[AR] Mennen in Loonse en Drunense duinen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Mennen in Loonse en Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 17:47

Ik woon in het Drents Friese Wold en mijn vriend in Brabant vlak bij de Kampina en de Loonse en Drunense Duinen. Nu zou ik daar graag een keer mijn pony's mee naar toe willen nemen. Afgelopen weekend heb ik een paard gehuurd bij Manege van Loon. Het viel me op dat de ruiterpaden en menpaden gescheiden zijn maar de ruiterpaden zin wel geschikt op te mennen (zeker met mijn sulky) Hoe streng zijn ze daar en ben ik verplicht me aan de menpaden te houden? Loopt er ook een menroute over de zandverstuiving? Hoe zit het met een dagkaart?

Barney1978

Re: Mennen in Loonse en Drunense duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:37

Ik heb er gemend met Barney en wij hadden een kaart van de loonse en drunense duinen bij ons met daarop de ruiter en menroute. Maar uiteindelijk hebben we gewoon gereden waar het begaanbaar leek en niet te mul was voor Barney. Ik ben veel mensen tegengekomen maar nergens commentaar dat je op een ruiterpad zit ipv menpad.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 07:38

Barney1978 schreef:
Ik heb er gemend met Barney en wij hadden een kaart van de loonse en drunense duinen bij ons met daarop de ruiter en menroute. Maar uiteindelijk hebben we gewoon gereden waar het begaanbaar leek en niet te mul was voor Barney. Ik ben veel mensen tegengekomen maar nergens commentaar dat je op een ruiterpad zit ipv menpad.

Volgens mij is er geen route over de zandverstuiving maar dat weet ik niet zeker.

sjanien1407

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:07

bij ons doen ze niet zo moeilijk hoor ! Ik heb woon aan de rand van de L en D duinen en heb er nog nooit commentaar over gehad. Koop wel een dagkaart want mijn stalgenoot werd onlangs naar deze gevraagd door een boswachter. Ik rijd er al jaren en mij hebben ze er nog nooit naar gevraagd ... maar voor dat geld zou ik geen boete riskeren. Je kunt die dingen kopen bij de verschillende restaurantjes.
veel plezier !!!

PocoGauchaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 10:18

ja hoor, je kan over verschillende ruiterpaden makkelijk heen. alleen je moet er wel rekening mee houden dat ze in het midden in eens smaller kunnen zijn, of er ligt ineens een omgevallen boomstam.

Er lopen verschillende paden door de zandverstuiving. deze zijn niet heel zwaar, maar je moet vaak soms wel door het zware zand om er te komen. daarnaast is het erg lastig om vanaf de zandverstuiving weer een goed ruiter/menpad het bos in te vinden.
bij de roestelberg loopt er een erg lang pad voorlangs, die komt aan een kant ongeveer bij dat meertje uit, de andere kant weet ik niet. ter hoogte van de roestelberg kruist dat pad met verschillende paden die dan terug naar het bos gaan.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 19:41

Wij zijn nog maar een keer aangesproken en dat was toen we op een fietspad reden.

En voor de rest nog nooit met wat we daar uitgespookt hebben.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:31

gaan ze met de shetlandermenritten binnen kort ook niet eens door de kampina heen rijden, dacht dat dat in de planning zat

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:40

Ik vond de meeste menpaden wel erg zwaar (diep zand) Ik heb dus veelal over ruiterpaden gereden.
Wel ff opletten als je een mountainbike route kruist....want die flitsen echt zo voorbij!
Idd wel even zo'n labeltje meenemen, veel stalhouders hebben die op voorraad (te leen).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:26

Ik men veel in de DD, Zandverstuivingen... Zou ik niet doen, veeeeel te zwaar voor je beest. Er zijn menroutes maar om eerlijk te zijn eh... Ik rijd overal waar het pad breed genoeg is. Maar ik zeg dat terwijl ik de weg weet, er zijn plekken waarvan ik weet dat het eindigt met een dwarsboom over het pad, een omgevallen boom (al worden die als je dat meldt aan de BW meestal vrij snel opgeruimd) of welk pad verderop niet handig is en dat staat op geen enkele kaart. Houd rekening met de mountainbike route die is én te smal maar wordt ook echt niet gewaardeerd als je daar met een paard op zit. Vergunning zou ik wel doen anders wordt het zo'n duur ritje en het is een kleine moeite om dagvergunning te halen. Krijg je commentaar van iemand in groene kleding met jeep over waar je rijdt, zeg dan: Ik kom uit .....en ben helemaal verdwaald en heb uw hulp nodig om de menroute naar... terug te vinden....... Wilde je binnenkort weer dan?
By the way, er zijn van de week weer eens verwilderde varkens aangetroffen in de buurt van de Roestelberg. Een of andere moron heeft die blijkbaar daar gedumpt. Ik weet niet of je beest varkenproof is?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 10:51

Wilde zwijnen kennen ze dus vast geen probleem. Met de sulky kom ik al makkelijk langs of over een omgevallen boom. De rit in de Kampina staat op mijn planning

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:21

Campina is heel ander gebied, veel natter. De paden daar zijn vaak oude landbouwwegen die lang en rechtdoor gaan. Je moet van te voren even goed uitvogelen waar je met kar/sulky er in kan. Het gebied is afgesloten met slaghekken en wildroosters. Met onze koets 1.35 breed kan ik niet door de slaghekken. Het zou wel kunnen, maar ze hebben er fijn een strategische paal achter gezet. Dit is een route die ik ooit gereden heb en die dus doorgankelijk is: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=859655 Let wel op tussen punt 17 en 18 reden wij tot over de assen door het water. Dit stukkie moet je overslaan als je al veel plassen gezien hebt.
Er lopen paarden en koeien los in het gebied. Het is niet handig je paard kennis te laten maken met wat er rondloopt. Ze zijn niet echt tam....

Wat meer aan de westkant is meer bos ook erg prachtig met geweldig mogelijkheden. Aan die kant zijn geen wildroosters en hekken meer en dat heeft ook zo zijn voordelen. Met paard bij je is de beste pleisterplaats boshuis Venkraai. http://www.boshuisvenkraai.nl/Boshuis_Venkraai/Welkom.html Er is genoeg plek je aanspanning te parkeren binnen het zicht van het terras.
Ik wens je veel plezier, mocht je meer willen weten dan weet je me te vinden.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:08

SBB heeft kaarten met de ruiterroutes daar, Napie

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:10

mrie met goed stuurwerk kun je zeker wel door alle poortjes van de kampina ook waar er een plank achter staat. wij reden er dagelijks, inmiddels koets verkocht.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:37

Nanda, leuk plan! In de LDD kan je wel met je sulky over de zandverstuiving hoor.
Op de Veluwe is het zwaarder vind ik.
Als je (ff op googlemaps spiekt) vanaf Drunen, Steegerf de zandvlakte oprijd, heb je hele mooie paden die helemaal niet zwaar zijn.
Zie je op Googlemaps ook, daar is het nog deels heide. Dan kan je zelf beslissen hoe ver je het zand in rijdt ;)
Ik rij minstens 1x per week door de duinen en ben al 2 jaar geen boswachter tegengekomen.
Meeste ruiterpaden zijn wel breed, alleen de meeste zijn aan het begin afgezet.
Maar met je sulky vind je vast wel een doorgang.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:40

het enige wat echt verplicht is daar is je menbewijs.. maar ik moet eerlijk zeggen, die controleren ze amper als je politie/boswachter of wie dan ook tegenkomt... ze knikken meestal heel vriendelijk en later je door ( mede ook omdat ze toch geen ervaring hebben met menners en hun aanspanningregels etc).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:49

is dat zo ja een men bewijs in de L D Duinen
kan er niks over vinden wel een soort van toegangskaartje maar dat is ook onder de man zo

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:51

StalNollie schreef:
is dat zo ja een men bewijs in de L D Duinen

ja die is eigenlijk verplicht in dat (natuur)gebied.
Nu checken ze het nooit, maar als er ongelukken gebeuren is het nogal banketstaaf als jij dus aansprakelijk bent omdat je dat niet hebt ;)

er zijn overigens meer gebieden waar een menbewijs verplicht is.. ik ben overigens echt voor een site waar ze heel duidelijk maken waar in Nederland dit echt moet.. want van onduidelijkheid krijg je problemen..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 09:54

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:00

StalNollie schreef:
ik kan het niet vinden op de sites hoor.
http://www.hippisch-toerisme.nl/website/?docid=215
http://www.natuurmonumenten.nl/natuurge ... en-contact

neem aan dat het dan niet verplicht is want bij de duinen zelf staat het ook niet aangegeven

bizar, ik ben er toen op aangesproken door bosbeheer. Had en een label gekocht ( dat sws moet) en had toen der tijd mijn bewijs nog niet...
Dat eerste trouwens zijn te min plekken hoor, zijn al veel meer plekken waar het verplicht is ;)
ga eens zoeken of ik meer duidelijkheid vindt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:04

KingYasFenn schreef:
StalNollie schreef:
ik kan het niet vinden op de sites hoor.
http://www.hippisch-toerisme.nl/website/?docid=215
http://www.natuurmonumenten.nl/natuurge ... en-contact

neem aan dat het dan niet verplicht is want bij de duinen zelf staat het ook niet aangegeven

bizar, ik ben er toen op aangesproken door bosbeheer. Had en een label gekocht ( dat sws moet) en had toen der tijd mijn bewijs nog niet...
Dat eerste trouwens zijn te min plekken hoor, zijn al veel meer plekken waar het verplicht is ;)
ga eens zoeken of ik meer duidelijkheid vindt.

ik vind inderdaad ook nu niet ergens op een site dat het verplicht is.. ook raar, waarom zou iemand mij erop aanspreken dat dit wel moet ..?
wat ik wel vind is dat overal waar ruiterbewijs verplicht is het 'vanzelfsprekend' is dat mennen ook met bewijs moet...

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:27

Nou ben toch wekelijk aan de hobbel in de DD sinds een jaar of eh.. 15 maar de verplichting tot een men of ruiterbewijs.... Nooit van gehoord. Wel heb ik vaker verhalen gehoord van 'boswachters' die onzin uitkraamden. Weten zij ook veel....

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 10:53

mrie schreef:
Nou ben toch wekelijk aan de hobbel in de DD sinds een jaar of eh.. 15 maar de verplichting tot een men of ruiterbewijs.... Nooit van gehoord. Wel heb ik vaker verhalen gehoord van 'boswachters' die onzin uitkraamden. Weten zij ook veel....

Ja dat er geen ruiterbewijs nodig is, dat weet ik ja ;)
( dat stukje van als ruiterbewijs dan vanzelfsprekend menbewijs sloeg niet op de LD duinen, maar meer op geheel nederland)
Maar dan zal het wel gewoon zonder mogen, zolang je maar je labels koopt ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:16

Koetsiersbewijs heb ik niet meer, laten verlopen omdat de verzekering niks voorstelt. Ik ben WA verzekerd en dat is voldoende als je met paard en wagen op pad gaat. Haal wel zo'n dagkaart en 'verdwaal' dan zo nu en dan over een ruiterpad. Het zand komen we wel door, ik weet hoe het erbij ligt na mijn ritje daar en dat is niet heel anders als in mijn eigen gebied (waar we ook stuifzandvlakte hebben)