Lang en laag (longeren)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IngeK

Lang en laag (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:54

Dag longeurs!

Ik heb een E-pony, nou ja, ik heb een hals en daar hangt nog een beetje pony onder:

(Mijn foto's zijn te groot en ik ben te lui om ze te verkleinen, dus daarom even als link, excuses)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/66570075/2013-09-22%2017.44.07.jpg

Oke, sorry Axel, dit was wel een erg onfortuinlijke foto.

En ik vroeg me af of jullie dé oplossing weten om hem die onderhals te laten ontspannen. Aan de longe dus. Ik longeer nu veel met touwtjes, op deze manier:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/66570075/2013-09-03%2018.53.23.jpg

Inmiddels wel wat strakker dan dit. In stap gaat dat goed, maar in draf blijft hij zijn koppie in de lucht steken, met een heel kort maar hoog halsje. "Vooruit oplossen" heb ik geprobeerd, maar hij kan heel hard in die houding, en ik heb het vanavond een tijd geprobeerd in de hoop dat hij zelf zou ontspannen, maar ik had het idee dat ik alleen maar die onderhals aan het trainen was...

Dubbele longe heb ik even in stap geprobeerd, maar toen was ik het stuur kwijt, dus daar moet ik echt les in krijgen, anders rommel ik maar wat aan. Pessoa wil ik misschien dit weekend proberen als ik er één kan lenen. Maar vraag me af of ie daarin wel kan zakken..? Longeerhulp heb ik ook niet geprobeerd, maar lijkt me zo oncomfortabel tussen zijn benen en op zijn rug. En die zou dan ook gewoon strak moeten? Kan ik dan niet beter gelijk maar een bijzetteugel tussen bit en onderkant singel doen? Maar dat lijkt me dan weer zo dwingend, terwijl ik juist ontspanning zoek...
Of moet ik maar gewoon blijven stappen tot hij sterker is?

Wie heeft de oplossing? :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:14

Wanneer je een pessoa goed af stelt kun je je paard goed trainen om ontspannen lang en laag te gaan lopen. Dit kun je doen door de pessoa door de onderste ringen van de longeersingel te halen. Dubbele longe is ook een erg fijne manier maar het is handig als je al wat handig bent, hulp krijgt of een rustig paard hebt waarbij je goed kan oefenen. Een longeerhulp heb ik nog nooit gebruikt, hoor er goede verhalen over maar ik heb er geen ervaring mee. Ik ben zelf geen fan van een bijzetteugel. Een paard kan hier in gaan hangen en daardoor de verkeerde spieren trainen.

IngeK

Re: Lang en laag (longeren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 07:59

Dank voor de reactie! Maar is de afstelling en inwerking van de pessoa dan zoveel anders dan dat ik nu de touwtjes heb? Misschien dat ik ze nog te los heb, maar hij blijft de hoogst mogelijke positie kiezen en raakt gefrustreerd in plaats van dat hij ontspant :s
Ga het desondanks proberen met pessoa hoor, even lenen van iemand.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:09

Longeerhulp is fijn hoor! Ik gebruik hem regelmatig en mijn pony loopt er heel lekker op.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:24

IngeK schreef:
Dank voor de reactie! Maar is de afstelling en inwerking van de pessoa dan zoveel anders dan dat ik nu de touwtjes heb? Misschien dat ik ze nog te los heb, maar hij blijft de hoogst mogelijke positie kiezen en raakt gefrustreerd in plaats van dat hij ontspant :s
Ga het desondanks proberen met pessoa hoor, even lenen van iemand.

Dat vind ik wel omdat je bij een pessoa de achterhand erbij betrekt. Als je het goed afstelt moet een paard zijn achterhand er verder onder zetten wanneer hij zijn hoofd omhoog brengt en zijn rug weg duwt waardoor dit vaak maar een paar keer hoeft te gebeuren en een paard komt steeds lager en beter over zijn rug lopen. Het paard leert imo beter te ontspannen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 09:32

Ik sluit me bij C_arola aan en zou ook eerder voor een pessoa gaan dan voor de touwtjes. Nu ligt de nadruk alleen op de voorkant, terwijl het juist vanuit de achterhand moet komen.

Van de longeerhulp ben ik zelf geen fan, dit omdat ook hier de achterhand niet meegenomen wordt (het werkt eigenlijk hetzelfde als de touwtjes die je nu hebt).

Persoonlijk vind ik het gemakkelijker om een paard goed te longeren in de pessoa of met een dubbel longe dan een enkele longe en de longeerhulp of de touwtjes. Dubbel longe is inderdaad verstandig om daar les voor te nemen, het vraagt nogal wat handigheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:33

Ik ga jou bij deze eens helpen :Y) Het schoot mij daarstraks ineens te binnen omdat ik zelf ook met mijn pony zit te denken qua longeren (ben overigens vandaag touwtjes gaan halen ;) ). Is een body wrap in combinatie met touwtjes niks? Dan heb je eigenlijk hetzelfde als bij een passoa, maar is het in 2 delen en krijgt hij dus niet elke keer die rukjes in zijn mond als hij zijn achterbenen beweegt..

Ik weet dat Linda Tellington Jones daar veel mee werkt (ook met gewoon grondwerk enzo) dus daar zou je eens naar kunnen zoeken. Moet zelf ook nog info opzoeken enzo, heb er ooit wat van gelezen en het schoot me ineens te binnen ;)

Hier heb je een video hoe je het moet aanbrengen, dit is een "volledige" maar volgens mij doen ze het ook wel eens met een longeersingel en dan enkel de achterkant zeg maar .. http://www.youtube.com/watch?v=gXtn0AVQmvE

Zoiets bv. http://www.youtube.com/watch?v=yjJmPvmz4wM (misschien kan je lailapri een pb sturen of ze daar veel ervaring mee heeft, zie net dat het filmpje van haar is :Y) ).

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 20:19

Wat een apart concept, die body wrap!

Vandaag met hulp van bokker Blijheid haar pessoa geprobeerd bij mijn pony, niet aan het bit maar aan de sidepull-ringetjes van de neusriem (ik heb een Micklem), en dat ging eigenlijk boven verwachting goed! Door hem aan de neusriem te doen voelde ik me er ook wat prettiger bij om hem strak genoeg te zetten. Dus nu zelf maar een zoeken :j

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:13

Ik weet niet of je het nieuw of tweedehands wilt hebben? Epplejeck heeft het regelmatig in de webshop aanbieding. Misschien een optie. Fijn dat het goed ging.

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 08:58

Dank voor de tip. Een nette tweedehands heeft mijn voorkeur maar ik hou het in de gaten.