Paard breekt uit met longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EdkingEnzo

Paard breekt uit met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 20:17

Hallo,

Tja, mijn paard kan ik eigenlijk niet normaal longeren.. Ik MOET de bak dan afzetten.
Soms gaat het goed, en is er niks aan de hand, maar als hij het een keer gedaan heeft kan ik maar beter meteen stoppen..
Als hij het rondje indraait (hij doet het beide kanten) gaat hij gewoon zo in eens rechtdoor, en dan kan ik hem écht niet houden. Heb nu ook weer blaren op m'n handen van vanmiddag. Het is zo frustrerend. Er moet toch wel een manier zijn dat ik hem gewoon normaal relaxt kan longeren?

Hij doet dit ook wel is onder het zadel, maar dan kan ik hem nog bij me houden. Onder het zadel doet hij het alleen linksom en ook als ik een volte wil in draaien.
Ik ga een afspraak maken bij A.lbert van E.s en ik wil ook een paar grondwerk lesjes gaan volgen.
Verder is onze band echt heel sterk, hij is echt m'n vriendje, maar met longeren gaat het gewoon mis..

Hebben er mensen nog handige tips behalve dat ik dus de grondwerk les ga volgen?
En zijn er mensen goed bekend met iemand die grondwerklessen geeft in de buurt van Zwolle?

leonie_1991

Re: Paard breekt uit met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:33

Hoe heb je de longeerlijn zitten? Ik zou proberen om hem kleine rondjes om me heen te laten lopen. Longeer je altijd met of zonder zweep?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 16:36

Kun je hem niet voor zijn door voordat hij uit wil breken een kleine ophouding te maken? Is hij verder wel soepel genoeg om het netjes te kunnen?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 21:22

Oh zie dit nu pas, helaas helpen kleine ophoudingen niet. Het korte longeren ga ik is proberen! Bedankt :)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 21:26

Hoe longeer je je mail paard? Omgeving, hulpteugels, bit enz.
Heb je wel eens met een kaptoom gelongeerd?

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 21:30

Meestal gewoon alleen aan het hoofdstel, in de bak of paddock maar moet hem dus eigenlijk altijd af zetten..
Ik longeer ook wel met een longeerhulp, zelfs dan krijgt hij het nog voor elkaar om nog los te breken.
Kaptoom.. Nog niet van gehoord!

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 08:22

Een kaptoom, en een erg fijne manier om je paard aan de hand te laten werken, longeren en zelfs rijden is mogelijk.
Omdat de druk op een andere manier verdeeld wordt. Het stuurt bij de neus, niet op het bit.
Google eens, in samenwerking met wat grondwerk/trainen aan de hand zou het zomaar een stuk makkelijker kunnen worden om je paard te longeren.
Mijn jonkie is er door erg veranderd, ten goede. Want vroeger ging ik er regelmatig achteraan skiën.
Gr.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:40

De shetlander die ik verzorg deed dit ook. Het werd erger als er andere mensen bij waren. Hij is erg kieskeurig wat mensen betreft, dus daar zou ik zowiezo op letten. Ik ben er achter gekomen dat hij het longeren gewoon niet leuk vind, dus nu doe ik vooral andere dingen aan de hand. Zoals een sprongetje maken en vrijheidsdressuur. Ook heb ik eerst heel duidelijk gewerkt aan de basis van grondwerk (halthouden, teruglopen, meelopen in alle gangen) dat maakte denk ik voor hem duidelijk dat ik de baas ben en hij niet haha. Ook speel ik gewoon veel met hem, omdat hij dat leuk vind en daardoor geconcentreerd blijft, dat moet ik dan weer niet te lang doen. Dan word hij té enthousiast..
Zoek dus vooral naar grondwerk aan de hand waar je paard plezier in heeft en integreer later weer af en toe een paar rondjes aan de longe in de training.