[AR] pony vindt kar eng, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

pony vindt kar eng, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:20

Hallo!

Wij hebben al een paar jaar een hele leuke pony op stal staan. Oorspronkelijk moest er een 'grasmaaier' komen, maar mijn vader werd compleet verliefd op een prachtige dartmoor van 1.16 die zowel onder het zadel als voor de kar beleerd was. De pony is nu 12 en de afgelopen jaren heb ik heb gebruikt als lespony voor jonge kinderen. Het is een absoluut schatje, een kind van 4 kan hem op de wagen zetten en je kan iedereen op zijn rug zetten. Als er echter echt iets van hem gevraagd wordt (luisteren dus) heeft hij een consequente ruiter nodig. Het is een klassieke gevalletje 'trukendoos'. Als de kinderen doorpakken is hij echter een prima, brave dressuurpony.

Voordat wij hem kochten heeft hij voor de kar gestaan, maar de eerste tijd hebben wij daar weinig mee gedaan. Vorig jaar heb ik het voor het eerst weer opgetuigd en ben ik met hem aan het oefenen geslagen. Hij snapt het allemaal aan de lange lijnen, maar de lichte vierwieler die wij er achter wilde spannen vindt hij eng, echt eng. Het rammelt achter zijn kont en zijn ogen en neusgaten gaan wijd open. Het is een simpel, maar veilig recreatiekarretje.

Ik vraag me af of ik niet beter met een sulky aan de slag kan, maar ook of hij überhaupt geschikt is voor de kar. Het is een vriendelijke, liever-lui-dan-moe pony als hij zich comfortabel voelt, maar hij kan ook heel enthousiast en fel zijn. Op hol gaan doet hij niet echt, maar met de kar er achter moesten we hem met twee mensen ernaast tegenhouden. Hij wilde echt rennen. Is deze pony überhaupt geschikt voor de kar? Of is het gewoon een kwestie van andere kar en verder oefenen?

Dan de laatste vraag. Ik ben zelf een ervaren ruiter en paardenvrouw en ondanks het feit dat mennen niet mijn favoriete bezigheid is, heb ik door de jaren heen een redelijke ervaring met enkel- en tweespan opgebouwd. Deze pony is alleen niet van mij, maar van mijn vader en hij heeft altijd geroepen dat hij graag zou willen leren mennen. Met dat doel ben ik ook begonnen met het opnieuw inspannen van de pony. Is een dergelijke pony wel geschikt voor een beginner? En wat moet de pony anders doen? Hij is veel te mooi en behoeftig om stil te laten staan, maar verkocht wordt hij niet...

Ik ben benieuwd naar jullie reactie

_Balou

Re: pony vindt kar eng, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:29

Laat je pony aan de kar snuffelen, laat hem een keer bijv. midden in de bak of wei kijken naar een andere pony aan het werk, rammel er zelf eens wat aan, ik denk dat het met veel geduld opgelost kan worden!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:50

Kar in het midden van de bak zetten en er rondjes omheen wandelen. Af en toe laten snuffelen en verder doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat die kar daar staat. Niet uitgebreid belonen, maar gewoon af en toe langs lopen. Ook bewust eens een rondje op een afstand en dan weer ernaar toe. Rondjes steeds kleiner maken. Eventueel een andere dag nog eens herhalen en dan is het meestal wel goed. ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:52

Je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd kan zijn...
Ik zou met pony en wagen naar ervaren beleerder gaan (in mijn geval mijn instructeur :+ ) haar daar een of een weken neerzetten en gewoon om de dag half uurtje (laten) inspannen en als het goed is dat wat uitbouwen. Als ze dan na een poosje nog zo ril is is het maar de vraag hoe en wat maar het kan natuurlijk gewoon onwennigheid zijn. Denk dat ervaren menner wel aan kan voelen of het gewoon wat gedoe is of dat er echt iets aan de hand is.

Men je in de bak / op gras? Misschien is ze alleen over de weg gewend. Kan ook aan optoming liggen (bit, oogkleppen, leidselvoering, schoftje dat knelt, strengen die aantikken, er kan zoveel zijn) of aan hoe jij ment... ook daar kan een instructeur je mee helpen.

En als ze alleen de neusgaten wijd zet en haar ogen wijd open, nou dan valt het toch allemaal erg mee... lijkt me dan gewoon weer kwestie van wennen.

edit: lees dat je ze met twee personen moest tegenhouden, dan is ze dus echt bang. En denk ik zeker dat je met ervaren persoon dit aan moet pakken.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 04-10-13 19:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:53

"Rij" je hem met of zonder oogkleppen? De pony die ik voor de kar heb staan had eerst hetzelfde, maar zonder oogkleppen. Het probleem was meteen opgelost met oogkleppen :)

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 13:55

Ik heb er ook zo een, kon niet in de buurt komen van de wagen, ogen werden 2 x zo groot en echt bang.
Heb alles heel rustig aan gedaan, langs de wagen lopen en stil staan ernaast en dat heb ik een half jaar vol moeten houden, nu kan ik hem met zn tweeen inspannen terwijl dat voor heen met ong 6 man moest, kan je voor stellen dat is echt niet leuk.
Ik zou zeggen heel veel geduld en belonen want eng is echt eng dat verzinnen ze niet.
Gaat je vast lukken :(:)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 18:06

Heel erg bedankt voor alle tips!

Het probleem is niet zozeer de kar op zich, het is het feit dat de kar rammelt. Het inspannen op zich gaat prima, hij staat gewoon te slapen, maar als hij in beweging moet komen en merk dat er iets achter hem aan komt raakt hij in de stress.

De oogkleppen zijn misschien een idee, daar heb ik ook wel aan gedacht. Hij heeft nu wel oogkleppen om, maar het is het type pony dat graag om zich heen kijkt. Misschien als ik ze weghaal dat hij het dan snapt. Zou dat kunnen met het gewone trenshoofdstelletje dat hij onder het zadel ook om heeft? Natuurlijk met ander bit en leidsels.

Als nog meer mensen tips hebben, graag.

Edit: ik heb wel eens het idee gehad om de pony een paar keer naast de kar te laten lopen. Gewoon aan de lange lijnen zeg maar. De kar die wij gebruiken is super licht en dus makkelijk te trekken. Dus kar beweegt en rammelt en de pony ook. Misschien dat hij dan de connectie maakt.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:37

Je oppert zelf al een goed idee.pony gewoon in het tuig naast de kar laten lopen, iemand anders de kar laten trekken, zo kan de pony wennen aan de geluiden zonder dat je gelijk het risico loopt dat hij er met de kar van door gaat.als hij er zo niet aan went zou ik toch professionele hulp inschakelen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 09:49

Ik denk dat dat laatste inderdaad een prima idee is.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:33

Als wij ponies beleerden dan gingen we eerst met ze aan de lange teugels lopen en dan iemand er achter lopen met een kruiwagen vol ijzer en dan laten wennen aan gerammel en herrie, als ze niet meer reageren op de herrie en geen vluchtgedrag vertonen dan gingen we pas inspannen. Kleine stapjes maken en niet te snel willen en langzaam laten wennen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 13:40

Ik zou eerst eens gaan slepen met hem. Als dat goed gaat kan je met iets wat rammelt gaan slepen. Wij hebben ijzeren kettingen en dat maakt flink herrie.

Zo went hij aan de geluiden die hij achter zich hoort.

Wat betreft de oogkleppen: Er bestaan ook halve oogkleppen. Pony kan dan niet de kar achter zich zien maar kan wel meer om zich heen kijken. Voor mijn paard was dat ideaal want die schrok van dingen die hij hoorde maar niet kon zien.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 19:40

KPet schreef:
Edit: ik heb wel eens het idee gehad om de pony een paar keer naast de kar te laten lopen. Gewoon aan de lange lijnen zeg maar. De kar die wij gebruiken is super licht en dus makkelijk te trekken. Dus kar beweegt en rammelt en de pony ook. Misschien dat hij dan de connectie maakt.

Hebben we ook een keer met een paard gehad, die de kar in het midden wel accepteerde maar bij het horen van de kar door het lint ging. We hebben er toen eerst iemand op gezet, gewoon op de losse kar en die ging af en toe met de kar wiebelen of alleen de lamoenen optillen. Later is die persoon met de kar door de bak gaan lopen, terwijl het paard toe keek. Weer later is het paard ingespannen (en met oogkleppen) door de bak gaan lopen aan de lange lijnen, terwijl die andere persoon met de kar rondliep. Uiteindelijk was het geen probleem meer. Dus zo'n stom idee is het niet, het wordt al gedaan (wij zijn niet de enigen die het eens op die manier opgelost hebben). Gewoon op je gevoel afgaan en niet overvragen, dan kom je een heel eind. Het beste blijft echter altijd nog om een deskundige te laten helpen en niet zelf te rommelen. Volgens mij had je dit al aangegeven te doen, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden. ;)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 23:35

Ik heb er eentje die het met oogkleppen doodeng vond.
Met een gewoon hoofdstel gaat het prima.
Ieder dier is anders, even uitproberen wat het beste werkt.