zelf nooit op zijn gekomen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:32

maar eeh... je kan voor die prijs zegmaar wel 10 steppen kopen :D :+
toont toch wel het paard erop en ver10voudig de prijs ;)

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:37

Ik vind het gevaarlijk , fietsen met een grote E doe ik best vaak en dat gaat prima .
Je kan namelijk wel fietsen met 1 hand aan je stuur om paardlief even te corrigeren of iets dergelijks maar steppen met 1 hand is een no go natuurlijk .
Dan lig je echt gelijk op je tetter .
Ik zeg nee omdat je al je handen al nodig hebt voor je zelf .

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 23:53

ik doe het trouwens met een eenwieler ;) ben hier zelf heel bedreven in, en heb beide handen vrij. onbalans kan ik vast pakken aan paard, en zodra er iets gebeurd is het voeten van de trappers en ik kan me rennen/ corrigeren...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 00:00

Grooming_Mom schreef:
Ik vind het gevaarlijk , fietsen met een grote E doe ik best vaak en dat gaat prima .
Je kan namelijk wel fietsen met 1 hand aan je stuur om paardlief even te corrigeren of iets dergelijks maar steppen met 1 hand is een no go natuurlijk .
Dan lig je echt gelijk op je tetter .
Ik zeg nee omdat je al je handen al nodig hebt voor je zelf .

Uh ik kan gewoon met 1 hand steppen hoor?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 00:05

Leuk idee, heb nog een oude step liggen die hier ligt te verstoffen, misschien kan ik die nieuw leven in blazen!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 01:05

Oh, ik dacht aan steps:
Afbeelding