Tips?: Kont naar binnen en schouder naar buiten aan de longe

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nebuko

Tips?: Kont naar binnen en schouder naar buiten aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 20:16

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleempje, welke misschien al ergens staat, maar kan het zo snel niet vinden.
Mijn haflinger van 7 kan ik eigenlijk vrij makkelijk dingen leren die hij leuk vindt, minder leuke/moeilijke dingen duren dan wel weer iets langer.
Minder leuk/moeilijk vind hij netjes recht lopen, wat nu met les onder het zadel wel aardig gaat.
Maar vanaf de grond krijg ik het maar niet voor elkaar.

Wat hij doet is hij houdt z'n hoofd naar binnen en gooit z'n schouder naar buiten, en gaat dan hangen in de lijn. Hierbij komt z'n kont dan ook naar binnen.

Ik heb geprobeerd om hem van voren los te laten en dan hem een beetje pushen om z'n kont naar buiten te plaatsen, achterhand achter de voorhand zetten. Maar dan geeft hij eigenlijk alleen maar commentaar. Trappen richting de aanwijzingen met t zweepje of in 1 keer op de rem en omdraaien en de andere kant op. Lijkt eigenlijk alsof hij niet begrijpt wat ik bedoel en daardoor maar wat doet.

Toen heb ik geprobeerd met druk op de lijn en druk weer los en voorwaarts houden. Voorhand voor de achterhand zetten. Maar dan komt hij eigenlijk alleen maar meer naar binnen, maar nog steeds met z'n kont eerst.

Iemand een ideetje of oefeningetje met grondwerken waarmee je hem stimuleert om voor en achterhand achter elkaar te zetten?

Alvast bedankt voor de tips!

Caira

Re: Tips?: Kont naar binnen en schouder naar buiten aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:18

ophouding naar achteren, gewicht op het buitenachterbeen plaatsen en dan de achterhand opzij zetten?

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 20:22

Hallo Caira,
Dat is wat erop wel lukt inderdaad, maar hoe doe je dat vanaf de grond?

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 16:48

Niemand tips?
Of een link naar een vergelijkbaar probleem?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:50

Longeer je met of zonder bijzet? Enkele of dubbele longe?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:51

dubbele longe proberen he,... dan heb je net zoveel controle als erop.. dat zal als enige een duurzame oplossing geven..

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:58

De longe door het bit aan de zijkant(aan de binnenkant, dus longeer je linksom dan links) van de singel bevestigen. Als je dan een ophouding maakt, vraag je het hoofd naar binnen. Lukt dit niet, kan je op deze manier de volte heel klein maken en daarbij iets richting de schouder gaan staan, met de zweep er goed bij.

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 18:32

Sofy en keshia: als ik met dubbele lijnen werk gaat het inderdaad een stuk beter. maar als ik met een enkele lijn werk dus niet, ik krijg m aan de buitenkant dan niet begrensd waardoor hij over zijn schouder valt. nu is de oplossing inderdaad met dubbele lijnen werken, maar soms heb ik daar gewoon de puf/tijd niet voor (veel bij nadenken omdat ik het niet gewend ben), dus zoek ik eigenlijk iets wat ook werkt met een enkele lijn. Ik heb een pessoa liggen, maar zag niet zo geweldig veel verschil. Of is dit een kwestie van volhouden?

anne3000: maar ik bedoel dus dat hij over de buitenschouder wegloopt met zijn hoofd al naar binnen en zijn kont naar binnen. trek je dan juist het hoofd niet nog verder naar binnen?

Bedankt voor de reacties!

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:39

Dan kan je toch beter gewoon met dubbele longe blijven longeren? Als dat wel werkt, dan zie ik het probleem niet zo. Maar wel lastig, kan je verder niet echt tips geven.

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 19:04

Rena100 schreef:
Dan kan je toch beter gewoon met dubbele longe blijven longeren? Als dat wel werkt, dan zie ik het probleem niet zo. Maar wel lastig, kan je verder niet echt tips geven.

Ik kan inderdaad met dubbele longe longeren. Maar het gaat mij om de dagen dat ik gewoon wat minder tijd heb of dat mijn haf een beetje kliert met dubbele lijnen, waardoor ik ze dan niet uit elkaar kan houden :o .
Dan moet ik dus gewoon iets hebben, een manier, waarop ik zn kont iets naar buiten kan vragen of zn schouder juist iets naar binnen.
Kun je dat bereiken met puur alleen je houding te veranderen, of de plek waar je staat, of iets anders?

Of is het puur alleen maar mogelijk met dubbele lijnen, want dan weet ik ook genoeg :p.
Dan moet ik op de dagen dat ik minder tijd heb of dat hij geen zin heeft om het me makkelijk te maken met dubbele lijnen het ''scheef'' lopen gewoon negeren.

Maar ik had juist het idee dat hier wel wat mee te doen valt, ook aan een enkele lijn...

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:07

sorry verkeerd gelezen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:37

Nebuko schreef:
Hallo Caira,
Dat is wat erop wel lukt inderdaad, maar hoe doe je dat vanaf de grond?

kleine ophouding naar achteren naar het paard toe geven (zeg maar richting schoft) en tegelijk zet je met heup en eventuele zweephulp de billen naar buiten.

Nebuko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 00:02

Heeft het nut om te proberen om hem zonder lijn te longeren en hem een pessoa om te doen?
Dan kan hij 1. niet in mijn arm gaan hangen en daardoor zijn lijf scheef trekken... en 2. de pessoa corrigeert hem zelf?
Of wordt er dan juist nog minder gecorrigeerd?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 00:05

ik zou dan gewoon kiezen voor dubbele lijnen, zoveel extra werk is dat toch niet? dan kun je in ieder geval goede correcties geven, ik weet niet of je een aanwijsstok (lange zweep) kunt gebruiken om de aanwijzingen te geven

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 08:18

Hij hangt in jouw lijn omdat hij scheef is, een Pessoa gaat dat niet oplossen. Enkel leren dat druk nooit weggaat.