Pony komt na de draf naar me toe, longeren.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony komt na de draf naar me toe, longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:15

Heey!

Ik heb 2 (kleine) probleempjes.

-vaak komt mn verzorgpony naar me toe, vooral na de overgang draf-stap.. Wat kan ik hieraan doen? Ook als een begimnertje erop rijdt die naar buiten stuurt.

-wat met de longe te doen als ze naar me komt? Het touw is zo lang dat ik het niet snel genoeg kan pakken. Hier een handigheidje voor?

Xx

Edit: het touw komt op de grond als ze aan komt lopen. Ze is er vaak genoeg opgestapt :o niet dat ze gekke dingen doet, ze schrikt niet, en na een voetje is alles weer goed :p

Remark

Re: Pony komt na de draf naar me toe, longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:19

Ik heb altijd geleerd dat zodra het paard naar je toe komt je je longeerzweep richting de buik van het paard moet doen. Werkt bij mij eigenlijk altijd en mocht het is een keer niet zo goed werken ziep ik wat met die zweep.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:22

Je pony moet gewoon netjes naar je luisteren.
Als ze naar je toe komt lopen is dat een teken dat ze denkt dat ze klaar is.
Wat dus niet het geval is!

Ik had het vroeger ook met een pony, het kan zijn als ze erg goed afgericht zijn ( :)) ) dat als jij 'kom! Door!' roept, ze naar je toe komen (omdat je 'kom!' zei)! Let dus goed op wat je zegt.
Als het daar niet aan ligt, zwiep even met je zweep om ervoor te zorgen dat ze niet naar je toe kán en zorg er daarna voor dat ze weer netjes doorloopt op het tempo waarin ze eerst liep!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:23

Remark schreef:
Ik heb altijd geleerd dat zodra het paard naar je toe komt je je longeerzweep richting de buik van het paard moet doen. Werkt bij mij eigenlijk altijd en mocht het is een keer niet zo goed werken ziep ik wat met die zweep.

Mn verzorgpony is zo'n goedzak die niet meer (erg) op de zweep reageert..

xx

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:24

upendo schreef:

Ik had het vroeger ook met een pony, het kan zijn als ze erg goed afgericht zijn ( :)) ) dat als jij 'kom! Door!' roept, ze naar je toe komen (omdat je 'kom!' zei)! Let dus goed op wat je zegt.
Als het daar niet aan ligt, zwiep even met je zweep om ervoor te zorgen dat ze niet naar je toe kán en zorg er daarna voor dat ze weer netjes doorloopt op het tempo waarin ze eerst liep!

Die 'kom' is een goede om op te letten!
Dankje!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 10:00

Zorg er ook voor als ze van draf naar stap gaat dat jij niet voor haar schouder komt. Hier nodig je haar ook mee uit om bij je te komen (paardentaal) toch al voorkomen als ze overgaat dat je gelijk haar activeert om door te stappen.

chocoboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:20

Ik lees ff mee

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:51

als je de overgang draf-stap maakt, moet je voorbereid zijn en zorgen dat ze niet de kans krijgt om naar jouw toe te komen. Met de zweep weer van je af sturen ,desnoods met een duidelijke NEE erbij. Maar je weet wanneer ze het gaat doen...dus je moet dr voor zijn

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:55

upendo schreef:

Daar ben ik het niet mee eens.
Kijk eerst eens naar je lichaamshouding en positie tov het paard. Als je hier onbewust je paard mee uitnodigt om naar binnen te komen, is hij heel braaf in zijn reactie en is het volledig onterecht om hem dan weer naar buiten te sturen.
Ga eerst eens na of de voorwaarden bij jezelf wel kloppen voor je het bij je paard gaat zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:56

Zelfs met een tik tegen der borst met de zweep komt ze nog..
Een tikje tegen de billen werkt ook niet.
'kom, door draven' of zoiets met Kom is het niet XD

ze lijkt wel doof voor de zweep als ze naar mij komt..

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:00

Zweep tegen de borst? Waar? Gewoon wijzen naar haar schouder? Of voor op haar borst.
Als je voor op de borst begrens je haar en zet je haar stil, waarschijnlijk sta je dan ook nog voor haar schouder (denkbeeldig lijn van jou naar je paard) en nodig je haar uit dus is ze braaf dat ze bij je komt. Ook al vind jij niet. Zal kijken of ik een plaatje kan vinden met wat ik bedoel van voor haar schouder....of snap je mij daar wel in? Is dus niet letterlijk voor haar staan ofzo

Dit ook goed duidelijk stukje
http://paardenliegenniet.nl/longeren-met-lichaamstaal
Laatst bijgewerkt door tinkersjakie op 13-10-13 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:04

tinkersjakie schreef:
Zweep tegen de borst? Waar? Gewoon wijzen naar haar schouder? Of voor op haar borst.
Als je voor op de borst begrens je haar en zet je haar stil, waarschijnlijk sta je dan ook nog voor haar schouder (denkbeeldig lijn van jou naar je paard) en nodig je haar uit dus is ze braaf dat ze bij je komt. Ook al vind jij niet. Zal kijken of ik een plaatje kan vinden met wat ik bedoel van voor haar schouder....of snap je mij daar wel in? Is dus niet letterlijk voor haar staan ofzo

Ik zet altijd wat stappen naar achter, zodat ze wel 'voor me' blijft.

Uhm, tegen schouder/borst om haar van me af te houden.
Het was even proberen, maar kennelijk niet zon goed idee :/

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:09

Joaltijd schreef:
tinkersjakie schreef:

Ik zet altijd wat stappen naar achter, zodat ze wel 'voor me' blijft.

Uhm, tegen schouder/borst om haar van me af te houden.
Het was even proberen, maar kennelijk niet zon goed idee :/

En met naar achteren lopen, nodig je dus uit om naar binnen te komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:12

Stappen naar achteren in het opzichte van pony.
Dus zij linksom, naar me toe -> ik naar rechts.
Zo bedoel ik :3

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:19

Geef je er wel echt een flinke zwiep mee? Hoe eindig je? Mag ze dan wel naar je toe komen? Dat zou ik namelijk niet doen.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:27

De hand waar je de lijn in hebt heel erg opzij houden (wijzen waar ze heen moet lopen). De zweep richting haar kont houden. Jezelf heel groot maken en doe maar net alsof je heel boos wordt (he, lopen! stap!). Als ze verder gaat met longeren, meteen belonen (met je stem). Als ze toch naar je toekomt, hoofd wegduwen (naar buiten) en weer verder gaan met longeren.

Ik zou niet naar rechts lopen of naar links, loop maar op haar af (jezelf groot maken en je kan er ook bij stampen). Zij moet uit jouw ruimte blijven. Aangezien ze het niet erg vindt om op de longeerlijn te stappen zou ik dit nog even laten en haar eerst proberen weer van je af te jagen.

Verder korte stukjes stappen. Paar pasjes en weer in draf (zodat je het een beetje voor probeert te zijn). Als dit goed gaat steeds iets langere stukjes en uiteindelijk kun je haar zo lang laten stappen als je wilt. Ze moet het even snappen.

Als dit goed gaat en trucje voor de lijn : De lijn in 2 handen houden. Wat je over hebt in je andere hand met grote lussen (niet om je hand heen wikkelen). Mocht ze dan naar je toelopen kun je de lijn snel "binnenhalen" met lussen. Lukt dit wel als je echt klaar bent met longeren? En met beginnen (dan is het omgekeerd)?

Doet ze dit bij de eigenaar ook? Anders kun je vragen of die een keer wil helpen. Als je ziet hoe het moet lukt het misschien beter. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:39

De eigenaar kan niet longeren :3
Daarom doe ik het :)
De lussen lukt vaak wel met inhalen. als ze klaar is wel tenminste :)

Xx

buddy35

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:35

ik probeer die van mij nu aan te leren dat as ik buk dat ze mag komen

nenatrix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 20:42

had mijn verzorg pony ook altijd was heel lang heel moeilijk maar uiteindelijk wint de aanhouder dus gewoon door blijven gaan en je mag hem best wel eens een tik geven is een keer boos worden maakt niet uit heeft wel geholpen bij mij werd niet super boos maar gewoon even laten weten dat jij de baas bent :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:07

Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar ik wil je best een keer helpen met het longeren. Ik denk dat het vrij eenvoudig opgelost kan worden namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 21:54

Ik woon een stuk varen van schierm, :p

En ik denkdat mn ouders het geen superidee vinden..

Xx

pauline183

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:35

je moet een denkbeeldige lijn bedenken tussen xijn buik en jou buik. je zorgt dat hij goed doorloopt en als hij naar je toe komt pak je het touw weer en stuur je hem weer weg, je negeert gewoon dat hij naar je toe komt, misschien werkt dat...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:52

Hoe gaat het ondertussen?

En hoe zijn de commando's? Waar begin je, hoe eindig je? Ik vermoed als je hierover nadenkt, dat je ook een stuk verder komt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:47

T gaat goed!

Vandaag een nieuw paard op de boerderij, en nadat de eigenaar m had gelongeerd mocht ik ooj even! Hij had geen opmerking over houding etc!

Ondertussen kan ik de pony, Dilly, al aan der halster longeren. Ze wil nog steeds naar me toe na de draf, maar naar het commando 'door' gaat ze braaf verder!

Misschien is het haar vroeger wel aangeleerd, en kent ze nu mijn manier. Of ik ben zelf beter qua houding geworden!

Vanalles uit dit topic geprobeerd; bedankt allemaal!

Xx

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:48

Fijn om te lezen dat het nu goed/beter gaat!