beweging voor een twee jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

caaramel

beweging voor een twee jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 20:53

Hallo iedereen!

Ik zou graag mijn twee jarige shetlander (Charisse) wat beweging willen geven.
Meest voor de hand liggende oplossing zou zijn om haar gewoon in het land te laten dollen met leeftijdsgenootjes, maar die mogelijkheid heb ik jammer genoeg niet. Ze staat bij een al iets oudere (16 jaar) shetlanderdame En veel spelen is daar natuurlijk niet meer bij!
Maar ik merk dat Charisse af en toe wel een speelkameraadje mist en wel eens wat meer zou willen bewegen. Ze zit soms wel eens achter de geitjes aan, maar die zijn toch niet altijd overtuigd van de goede bedoelingen van die 'reus' :+
Maar ik merk nu ook dat Charisse een beetje dik aan het worden is.

Dus ik zoek een manier om mijn tweejarige spelenderwijs wat beweging te geven, zonder fysiek of mentaal te schaden.
Daarmee bedoel ik, zou bv vrijspringen (laag) geschikt zijn? of moet ik daar toch nog maar even mee wachten?
Naar ik had begrepen is bv ook longeren op die leeftijd nog niet erg goed omdat dat veel te belastend is.

Al heel erg bedankt als je het al tot hier gelezen hebt en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Angela

Re: beweging voor een twee jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:58

Is er niet een manier om wat ze nu eet te verminderen? Extra beweging zou ik alleen lange stukken rechtuit doen, dus samen aan de hand wandelen.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:01

lekker wandelen inderdaad! belastende dingen als longeren of vrijspringen kan je inderdaad beter voor later bewaren! Als het echt om te dik worden gaat dan zul je dus eerder een oplossing in het aanpassen van het voer moeten zoeken dan in de beweging...

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:37

ik probeer al het voer zo weinig mogelijk te houden.
We gaan af en toe ook al gaan wandelen (om de twee weken ong) Zou ik dat meer mogen doen?
Ik merk wel dat ze na een wandeling fysiek en mentaal uitgeput is, maar de vraag is of dat zo erg is.
Maar ik heb het idee dat ze zich nogal vaak verveelt, en daar zou ik ook iets aan willen doen.

Nu doe ik soms een beetje VD met haar (eigenlijk alleen nog maar een paar passen achteruit stappen en voetjes geven) Omdat ik dat gewoon basis opvoeding vind.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:43

Hoeveel krijgt ze te eten? Misschien kan je inderdaad wat meer VD met haar doen of wandelen of fietsen!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:56

VD laat je paard niet echt afvallen of veel bewegen :)) Want de oefeningen DIE zwaarder zijn zijn nog te zwaar voor een 2 jarige :)

Misschien een paar grondwerk dingetjes meepakken zoals achterwaarts, volgen, wegsturen, komen op commando etc, is vast mooi meegenomen voor later! (Nog geen cirkels etc laten lopen overigens)

En lekker fietsen/wandelen of mee als handpaard? :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:12

Wat krijgt de Shet Charisse te eten? Waarmee ik bedoel: waarvan wordt ze nu dik(ker)?
Staat ze nu nog op gras? Krijgt ze krachtvoer (brokjes/biks/muesli)? Krijgt ze al hooi bij gevoerd? Ik probeer maar een beeld te krijgen van de wijze waarop ze gehouden wordt.
Ze is 2 jaar, dus een piepkuiken (zeker voor een Shetlander), de meeste oefeningen zullen te veel van het goede zijn, gewoon weidegang/paddockgang en zo veel mogelijk buiten lopen is de aangewezen weg.
Maarrrrr.... wordt zij daar toch wat bol van, zou je het ruwvoer (hooi, kuil) kunnen vermengen met stro, dat kan voor een Shet echt wel in de richting van halfom: dus bijv. 60% hooi, 40% stro.
Krachtvoer is niet nodig, Shetten van deze leeftijd die eigenlijk niets doen halen uit zeer schraal ruwvoer al hun benodigde voedingsstoffen: wel dient er een mineralen/zout liksteen ter beschikking te staan.
Te veel krachtvoer leidt gauw tot te veel energie, waardoor de Shet zich gaat "vervelen" (of gaat lopen vervelen). Ook te veel op stal kunnen Shetten in het bijzonder zeer klierig worden: het zijn echte outdoor ponies.

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:41

Maar misschien zou VD wel kunnen helpen tegen verveling? Grondwerk ga ik zeker proberen :) Zijn er daarbij dingen die ik nog moet vermijden?

Ze krijgt hooi (redelijk oud hooi) en ze mogen een half dagje op een gemillimeterde 'wei' maar daar krijgen zij zelfs bijna niets meer af. Geen krachtvoer. Ze staan altijd in een uitloopstal.

Bedankt voor het meedenken! :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:30

Vrijheidsdressuur, mits geen gelongeer op de cirkel op deze leeftijd (!) maar wel wandelingen aan de hand buiten (een drafje en over een boomstammetje springen zou zo'n Shet denkelijk heel leuk vinden). De gemiddelde Shet is zowat overal voor te porren, maar hou het leuk en speels en probeer er geen "training" van te maken. Daar is nog meer dan genoeg tijd voor.
Met luchtig grondwerk kun je natuurlijk wel lichaamstaal duidelijk maken, opzij, terug (achteruit) etc. als je een beetje weet hoe dat moet.
Met Shetten is veel mogelijk, het zijn doorgaans zeer nieuwsgierige en slimme (maar ook koppige!) rakkers.
Een 2-jarige Shet is natuurlijk gewoon een peutertje, dus hou het allemaal "kind"vriendelijk, hahaha

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 19:50

Wandelen aan de hand en zelf gaan "spelen" in de wei met haar, door b.v een plastic zak te laten wapperen.
Als je het goed doet weten ze dat het spelen is en als je haar af en toe even naar je toe laat komen tussendoor voor een stukje appel of zo vinden bijna alle paarden het een heel leuk spelletje.
Daarnaast leer je zelf ook meteen je eigen lichaamstaal te gebruiken. Bouw dat een beetje op door meteen al je stemhulpen voor longeren te gebruiken met als ze stapt veel... stappen, goed zoooo, en draf draven... goed zoooo enz te zeggen dan sla je 2 vliegen in een klap want dat word longeren zo ook al een stuk makkelijker. Halthouden.. hola en belonen terug stappen en zo kan ik wel doorgaan.
Doe dat met je 2 jarige natuurlijk niet een uur lang, maar +/- 15 minuten.