Paard wilt niet meewerken aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lukalisaaax

Paard wilt niet meewerken aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 13:24

Mijn paard gaat tijdens het longeren, stilstaan, heel snel achteruit lopen en dan de kont naar je toe draaien. Ook probeert hij vanaf de buitenkant om te draaien en dan te 'vluchten'. Hoe kan ik dit voorkomen?
Ik 'longeer' hem nu alleen in de gewone rijbak, omdat hij zich op een of andere manier opgesloten (denk ik) voelt in de longeerbak. Hij gaat dan steeds door het draad heen of er over en er alles aan doen om er uit te komen.

IngeK

Re: Paard wilt niet meewerken aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:27

Fysiek niets aan de hand? Loopt hij aan de hand wel netjes mee? Longeer je op het bit of op kaptoom of halster?
Probeer de afstand tussen jou en je paard niet te groot te laten worden, zodat je er met de zweep direct bij bent als hij maar denkt aan stilstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:31

Jeetje, wat komt jouw titel ontzettend negatief over zeg.. :n Snapt het paard wat ie moet doen? Weet jij waar je mee bezig bent? Longeren is niet domweg je paard in de rondte slingeren. Jij zult er voor moeten zorgen dat je paard snapt wat jij bedoelt!

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:32

Toch in de longeercirkel doen, en als jij hem vast hebt aan xe lijn kan hij er toch niet uitspringen?
Vraag eens een ervaren iemand erbij die je het voor kan doen.

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:34

Relaxed schreef:
Jeetje, wat komt jouw titel ontzettend negatief over zeg.. :n Snapt het paard wat ie moet doen? Weet jij waar je mee bezig bent? Longeren is niet domweg je paard in de rondte slingeren. Jij zult er voor moeten zorgen dat je paard snapt wat jij bedoelt!

Ben het hier helemaal mee eens!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:39

missje schreef:
Toch in de longeercirkel doen, en als jij hem vast hebt aan xe lijn kan hij er toch niet uitspringen?

Ah, dwingen dus... Sluit hem op, hou hem vast, dan kan hij in ieder geval niets meer.

TS, ben jij jezelf bewust van je lichaamstaal? Wat straal je uit naar je paard? Als je bijv. heel veel energie uitstraalt is het heel logisch om weg te willen, dat is dan ook het enige wat hij kan op dat moment. Ik zou in ieder geval uit gaan zoeken wat er gebeurt vlak voor het moment dat hij een actie inzet. Wat gebeurt er bij jou, wat gebeurt er bij je paard. Op die manier kun je een aanknopingspunt vinden zodat de situatie niet meer zo escaleert.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:45

RT-P >> TVG

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 18:58

fjordnina schreef:
missje schreef:

Ah, dwingen dus... Sluit hem op, hou hem vast, dan kan hij in ieder geval niets meer.

TS, ben jij jezelf bewust van je lichaamstaal? Wat straal je uit naar je paard? Als je bijv. heel veel energie uitstraalt is het heel logisch om weg te willen, dat is dan ook het enige wat hij kan op dat moment. Ik zou in ieder geval uit gaan zoeken wat er gebeurt vlak voor het moment dat hij een actie inzet. Wat gebeurt er bij jou, wat gebeurt er bij je paard. Op die manier kun je een aanknopingspunt vinden zodat de situatie niet meer zo escaleert.

Pfff, nee jouw paard loopt rondjes omdat ie het zo leuk vind, niet omdat jij het wil.
Longeren met longeerlijn is heel normaal en een longeercirkel ook .

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:11

Jeetje jongens, kalm aan, je zou het ook rot kunnen vinden voor TS dat zij en haar paard elkaar blijkbaar niet zo goed snappen...

Ben benieuwd naar reactie van TS over de omstandigheden, wat ze al geprobeerd heeft, hulpen, hulpmiddelen en lichaamstaal. Dan kunnen we iets gerichter helpen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:24

missje schreef:
Pfff, nee jouw paard loopt rondjes omdat ie het zo leuk vind, niet omdat jij het wil.
Longeren met longeerlijn is heel normaal en een longeercirkel ook .

Interessant dat je dat zo benoemt.
Als mijn paard rondjes loopt, doet ze dat inderdaad omdat ze het leuk vind. De rondjes op zich? Nee, die niet. Het maakt haar geen barst uit of ze nu rondjes of vierkantjes loopt, maar zij hoeft zeker geen rondjes te lopen omdat ik dat wil. Die rondjes zullen me worst zijn, ik wil graag met haar samenwerken en ik wil haar uitnodigen om samen met mij te werken uit vrije wil. Mijn paard heeft daarin een keuze. Iedere keer dat ik iets aan haar vraag heeft zij de keuze om nee te zeggen. Het betekent niet dat ze helemaal niet met me samen wil werken, maar enkel dat ik de vraag blijkbaar niet zó heb gesteld dat zij daar ja tegen wil zeggen. Dan is het aan mij om uit te puzzelen hoe ik die ja wel ga krijgen, want pas dan kun je spreken over samenwerking.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:37

IngeK schreef:
Jeetje jongens, kalm aan, je zou het ook rot kunnen vinden voor TS dat zij en haar paard elkaar blijkbaar niet zo goed snappen...

Ben benieuwd naar reactie van TS over de omstandigheden, wat ze al geprobeerd heeft, hulpen, hulpmiddelen en lichaamstaal. Dan kunnen we iets gerichter helpen.

Je hebt gelijk maar sommige moeten altijd de "normale" manier afkraken.
Maar dat is meestal met de bit,boom en ijzerloze types.
Succes fjordnina met jouw manier.
Denk dat dit meisje gewoon beter even iemand met verstand van zaken erbij kan vragen waar zij vertrouwen in heeft
En op de manier die zij fijn vind te gaan volgen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:46

Missje: ik kraak zeker niet de normale manier af, ben ook geen "type bit, boom en ijzerloos", maar ervaar jouw post wel als afkrakend naar mij als persoon toe en daar ben ik niet van gediend.

Verder denk ik inderdaad dat een instructrice TS het beste kan helpen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:47

Je hoeft hierbij toch niet te dwingen als je hem in een longeercirkel doet, je kunt hem toch ook alleen als ondersteuning gebruiken voor je paard. Om het paard het zo makkelijker duidelijk te maken wat je wilt van hem/haar wil.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:48

Is je paard wel gewend om gelongeerd te worden, of ben jij de eerste die dat met hem doet?
Het lijkt erop dat zowel het paard als jij elkaar niet goed begrijpen, vaak helpt het al als er eerst iemand met je paard meeloopt zowel links- als rechtsom, en het is ook belangrijk dat je zelf niet voor het middelpunt van je paard staat, want dan "rem" je hem en dan kan hij inderdaad gaan omdraaien, vooral als hij niet gewend is aan de longe te lopen.

Eigenlijk hoor je hulp te krijgen van een instructeur, want we kunnen wel wat typen, maar ja, in de praktijk kan iemand jullie veel beter ter plekke helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:51

TS, weet je zeker dat je voldoende in een drijvende positie staat, dus gericht op de achterhand van je paard? En dan niet alleen met je ogen, maar met je hele lichaam?
Heb je je instructrice al gevraagd eens met je mee te kijken? Is geen rare vraag hoor, stukje algemene opvoeding en grondwerk horen ook bij lesgeven.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:52

[quote="Sonja"]TS, weet je zeker dat je voldoende in een drijvende positie staat, dus gericht op de achterhand van je paard? En dan niet alleen met je ogen, maar met je hele lichaam?

Dit was ook mijn eerste gedachte. :j

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 22:19

Bedankt voor jullie reacties !
Longeren doe ik met het hoofdstel in en een longeersingel om (ookal heeft die singel geen nut). Ik ben de eerste die met hem met longeren bezig gaat, en hij kwam hiervoor bij het Fjordenpaard weg, en was nog niet zo lang onder het zadel. Dus qua bakwerk en ander werk is hij nog groen. Maar nu hebben een stalgenoot en ik even met hem geoefend, en hem even flink aangepakt omdat hij dus de baas probeerde te zijn en het gewoon niet wou doen terwijl hij het wel snapte. Dit was puur uittesten want ik heb hem nog niet zo lang. Zodra hij probeerde om te draaien en achteruit te lopen kreeg hij een tik met de zweep zodat hij weer doorliep. Zo lieten wij zien wie de baas is en dat hij moet doen wat ik zeg. Je kon echt merken aan hem dat hij het echt niet leuk vondt en hij heeft een paar keer flink naar ons lopen bokken en zelfs gericht trappen (hij is toen wel gelijk flink afgestraft). Uiteindelijk gaf hij zich over en liep hij netjes in een rondje en na een tijdje ontspande hij zich zelfs. Hopen dat het nu zo goed blijft gaan en dat het over een tijdje geheel zonder problemen gaat en we ook in de longeerbak kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:22

Die rotponies toch ook altijd...

:n

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-13 15:17

Hahahaha :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 16:17

Sarcasme:
zwaardere vorm van ironie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 19:04

Je zegt dus dat de pony groen is, maar je weet ook zeker dat hij je echt wel snapte... Ik zou paardenfluisteraar worden............. Je hebt talent :roll:

lukalisaaax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 18:40

Relaxed je kon duidelijk aan hem zien dat hij het wel snapte. Het was gewoon puur uitproberen hoe ver hij kon gaan. Daarna liep hij ook prima die rondjes. Hij kent wel wat, maar over het algemeen is hij nog redelijk groen. Onder het zadel ben ik hem nu aan het doorrijden.