Paard niet op rechts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Paard niet op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-13 15:35

Ik ben druk bezig met het opvoeden van een 3 jarige. Hij kent niets en in 3 maanden heb ik hem al heel wat dingen bijgebracht.
Hij leert heel erg snel en ik ben heel trots op hem.
Ikzelf heb ervaring met het opleiden van jonge paarden en heb al heel wat longeersessies achter de rug.
Nu is het punt, ik ben de 3 jarige nu dus aan het longeren.. en eigenlijk sta ik ervan te kijken dat hij het al zo goed doet. Reageert keurig op mijn stem, reageert op mijn energie etc.
Linksom loopt ie keurig. Mooi heerlijk ontspannen, mooi beenwerk.
Maar rechts... Toen ik de eerste keer met m ging longeren zette hij geen stap op rechts. Echt 100% niet.
Ik heb van alles geprobeerd: meelopen(dan loopt ie maar zodra ik afstand neem of loslaat draait ie om), klein rondje beginnen en langzaam wat naar buiten laten gaan(zodra ie meer dan 1,5 meter bij me vandaan was, draaide hij weer om - met zn borst naar mij toe staan), boos worden, geduld hebben, tip met zweep.. niks.. geen stap.
Toen ben ik zeg maar achter zijn kont aan gaan lopen(ja ziet er heel stom uit) maar zo liepen we samen in een rondje, en dus liep ie wel. Steeds meer afstand gaan nemen(dus ik meost steeds harder gaan lopen)
en soms heeft ie hele goede stukken er tussen zitten dan ik gewoon stil kan staan in het midden en mee kan draaien, maar zodra ik maar 1 stap verkeerd zet, of hij de ronde groter maakt dan de lijn is(dan komt er dus druk op het bit) dan draait ie ineens om met zn borst naar mij toe. Heb al geprobeerd om telkens weer opnieuw te beginnen en met zweepje tikken, met stem, heb je longeerlijn al door de ring van de longeersingel heel gehaald zodat ie altijd wat stelling naar links heeft.
Soms gaat het heel goed, en kan ie een aantal rondjes lopen zonder om te draaien, maar soms zet ie 1 stap en draait ie weer om.

Ik had gedacht misschien heeft ie iets aan zn ogen(Dat ie minder ziet met 1 kant) of misschien heeft ie last aan die kant.. Maar ik zie helemaal niets aan hem, niet aan zn oog, niet aan zijn houding of bewegingen..

Snapt ie t nu gewoon niet wat ik van hem wil(ooit had ik een paard dat keurig kon wijken naar rechts, maar geen stap kon wijken naar links)..
ben ik niet duidelijk genoeg?
Kan er iets anders zijn waardoor ie belemmert wordt? en waarom dan wel op rechts en niet op links.
is het een kwestie van oefenen oefenen oefenen..??
De eigenaresse zei: je ziet wel aan hem dat ie wil.. Hij wil het wel doen voor je. maar ik weet niet zo goed wat ze hiermee bedoeld. want ik heb het idee dat ie het gewoon niet snapt..

PaardjesFan1

Re: Paard niet op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 15:36

mischien kan je het aan de veearts vragen...
gewoon veel oefen denk ik, de eerste keren met iemand der naast en daarna denk ik wel dat het wat beter word

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:55

De meeste paarden hebben in het begin moeite met rechtsom. Dit is normaal.
Werk links om en eindig je werk met een heel korte sessie op rechts.
Echt héél kort en stop, klaar, naar stal.

Altijd stoppen als het goed gaat en niet doorgaan om te zien hoever je kan komen.

Bouw dit langzaam en voorzichtig uit.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 17:58

wat doet hij als je hem losgooit in de bak, wil hij dan wel rechtsom lopen? Zoja, dan lijkt het me niet iets lichamelijks?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:24

Hoe reageert het paard op lange lijnen? Aan het verhaal van erachter lopen denk ik goed? In dat geval zou ik gaan slangen over een rechte lijn, dus kleine bochtjes links/recht. Zo maak je het paard aan 2 kanten los en sterker en zou het longeren rechts ook steeds beter moeten gaan. Als het lange lijnen goed gaat over kleine bochtjes, ga dan naar voltes en dan steeds linksom, rechtsom.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:33

Volgens mij heeft dit te maken met scheefheid, en wordt nog versterkt door het feit dat de meeste mensen hun paard altijd links hanteren. Idd volhouden en opbouwen, en in tussentijd kan je bijvoorbeeld hem es altijd rechts hanteren, ook wat cirkeltjes aan de hand zo, zo leert ie zijn lichaam in die buiging te zetten. En ook goed op je eigen lichaamstaal letten, mss buig je zelf ook makkelijker in de andere richting, en dan kan je tegenstrijdige signalen geven. En zelfs als ie het moeilijk heeft, mag ie toch de zweep niet gaan negeren, dan moet je toch es een hardere tik durven geven en daarna direct vrijgeven en belonen, dus niet "gas geven en remmen tegelijk" natuurlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 19:48

Ben je zelf rechtshandig? Dan ben je vermoedelijk gewoon niet snel en accuraat genoeg met aandrijven met de zweep in je linkerhand. Ik geloof niet zo in die aangeboren 'linksvoetigheid' van paarden. Ik denk dat rechtshandige mensen die linksvoetigheid creëren door rechtsom niet adequaat genoeg te zijn met hun linkerhand (en misschien zelfs onbewust te veel inwerken met hun - rechter - longehand). Ik ben zelf trouwens ook rechts, maar ik heb geen linkse paarden.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 20:08

over het links of rechts handig zijn van een paard loopt op dit moment trouwens wel een interresant onderzoek door Machteld van Dierendonck, waar je zelf ook aan mee kunt doen: http://www.youtube.com/watch?v=c5sO4VH7Ipo

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 21:59

@Ibbel, moet ik es over nadenken. Ik denk idd dat het ook veel "aangeleerd" wordt bij een paard door het links hanteren. Zelf had ik vroeger 5 linksgebogen en 1 rechtsgebogen paard, nu zijn ze alle 6 linksgebogen, de één al wat meer dan de andere. Zelf zit ik ook wel af en toe met bekkenblokkades, maar da's de ene keer links en de andere keer rechts.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:50

Net als Angela al zegt, lijkt het me een goed plan om met dubbele lijnen te longeren en met kleine bochtjes te beginnen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 07:54

hwn schreef:
@Ibbel, moet ik es over nadenken. Ik denk idd dat het ook veel "aangeleerd" wordt bij een paard door het links hanteren. Zelf had ik vroeger 5 linksgebogen en 1 rechtsgebogen paard, nu zijn ze alle 6 linksgebogen, de één al wat meer dan de andere. Zelf zit ik ook wel af en toe met bekkenblokkades, maar da's de ene keer links en de andere keer rechts.

Kijk voor de aardigheid eens of je op de wereld een renbaan vindt waar ze rechtsom lopen.
Ook in de oude UK kolonies.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-13 12:47

Het paard loopt in de bak als ie vrij loopt zowel links als rechtsom.. Hij is zeer flexibel in hals en rug en kan hele ronde bewegingen maken, denk hierbij aan schijnbewegingen, ineens tot stilstand pats boem, zeer krappe cirkels maken. Af en toe vraag ik me af of het geen westernpaard is haha. Hij is erg buigzaam en ik loop met hem aan de hand zowel links als rechts naast me. Zou inderdaad kunnen dat ik links niet snel genoeg ben met zweepgebruik, maar hij draait zeg maar zijn voorhand naar mij toe(in een splitsecond) en als ik dat wil corrigeren dmv tik met zweep, dan deinst hij alleen maar achteruit.. Ik denk dat het ook een kwestie van oefenen is maar weet niet zo goed wat de beste omstandigheden zijn voor hem. Hoofdstel in, of juist halster, longeersingel om of niet. Hoe kan de longeerlijn het beste bevestigd worden bij hem etc. Maar denk dat t meer uitproberen is..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:24

Als ie achteruitgaat, dan zou ik toch blijven aandrijven met de zweep, ergens zal er wss wel een omheining staan waardoor ie niet meer achteruit kan, op die manier komt hij op een punt dat ie geen andere keuze heeft dan vooruit te gaan op de kant die jij wil (je kan bijv. ook langs de omheining starten, maakt het ook wat makkelijker). Vanaf de eerste goede passen vooruit uitgebreid belonen met je stem en door de druk weg te nemen.

Wat hier werkt voor paarden die uitbreken of naar binnen vallen op de cirkel (nog niet gebruikt in jouw situatie, want heb dit probleem niet) is ze tussen kegeltjes laten lopen, zo hebben ze een afgebakend pad.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 22:29

het is nog te vroeg voor dubbele longe? Anders zou je dat kunnen proberen omdat je dan kunt sturen. Anders dat aanleren vanuit het lange lijnen? Dus steeds meer afstand, langzamerhand buitenste longe over de rug heen enz.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 13:05

De dubbele longe zijn zeker een optie, maar ik denk dat ik hem dan helemaal blokkeer. Het is niet zozeer het punt van sturen heb ik het idee, maar want ik zet hem wel heel lichtjes bij met bijzet, zodat er stelling op rechts staat.. Als ie vrij rondhuppelt gaat dit prima, maar aan de longeer gaat t dan een aantal passen goed, soms zelfs een aantal rondjes en als ik dan ook maar iets zeg 'goedzo!' of ik zet iets meer druk op de longe omdat ie naar buiten valt, dan blokkeert hij en draait zijn voorhand naar mij toe..
k moet nog even bedenken hoe ik het ga proberen, het is echt dodelijk irritant en heel uitputtend.

Echter, ben ik de laatste paar keren begonnen op rechts(zn moeilijke kant dus) en als ie dan een tijdje netjes liep meteen gestopt en op links gezet. die kant doet ie zo super, reageert op mn stem echt heel gaaf om te zien voor zon jong dier, maar dan deed ik m uitstappen op rechts, maar dan kwam er weer niks van.. kan ik dan beter gewoon op links beginnen en later kijken hoe rechts gaat.??

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:09

Nee, dat zou ik zeker niet doen, zo maak je hem juist nog schever. Ik zou gewoon doordoen zoals je bezig bent: dus op rechts beginnen, eventjes op rechts werken, en dan weer op links, en misschien in eerste instantie ook verder uitstappen op links. Ik heb met mijn merrie indertijd zelfs een tijdje alleen op haar moeilijke kant gewerkt (met iets te extreem effect, ze werd scheef op de andere kant, dus hier moet je mee opletten dat je niet overdrijft).

En ik zou die bijzet eraf halen, je kan ook stelling vragen met je longe, en dan kan je geven en nemen, terwijl er met bijzet constant wat druk op staat, en je hem dus niet kan belonen door druk weg te nemen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:21

Ik denk combinatie dat hij het moeilijker vindt en ontdekt hebben dst hij met dit gedrag er onderuit komt. Ik zou hem aan eennkorte lijn longeren eerst met helper die hem aan de moeilijke hand leidt terwijl jij hem longeert. Doet hij het op die manier wel? Weet je zeker dat hij het dus gewoon kan en het dus aan jouw overwicht ligt en je daar dus aan moet werken. Blijf tijdens het longeren gericht op zijn achterhand. Soms helpt het om zonder zweep te longeren en puur op je lichaamshouding. Wees heel duidelijk naar hem wat je van hem eil rn idd wees tevreden met kleine stapjes vooruit. Hij moet er lol in houden.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 00:31

RoyceMack schreef:
Het paard loopt in de bak als ie vrij loopt zowel links als rechtsom.. Hij is zeer flexibel in hals en rug en kan hele ronde bewegingen maken, denk hierbij aan schijnbewegingen, ineens tot stilstand pats boem, zeer krappe cirkels maken. Af en toe vraag ik me af of het geen westernpaard is haha. Hij is erg buigzaam en ik loop met hem aan de hand zowel links als rechts naast me. Zou inderdaad kunnen dat ik links niet snel genoeg ben met zweepgebruik, maar hij draait zeg maar zijn voorhand naar mij toe(in een splitsecond) en als ik dat wil corrigeren dmv tik met zweep, dan deinst hij alleen maar achteruit.. Ik denk dat het ook een kwestie van oefenen is maar weet niet zo goed wat de beste omstandigheden zijn voor hem. Hoofdstel in, of juist halster, longeersingel om of niet. Hoe kan de longeerlijn het beste bevestigd worden bij hem etc. Maar denk dat t meer uitproberen is..

Ik zit het nog eens te lezen, maar voor het begin zou ik alles heel simpel doen, dus gewoon halster en longeerlijn aan de onderste ring. Je wil er geen gevecht van maken, win je toch niet. Lok het ongewenste gedrag niet uit door hem de kans niet te geven zijn voorhand nasr je toe te draaien. Mocht het toch niet lukken zet dan met prikpaaltjes een longeerrondje uit en longeer dan eens zonder lijn met alleen een zweepje of een losse lijn en drijf hem de juiste kant uit. Je moet het gewenste gedrag makkelijk maken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 11:05

bedankt voor de reacties!
Het voelt ook niet als een gevecht met het paard(en geloof me, hij maakt het je heel duidelijk als ie het ergens niet mee eens is) maar met longeren laat ie dat 'vecht' gedrag niet zien. Ik heb echt heel erg het idee dat hij het niet snapt.
Als ie omdraait met zn voorhand, staat ie me aan te kijken als : 'krijg ik een snoepje'? oortjes naar voren, grote ogen, vriendelijk gezicht etc.
Ik heb m al gelongeerd aan het halster maar dan heb ik te weinig houvast. Het is een zeer slim paard en als ik longeer met halster om heeft hij door dat als hij zo hard mogelijk van mij vandaan galoppeerd, dat ik hem dan los moet laten omdat ik zo hard neit mee kan rennen en anders voorover een snoekduik het zand in maak. Hier heeft ie uiteindelijk helemaal niks aan want pak m zo snel mogelijk weer op en weer aan de slag. Dit 'wegrennen' doet ie niet als ie een hoofdstel om heeft, niet dat ik dan met vol gewicht in het bit moet hangen, absoluut niet, maar dan kan ik hem veel makkelijker met wat druk naar binnen zetten.

Ik wil graag eens proberen of het werkt om wat balkjes op de grond te leggen tijdens het longeren, zodat zijn aandacht afgeleidt wordt van het rechtsom lopen. Ik heb echt geen idee of zoiets werkt, maar proberen kan altijd toch?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:11

En als iemand anders hem longeert doet hij het dan ook? Geef jij misschien de verkeerde lichaamshouding? Als je bij mijn pony voor de schouder staat draait ze ook om, dat is namelijk wat jij dan verteld.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:22

Doe je dingen als aan een halstertouw leiden, halster om doen enz allemaal aan de linkerkant? Want dan is het logisch dat hij makkelijker op jou reageert als je linksom longeert. Jij bent dan aan de kant waar hij gewend is dat je bent. Wanneer hij dan van hand verandert ben je ineens aan de "verkeerde" kant. Paardenhersens zitten zo in elkaar dat ze niet goed snappen als iets ineens aan de andere kant is. Misschien zou je eens wat meer dingen aan de rechterkant kunnen doen? Dus rechts naast 'm lopen als je 'm aan het halster leidt, aan de rechterkant een deken op doen, aan de rechterkant beginnen met poetsen, en z'n rechterhoeven eerst uitkrabben.

Wat ook een handige oefening is is van oog veranderen. Dat doe je als volgt: maak de longe (of een lang touw) vast aan de onderste ring van het halster. Leg het touw rechts om je paard, dus langs z'n rechterflank. En ga aan de linkerkant staan, met het touw in je rechterhand. Je staat ongeveer in het midden (net achter z'n schoft), het touw loopt vanaf iets boven de spronggewrichten naar jouw hand toe, met dus het paard tussen jou en het touw in. En dan vraag je het paard om om te draaien, van jou af. Dat doe je door wat druk op het touw te zetten. Niet trekken! Gewoon aanmoedigen met een beetje druk en wachten tot het kwartje valt. Wanneer het paard zich omdraait - je wil een draai van minstens 180 graden maar driekwart, zodat hij met z'n neus naar jou toe staat, mag ook - beloon je hem! Snoepje erin, suuuuperpaard! En dan de andere kant op laten draaien. Dus touw linksom, jij aan de rechterkant met touw in je linkerhand. Het is belangrijk dat je dit even vaak allebei de kanten op doet. Zo wordt het voor het paard gewoner dat dingen soms ineens aan de andere kant staan. De oefening zal steeds makkelijker gaan. In het begin niet te vaak doen, 2 a 3 keer in de week één keer beide kanten op laten draaien is zat.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:30

OPG --> TVG

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:17

tussen een poort longeren lijkt me inderdaad een goede optie, beetje stapmolen-idee.