[AR] Beginnen met mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharlesZ

Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 22:00

Hallo!
Nu weet ik niet of dit al een keer eerder is gevraagd want kan het niet zo 1, 2, 3 vinden dus ik waag het er maar op.

Nu wil ik binnenkort met mennen beginnen en ik ben al een paar website's afgegaan en heb er al eentje gemaild om mijn paard door een professioneel iemand te laten beleren, wil het namelijk wel in één keer goed laten doen. Na zijn training daar krijg ik dan ook les zodat we veilig over de weg kunnen gaan. Nu vind ik dit alleen zo leuk dat ik al erg voorruit begin te denken :')
Zo vroeg ik mij namelijk af wat voor kar ik het beste kan nemen wanneer mijn paard beleerd is? Mijn intenties zijn om lekker over de weg te kunnen rijden en door het bos te gaan (we hebben dichtbij een duinen liggen, kan een kar door mul zand?).
Een vriendin van mij heeft ook een kar voor haar paard en dat is een marathonwagen en die vond ik er wel erg gaaf uitzien dus heb ik het internet een beetje doorzocht. Nu zag ik een mooie staan, er staat echter dat het voor paarden geschikt was van 1.45 tot en met 1.65 maar mijn paard is 1.66 (uitgegroeid).. Is hij nu echt te groot voor zo'n kar?
En waar moet ik nog meer rekening mee houden als ik een kar ga kopen?
Ik heb natuurlijk het beste voor met mijn paard dus sorry als ik teveel vragen heb! wil het alleen in één keer goed doen.

Ik hoop dat jullie antwoorden voor mij hebben en mijn excuus als deze vragen al een paar keer gevraagd zijn :j

Sandrina

Re: Beginnen met mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:00

Ik denk dat jouw paard best wel voor die kar past. maar koop pas een kar als je er echt mee verder wil. Ik denk dat een kar door mul zand trekken bijna onmogelijk is en zeewater is DE manier om de smering en onderstel van je kar naar de filistijnen/ de maan/ de kl*ten te helpen. Waar je op moet letten is of jij er wel in/opkomt op die kar. Ik bijv. heb een lage kar nodig, kan door lichamelijke gebreken onmogelijk elke keer die klim maken op een hoge kar. Ik wens je veel veilige menkilomters toe. Er is een topic over een kar die in tweeën brak doordat de draaikrans eronder uit knalde; kijk ook onder kar hoe eea er daar uit ziet! Succes!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:41

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 03:36

Door mul zand kan in principe wel. Vuistregel is dat paard 3x zn eigen gewicht op verharde weg kan trekken, en 1x zn eigen gewicht door mul zand. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Persoonlijk zou io niet te vaak door het mulle zand gaan.

Wbt de maat van de kar, tja kan ik niet goed zeggen. Maar klem je niet tezeer vast aan die ene geweldige wagen die je gezien hebt. Er zijn er meer hoor! :)

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:38

Super bedankt iedereen voor het reageren :)! Ik moet inderdaad niet bij één wagen blijven maar wil het eigenlijk niet duurder maken dan 3.500,-.. zijn er leuke site's waar ze niet al te duren wagens hebben :)?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:49

Hmm jawel... Er is zo'n vage site... Bokt.nl ofzo ( :p ) waar je via de markt prima kwalitatieve wagens kunt kopen.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 17:51

Maartje1990 schreef:
Hmm jawel... Er is zo'n vage site... Bokt.nl ofzo ( :p ) waar je via de markt prima kwalitatieve wagens kunt kopen.

:+ :')
waarom denk ik daar niet aan :o

Louis71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:46

Drie keer zijn eigen gewicht op het harde,das leuk om te weten.Laatst zijn we meegeweest op de wagen en vroeg ik mij dat af inderdaad..Kennisjes van me hebben er een Tinker voor staan..althans..bijna ;))

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 08:49

nee hoor daar past hij/zij echt wel voor, en als je veel door mul zand wil zal ik wel een lichte kar nemen...

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-13 10:49

En 2 maal zijn eigen gewicht op gras.

CharlesZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 20:46

femkeonneke schreef:
nee hoor daar past hij/zij echt wel voor, en als je veel door mul zand wil zal ik wel een lichte kar nemen...

Nee de bedoeling is zeker niet om veel door mul zand te rijden maar of één keertje niet erg was :j
Een lichte kar is inderdaad daar wel handig voor! Is er ook zoiets als een lichte marathonwagen?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:05

CharlesZ schreef:
Maartje1990 schreef:

:+ :')
waarom denk ik daar niet aan :o

:D

CharlesZ schreef:
femkeonneke schreef:

Nee de bedoeling is zeker niet om veel door mul zand te rijden maar of één keertje niet erg was :j
Een lichte kar is inderdaad daar wel handig voor! Is er ook zoiets als een lichte marathonwagen?

Ik rij zelf vrij veel door het bos en ook door mul zand, niet met een hele volgeladen wagen ofzo hoor :+ Maar ik ga wel vrijwel wekelijks door het mulle zand. Tja, wat is zwaar, je moet gewoon rekening houden met het gewicht van het paard en het gewicht van de wagen dat dat maar 1x is als je door mulzand gaat.