Paard aan de hand leren galopperen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Paard aan de hand leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 11:16

Hoi,

ik doe nu ondertussen een tijdje aan Horse Agility en zijn onlangs gepromoveerd naar Advanced level :)

Nu zit er 1 oefening tussen waarbij ze kort aan de hand moet galopperen (duurtijd: 5 passen ongeveer).

Ik heb echter geen idee hoe ik hieraan moet beginnen op een rustige manier.
Aan de longe kan ze het wel op stemcommando, maar aan een leadrope is het natuurlijk nog een ander verhaal :)

Iemand tips and tricks?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:22

Het stemcommando van de longe gebruiken?
Ik denk dat hij die wel oppakt, dan is het wel een kwestie van wennen natuurlijk dat je zo dichtbij bent in de galop. Maar verder lijkt het me geen onoverkomelijk iets!

Nirvana_

Re: Paard aan de hand leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:25

paard meenemen, zelf gaan galopperen en stemcommando geven? :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:27

Nirvana_ schreef:

zo zou ik het denk ik ook aanpakken...

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:31

Nirvana_ schreef:

Zo heb ik het serieus aan mn paard geleerd :j ze hebben het heel gauw door. Wel opletten dat je in het begin niet te dichtbij loopt ivm eventuele vreugdesprongetjes bij het aanspringen. Maar als je paard aan de longe aan kan springen dan kan ie dat toch ook aan de leadrope?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 12:54

Wel, blijkbaar niet :') Ik heb het al getest maar het kwartje valt niet, ze blijft draven :n

Voor mijn paard is er blijkbaar een groot verschil tussen een longe en leadrope :')

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 12:58

Oke dat is wel apart :)) Heb je een 12 ft leadrope? En laat je haar dan ook om je heen draven of loop je mee? Kan me voorstellen dat het rondje met een 12 ft leadrope dusdanig klein wordt dat ze de balans in galop niet kan vinden en dus blijft draven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:07

Eliine schreef:
Oke dat is wel apart :)) Heb je een 12 ft leadrope? En laat je haar dan ook om je heen draven of loop je mee? Kan me voorstellen dat het rondje met een 12 ft leadrope dusdanig klein wordt dat ze de balans in galop niet kan vinden en dus blijft draven.

Niet ideaal, maar wel mogelijk!
Anders zelf een rondje mee lopen zodat de cirkel wat ruimer word om te galopperen.

Ik denk dat het echt een kwestie is van even doorzetten. Stemcommando en eventueel zweepje erbij.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:11

Horse agility.. hmn. Ga ik me ook eens in verdiepen!

Maar ik ben het met ijssnuiver eens. Even doorzetten :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 15:11

Eerst de longe steeds een stukje korter nemen, zodat hij rustig langzaam leert op een kleine volte te galopperen. En vanuit daar dan overgaan op de leadrope, waarna je over kan gaan op het een stukje vanuit de volte rechtuit lopen kan gaan doen. Vanaf daar kan je dan proberen hem aan te laten springen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:20

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:01

Ik heb mijn paardje aangeleerd om in galop aan te springen, als ik door mijn hurken ga. Vaak, als je opspringt en dan door je hurken neerkomt, krijg je een soort schrikreactie/druivende beweging van je paard, waardoor hij sneller in galop aanspringt. Dit samen met het commando 'galop'. Dat door je hurken springen kun je afbouwen door nog maar een klein beetje door je hurken te gaan. Dit kun je ook verplaatsen naar het naast je paard lopen. Door het commando 'galop' eerst samen met de hurkbeweging te doen, leert hij om naast je in galop aan te springen. Het is even oefenen, maar mijne had het binnen een week allemaal door.
Nu hoef ik eigenlijk alleen nog maar het commando galop te geven, of zelf in een sprongetje aan te 'galopperen' (ziet er een beetje debiel uit, maar werkt echt :))