pony gaat wijken als ik links wil:(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pinkelotje16

pony gaat wijken als ik links wil:(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:24

hoi,

ik heb een konik pony van nu ruim 3.
mijn probleem is nou dat als ik met hem aan het lange lijnen ben en ik wel links dan gaat hij wijken.
ik heb al geprobeerd om hem dan meer voorwaarts te drijven maar gaat hij heel snel wijken en soms draait hij zich dan ook helemaal om.
hij blijft dan ook door gaan tot dat hij ergens tegen aan zit dan pas gaat hij links.
nu is mijn vraag hebbe jullie tips wat ik er aan kan doen en misschien weten jullie iemand bij mij in de beurt die me er bij kan helpen.

kleinvosje

Re: pony gaat wijken als ik links wil:(

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:29

Wat doe je met de rechter lange lijn? Hou je die er goed bij of laat je die 'los' hangen?

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:35

ik hou hem los want als ik bij hou nog sneller wijken.
ook als ik met de zweep een tikje aan de rechter kant geef.

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:37

Misschien alseerst oefenen als iemand bij het hoofdstel loopt of hem bijhoud met een halstertouw?
Succes!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:38

Even heel plastisch gezegd is het dus zo dat jij aan je linker lijn trekt om naar links te gaan, en je rechter lijn los laat hangen? Daar ga je fout. Een wending moet aan de buitenkant begrensd worden om de buitenschouder erin te houden en de achterhand niet uit te laten zwaaien. Dat is hetzelfde als wanneer je erop zit, je zet dan de wending ook in op je buitenteugel en je buitenkuit, de binnenteugel vraagt stelling en buiging. Dus minder met je binnenlijn doen en meer aan de buitenkant begrenzen.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:55

dankje ik zal het is proberen.
hij heeft er ook nooit last van gehad tot een haf jaar terug. toen was ik hem aan het longgeren en daar is het mee begonnen

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:56

Hoe longeerde je dan? Gewoon in de bak, of in een afgesloten longeerring? In de eerste is het voor een paard erg aantrekkelijk om naar buiten weg te trekken, en als je dan terug gaat trekken, willen ze alleen maar meer naar buiten weg.

Misschien even een stapje terug doe, je dier is nog jong, misschien snapt hij het nog niet goed.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:03

ik heb hem eerst gelongeerd in de bak nu hij weer thuis is in een longeerring.
maar het raren is dat hij het allen met links doet en rechts niet
als ik niks met hem doe gaat hij zich vervelen en raakt hij gefrustreerd. zelfs als ik met hem ga wandelen gaat hij zich vervelen dan gaat hij bijten hij wil echt werken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:05

Maar dan nog oppassen dat je hem niet overvraagt. Hij kan wel willen, maar moet het lichamelijk en geestelijk ook wel aan kunnen.
Dat hij het de ene kant op wel doet en de andere kant op niet, kan te maken hebben dat elk paard een voorkeurskant heeft, en het op de andere hand dan moeilijker vindt.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:09

kleinvosje schreef:
Even heel plastisch gezegd is het dus zo dat jij aan je linker lijn trekt om naar links te gaan, en je rechter lijn los laat hangen? Daar ga je fout. Een wending moet aan de buitenkant begrensd worden om de buitenschouder erin te houden en de achterhand niet uit te laten zwaaien. Dat is hetzelfde als wanneer je erop zit, je zet dan de wending ook in op je buitenteugel en je buitenkuit, de binnenteugel vraagt stelling en buiging. Dus minder met je binnenlijn doen en meer aan de buitenkant begrenzen.

Ik heb tegenover gesteld geleerd... Laat de buitenteugel iets los, dan geef je ruimte om af te slaan. Binnenteugel houdt gewoon contact.

Aangezien je vanaf de grond werkt, is je eigen lichaamshouding in dit geheel denk ik nog wel belangrijker. Draai je lichaam in de richting waar je heen moet, kijk er naartoe en loop er vervolgens gewoon heen :) niet te moeilijk denken!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:14

Nirvana, dat klopt wat je zegt, maar je moet je buitenteugel meer naar zn hals leggen waardoor die uiteindelijk weer losser valt ;)
Net als voor de sprong: Handen dicht en even bij de hals houden en je kuiten aansluiten, dan sluit je hem op en kan ie er moeilijker langsheen
Als je dat vergelijkt met afwenden, dan sluit je hem aan 1 kant op, en kan ie dus moeilijk wijken :)

Jaja het is een denkwerkje :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:24

Ga les nemen in longeren aan zowel dubbele als enkele longeer lijn met eventuele hulp teugels!
Er kan een wereld voor je open gaan!

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:25

dat wil ik ook doen maar ik weet niet waar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:41

Nirvana, wat je zegt klopt op zich wel, wat je binnenteugel vraagt moet je buitenteugel wel geven, maar doordat je die buitenteugel tegen de hals aan legt, begrens je daarmee de buitenschouder.

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:35

stapje terug, even opnieuw aanleren, kan helpen.
Kijk daarnaast goed wat jij anders doet bij links en rechts afslaan (vraag iemand desnoods om mee te kijken die jou houding duidelijk en eerlijk kan beoordelen).
misschien is linksaf slaan zijn moeilijke kant?
Rug stijf(ig)?
Kijk eens goed naar de houding van je paard, blijft deze ontspannen of komt het meer omhoog?
Werk evt hiervanuit verder... doe het rustig aan!
Merk je dat jij geirriteerd/gefrustreerd raakt? STOP! ga iets anders doen... kom even bij en pak het later weer op.

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 18:21

hij is links ook stijf en het is zijn slechte kant. hij gooit daarbij ook zijn hooft de lucht in.
en ik raak ook erg geirriteerd en gefrustreerd maar als ik stop laat ik hem winnen en word het steeds moeilijker.
maar ik zal het is uitproberen bedankt voor jullie tips ik zal er zeker wel wat mee doe.

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 13:54

Ik weet niet of je hem dan per se laat winnen, als je maar niet stopt met de training in het algemeen, zie het meer als even wegleggen (zoals met wiskunde opgaves waar je -vroeger- in vastliep)... 1 pas wenden is al genoeg, daarna is het weer even klaar... en zo door... probeer met andere oefeningen het paard te leren ontspannen te blijven, ipv lange lijnen erachter misschien (weer) even naast je pony plaats nemen en onthoud dat ontspanning superbelangrijk is! succes =) ik hoop dat het snel beter gaat =)

pinkelotje16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 11:19

dankje

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 11:22

Mijn merrie deed het ook. Bij haar kwam het echter voor uit teveel wijk/ drukoefeningen en snapte ze het even niet meer. Als ik door bleef vragen, ging ze nog wel eens staken.

Voor mij was het dan even rust op de plaats, kalmeren en nog eens vragen. Net zo lang tot ze het wel snapte en dan uitgebreid belonen.