Ik heb 4 jaar geleden een nieuwe Dutch marathonwagen aangeschaft voor mijn Welsh pony.
Twee jaar geleden is mijn lamoen afgebroken tijdens het rijden, zie foto om te zien waar precies:
http://imageshack.us/photo/my-images/850/uwqi.png/
Mijn lamoen is toen gelast en het heeft toen redelijk goed gehouden. Dit jaar, net voor de zomer, is mijn lamoen opnieuw afgebroken, enkele centimeters naast de vorige breuk. Ik heb mijn wagen toen door een automechanieker laten lassen, hij heeft er toen ook een metalen buis in gestoken zodat het lamoen zeker niet meer kon breken op die plaats.
Afgelopen zaterdag ben ik een ritje gaan maken met mijn vriend, alles leek in orde. We hadden er 15 kilometer op zitten, we zaten ongeveer in de helft van onze geplande rit.(we wilden minimum 30 km halen) Op een bepaald moment waren we op een wegje dat ideaal was om Romeo eens lekker te laten gaan, hij had er echt zin in. Romeo ging in galop en hij nam een aardig tempo.
Plots voelde ik een schok en zie ik de voorwielen onder mij uit schieten. De rest van de wagen (waar ik op zat) dook dus naar voren en daarna naar onderen, dit deel is op/tegen Romeo zijn achterwerk en benen beland. Omdat ik altijd met mijn voeten op de voorkant van de wagen steun, heb ik dus ook met mijn voet tegen Romeo zijn kont "gestampt".
Al die slagen die Romeo te verduren kreeg, negeerde hij compleet. Het enige dat hij deed was met zijn volle gewicht tegen duwen om de wagen tot stilstand te krijgen, hij leek te voelen dat er gevaar dreigde en dat die wagen zo snel mogelijk tot stilstand moest komen.
Mijn vriend en ik zijn gelijk van de wagen gesprongen (ik MOEST van de wagen, er kwam anders te veel druk op Romeo zijn benen). Mijn vriend heeft geprobeerd de achterkant van de wagen omhoog te houden om Romeo zijn benen te beschermen terwijl ik Romeo zo snel mogelijk probeerde uit te spannen. Beestje bleef doodstil staan, hij keek regelmatig achterom om te kijken wat er aan de hand was, maar hij was de rust zelve.
Heel het onderstel waar de voorwielen aan vast hingen is gewoon onder de wagen uit gevallen (dus eigenlijk de schijf waar de wielen rond draaien). De voor- en achterkant van de wagen hingen enkel nog vast door middel van het remkabeltje.
Ik en mijn vriend beseften plots hoeveel geluk wij hebben gehad, zowel wij als Romeo. Dat beestje heeft zo even onze levens gered, dit had goed fout kunnen aflopen voor ons drietjes. Voor hetzelfde geld was hij uit paniek beginnen bokken of besloot hij om er vandoor te schieten... Maar dat deed hij allemaal niet, hij bleef heel koel en probeerde gewoon die wagen stil te krijgen. Er was geen grijntje paniek of angst te bespeuren bij die pony, ik kan het nog steeds niet geloven hoe koel hij heeft gereageerd!

Ik heb gelijk gebeld voor hulp, gelukkig kon ik iemand bereiken die het bos in die buurt kent en daar ook kon geraken met zijn jeep en trailer. Die persoon is eerst Romeo komen halen zodat die veilig naar zijn weide kon, daarna is hij de wagen komen ophalen.
Hij heeft de wagen meegenomen naar zijn thuis, hij ging proberen om dit nog te maken.
Nu was mijn vraag aan jullie, is het te vertrouwen om nog met een wagen te rijden waar het onderstel volledig is afgebroken?
Ik had nog nooit gezien dat een wagen zo plots in tweeën brak, het was in ieder geval serieus schrikken!
Hebben jullie dit al meegemaakt? Hebben jullie de wagen toen hersteld of besloten om een nieuwe te kopen?
Alvast bedankt om het verhaaltje te lezen!
Groetjes
Lotte