[AR] Kan mijn tuig tegen vorst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Kan mijn tuig tegen vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 12:14

Ja, dat vroeg ik mij ineens af.

Ik heb op stal een zadelkastje waar zadel, hoofdstel en poetskist nét inpassen. Longeersingel, barebackpad e.d. vormen al een probleem. Maar nu heb ik een tuig gekocht om ooit mijn pony te (laten) beleren. Dat, en mijn 20 kg zak "speciaal" voer, kan ik op stal niet kwijt. Maarrr... In huis eigenlijk ook niet. Ik woon in klein studiootje waar ik geen extra kast in kwijt kan. (Ter illustratie, ik slaap op de bank omdat ik ook geen ruimte heb voor een bed :+ )

Ik heb echter wel een tuintje waar ik wat ruimte in over heb. Nu dacht ik er over om zoiets te kopen, dat las ik ook in een oud topic over het opbergen van tuig. Beschermt goed tegen regen en wind, maar qua temperatuur houdt het natuurlijk niks tegen. Ik vermoed dat het in de zomer erg warm en in de winter erg koud kan worden. Is dat erg? En hebben mensen met tuig in een schuur dat ook?

Andere opbergopties zijn ook welkom. Ik heb geen auto en wel opberghaken, maar ik zou niet weten waar ik die op moet hangen.. Behalve boven mijn bed/bank, of aan de muur in de keuken :o Vervoer tussen huis en stal gaat met een karretje achter mijn fiets. Karretje staat in een gezamenlijke fietsenschuur maar daar komen mijn 20 buren dus ook en dus dan vind ik een afsluitbare kist in mijn eigen tuin veiliger.

(Ik heb er serieus over gedacht om voor een paar honderd euro een wrak van een auto(busje) te kopen om op de parkeerplaats te zetten en die als extra kamer te gebruiken :D )

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:19

Daar kan een tuig wel tegen, maar je moet het wel voldoende in handen hebben, na warmte etc. etc. etc. moet het wel fijn gepoetst worden, een schoon tuig blijft als het goed is altijd goed ;) ook bij warmte en vorst, zolang het maar niet direct op het leer komt.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:21

als je dat idee uitwerkt van dat busje, ben je die ws na een week al kwijt, dat soort dingen mogen maar 3 dagen "geparkeerd" worden, dus als het iemand opvalt dat dat ding er alleen staat als opslag dan heb je grote kans dat ze hem in beslag nemen met alle boetes etc. erbij.

zou ik eerder denken om op stal te vragen om een grotere kast of 1 erbij.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:22

Als je tuig niet beschimmeld kan het niet zoveel kwaad. Als je het leer maar goed verzorgd door in te vetten.

zoutenootjes

Re: Kan mijn tuig tegen vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:30

Een optie is een bank, op een kist (die kist dus er onder). je krijgt toch het probleem van vocht, als je je tuig ergens buiten opslaat. Dan gaat het schimmelen en dat wil je echt niet. Droog opbergen is belangrijk. En het blijft droog als het op een goede plaats wordt opgeslagen. Het is gewoon vochtig in Nederland in de winter, en dat dringt ook door in schuurtjes e.d.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:37

Zou het ook gewoon binnen houden :j

Als je een ophangsysteem hebt voor een tuigje:Afbeelding, neemt het echt niet veel plaats in en het is wel het behoud van je spullen !

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 12:45

Als decoratie aan de muur is het ook leuk ondertussen. Het is gewoon iets met meerdere mogelijkheden. Ondertussen kun je tenminste (letterlijk) zien wat je hebt :) .

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 13:11

Dank voor de reacties!

Zal het eerst eens goed invetten inderdaad :j

Ja, thuis aan de muur kan wel, maar erg 'decoratief' gaat het niet worden ben ik bang, eerder rommelig, omdat huisje al zo klein is. En het is een goedkoop tweedehands tuig dus erg mooi is het ook niet :D

Als ik de tuigdelen nu in een vuilniszak in die tuinkist doe? Zou dat het vocht wat buiten houden?

@speurneusc, de parkeerplaats is volgens mij eigendom van de woningbouw dus denk dat het qua controle nog wel meevalt, maar heel serieus was het plan inderdaad niet.
Of ik moet toch gewoon verhuizen :D

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:38

ook al hoort de parkeerplaats bij het complex, het blijft openbare weg, en daar mogen aanhangers, trailers, caravans, opleggers, wrakken etc. niet "gestald" worden langer dan 3 dagen achtereen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:40

Zolang het droog hangt en goed ventileert, maakt het niet uit. Ja, ik merk hooguit bij erge vorst dat het leer stijver is.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 14:02

Op den duur gaat het in zo'n opbergbox schimmelen, ondanks dat er geen wind of regen bijkomt. Er zit vocht in het tuig dat in een kleine gesloten ruimte blijft zitten en dat gaat een eigen leven leiden. Mijn tuig hangt ook gewoon thuis aan de muur. Eventueel zou je aan de staleigenaar kunnen vragen of hij een mogelijkheid heeft in bijvoorbeeld de kantine. Het tuig moet niet te warm (naast een kachel), maar ook niet te koud hangen en al zeker moeten kunnen "ademen". ;)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 19:32

Je kan het anders wel in een vacuům zak doen, dan kan het niet schimmelen. Die kan je volgens mij bij xenos halen, stofzuiger erop en tadaa.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 19:51

Dat is ook nog eens een creatief idee xSCWx, dank!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 01:48

Afsluiten in een zak lijkt me geen goede optie.
Na gebruik zal het altijd wat vochtig zijn door het zweet en op de manier kan het ook niet meer uitademen.
Alle lucht krijg je ook niet uit zo'n zak met tuig dus je krijgt wel een microklimaat en zelfs al kun je de zuurstof wegnemen blijven er altijd nog organismen over die zonder kunnen...
Vorst is geen probleem verder.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 01:53

Bij Ikea zo'n plastic bak halen die je onder de bank schuift geen optie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 02:07

Schimmel is op leer niet erg, dit kun je gewoon afvegen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:04

Schimmel op leer is wel erg, als het te lang of te vaak er op zit kan je het na een tijdje afscheuren als papier. Neee ik heb flink op mijn donder gehad toen van de tuig maker.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:09

Nies_ schreef:
Bij Ikea zo'n plastic bak halen die je onder de bank schuift geen optie?

Daar dacht ik ook aan.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-13 11:40

Hoop verschillende ideeën!

De ruimte onder mijn bank is al in gebruik... Maar wellicht dat ik andere dingen kan vinden in huis die beter tegen de buitenlucht kunnen om in een tuinkist te doen, en zo binnen ruimte te creëren.

Overigens is het dus een goedkoop tweedehands tuig, in eerste instantie om te beleren, of we er ooit fanatiek mee gaan mennen weet ik niet. (Ook afhankelijk van wat de experts vinden van de staat en hoe het past.) Kan me goed voorstellen dat als ik t.z.t. echt aan de gang wil, ik een duurder tuig koop waar ik dan ook zuiniger op ben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:58

Als je een beetje creatief bent ,kun je ook een hoes maken voor over je tuig als je het aan de muur hangt.Als het niet niet te veel van de muur hangt kun je zelfs een soort kistje eromheen bouwen.Schilderwerk erop of een steuntje zodat je er ook spulletjes op kunt zetten.

Door deze ad kwam ik op het idee,wellicht kun je er iets mee,staat op pag 30-31 ;)

https://www.karwei.nl/turnpages/slot000 ... index.html

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 11:59

Brainless schreef:
Schimmel is op leer niet erg, dit kun je gewoon afvegen.

Inderdaad, nu je het zegt, mijn springzadel heeft het 'altijd' (hangt in een kleine zadelkast bij mijn dressuurzadel (vochtig door zweet) en vaak nog een vochtig dekje, een paar natte peeskappen en springschoenen, dus het is altijd wel nat daar. Doekje erover en het is weer weg.

Je moet het er ook geen weken op laten zitten nee, maar als TS het tuig regelmatig gebruikt en het in een open doos legt (eventueel met kranten of rijst om het vocht op te nemen?) waar het vocht weg kan, lijkt me toch niet zo een probleem?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:05

IngeK schreef:
Overigens is het dus een goedkoop tweedehands tuig, in eerste instantie om te beleren, of we er ooit fanatiek mee gaan mennen weet ik niet. (Ook afhankelijk van wat de experts vinden van de staat en hoe het past.) Kan me goed voorstellen dat als ik t.z.t. echt aan de gang wil, ik een duurder tuig koop waar ik dan ook zuiniger op ben.

Zou ook op een beleertuig heeeeeeel zuinig zijn, dat moet namelijk wel wat kunnen hebben en je bent echt niet blij als dat scheurt of breekt tijdens een rare uitspatting van je paardje -O-

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:06

Je kunt overigens ook gewoon een bakje zout neerzetten.De meest effectieve vochtvreter ooit...E0,20 p/kg :P

Regelmatig water even afgieten ;)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 12:20

Mijn tuig heeft lange tijd (pony tuig) in een jute shopper gezeten. Paste exact, makkelijk opruimen (stond in huis gewoon, naast bank in de gang etc). Voor leidsels, hoofdstel en beschermers heb ik ander kleiner rugzakje waar het exact inpast, die hangt aan kapstok.
Gelukkig nu grotere kast op stal ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:32

IngeK schreef:
Hoop verschillende ideeën!

De ruimte onder mijn bank is al in gebruik... Maar wellicht dat ik andere dingen kan vinden in huis die beter tegen de buitenlucht kunnen om in een tuinkist te doen, en zo binnen ruimte te creëren.

Juist ook met een goedkoper/tweedehands tuig moet je zuinig zijn. Je wilt niet tijdens het beleren dat er iets kapot gaat en het paard daardoor een vervelende ervaring opdoet. ;)