[AR] Dubbelspan weer in actie !

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Dubbelspan weer in actie !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 13:56

Napie

Re: Dubbelspan weer in actie !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:22

Je langboom staat wel heel hoog. Daar kunnen ze zich flink op bezeren. Verder zouden strengophouders geen overbodige luxe zijn want ze kunnen vrij makkelijk over de strengen komen.
Verder wel een geweldig leuk stel hoor.

sophianemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:25

Wat leuk, dat blauwe tuigje!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:29

Fijn spannetje.

Tip
Heb je les? Ik zou de instructie vragen naar de afstelling te kijken. Je linkerpaard trekt meer dan je rechterpaard. De een trekt en de ander loopt leuk mee. :D

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 16:17

de langboom staat goed maar gaat altijd weer omhoog.
Ik heb geen les maar dat ga ik zeker doen in de toekomst , Evy ( linkerpaard) is 10 cm groter en Daan ( rechterpaard) is liever lui dan actief , afstelling is zeker goed aangezien er al iemand met de nodige ervaring heeft naar gekeken en zij het zelf heeft afgesteld ( ook een instructrice) :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:37

Misschien de langboom dan sowieso afstellen als jullie op de kar zitten. Hij is gewoon te lang. Pony's kunnen veel dichter op de wagen staan. Als de pony's zo kort nog maar voor de wagen staan zou ik nog even wachten met de galop. Helaas kan ik het filmpje niet zien.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:40

40 km/h lijkt me sterk, dat krijgt mijn draver nog niet voor elkaar (geen idee, nooit uitgeprobeerd, maar het lijkt me sterk).
Verder zou ik het goed afstellen, als de linker de enige is die trekt kun je je beter een sulky pakken, wat fijner voor de pony is.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 17:42

Ze hebben de basis en luisteren perfect op stem , galop is dus geen propleem :)

alles is afgesteld en ook niet te lang aangezien de koets voor zo kleine pony's bedoeld zijn :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 17:43

xSlvna schreef:
40 km/h lijkt me sterk, dat krijgt mijn draver nog niet voor elkaar (geen idee, nooit uitgeprobeerd, maar het lijkt me sterk).
Verder zou ik het goed afstellen, als de linker de enige is die trekt kun je je beter een sulky pakken, wat fijner voor de pony is.

40 km/u in galop halen ze zeker , wil zelf een foto trekken als het nodig is :D

Ik ga geen sulky gaan aanschaffen als de koets ook enkelspan kan , hij trekt zeker maar met momenten niet :)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 17:53

Mijn span kan ook wel zeker 40 km/u, de 50 hebben ze op de teller ook wel aangetipt dus dat kan best. Ook al zou de koets voor kleine pony's zijn, dan wil dat niet zeggen dat alles voor jou pony's goed op maat is. De langboom moet op borsthoogte (blijven) hangen. Als je nu heuvelafwaarts gaat dan komt hij tot de oren, dat hoort gewoon niet. Ook is max 50 cm tussen ponykont en kar ruim voldoende.
Kijk maar eens naar het verschil met mijn span. Die zijn een stuk hoger als jouw pony's maar staan veel korter op de wagen. Mijn langboom is een stuk korter nog als die van jou. Ik geloof dat die ongeveer 1,60 m is
Afbeelding

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 18:14

Ik blijf het tuig mooi vinden en ga zelf ook eens met een gps kilometerteller

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:18

Volgens mijn gps km teller rij ik soms meer als 100 km/u

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 03:05

Ik ga volledig met Napie mee; je langboom is té lang en zit te hoog, waardoor je pony's te ver van de wagen af staan (die kunnen echt een heel eind naar achteren, en dus ook weer korter op de wagen en korter in de strengen), en ze hebben zo veel kans om zich te bezeren aan de langboom omdat hij te hoog hangt.

Verder vind ik persoonlijk dat je wel énorm veel vraagt van je 2 jonge, net beleerde pony's.
2 onbeleerde pony's meteen in 2span zetten zonder ze enkelspan te beleren (je vorige topic)... en ze vervolgens binnen 3 á 4 weken meteen ruim 270 km. laten lopen, én dan ook nog eens zo flink laten galloperen............. is totáal niet mijn stijl, zacht gezegd.... :n
Dat betekent gemiddeld genomen ruim 65 km. per week, er vanuit gaande dat je ze 3x per week rijdt (wat ik al héeel erg veel vind voor zulke jonge, onervaren dieren) dan is dat ruim 30 km. per rit............
|o

Als ik heel eerlijk mag zijn, denk ik dat als je zo door gaat, je deze pony's binnen de kortste keren finaal kapot hebt gereden (geestelijk en lichamelijk).....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:43

Ook ik kan het alleen maar eens zijnet mijn voorgangers. Je kar is niet in orde, en als je gaat mennen zorg dan in godsnaam voor de veiligheid van je knollies, je wilt er natuurlijk nog lang van genieten.
Wat betreft de afstanden, om je maar even een beeld te geven. Die van mij is nu 3 jaar en bijna 5 maanden oud. Loopt 1 tot 2 keer in de week een half uurtje tot 3 kwartier voor de wagen, voornamelijk stap en draf.. Volgend jaar als hij 4 is gaande het pas wat meer oppakken. En dan heb ik er eentje die behoorlijk volwassen is voor zijn leeftijd. Ik vind die van jou nog best ielig lijken.

Niet bedoeld om je aan te vallen hoor, maar om je misschien een andere kijk er op te geven..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 11:51

JoyCiej007 schreef:
Ik ga volledig met Napie mee; je langboom is té lang en zit te hoog, waardoor je pony's te ver van de wagen af staan (die kunnen echt een heel eind naar achteren, en dus ook weer korter op de wagen en korter in de strengen), en ze hebben zo veel kans om zich te bezeren aan de langboom omdat hij te hoog hangt.

Verder vind ik persoonlijk dat je wel énorm veel vraagt van je 2 jonge, net beleerde pony's.
2 onbeleerde pony's meteen in 2span zetten zonder ze enkelspan te beleren (je vorige topic)... en ze vervolgens binnen 3 á 4 weken meteen ruim 270 km. laten lopen, én dan ook nog eens zo flink laten galloperen............. is totáal niet mijn stijl, zacht gezegd.... :n
Dat betekent gemiddeld genomen ruim 65 km. per week, er vanuit gaande dat je ze 3x per week rijdt (wat ik al héeel erg veel vind voor zulke jonge, onervaren dieren) dan is dat ruim 30 km. per rit............
|o

Als ik heel eerlijk mag zijn, denk ik dat als je zo door gaat, je deze pony's binnen de kortste keren finaal kapot hebt gereden (geestelijk en lichamelijk).....

Ik dacht al dat ik het verkeerd zag dus ik zei maar niks, maar ik ga hier volkomen in mee. :(:)
Die KM's maak ik nog niet eens met mijn 24 jarige merrie die op snelheid, kracht en uithoudingsvermogen getraind wordt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 14:18

Ik ook niet. Het belangrijkste bij het opbouwen van conditie en bespiering zijn de rustdagen voor het herstellen van microblessures. Ik had er ook overheen gelezen maar sta er van te kijken.
Mijn pony's hebben een basis van 15 jaar maar ook die laat ik zelden zo hard galopperen omdat je daar die basis mee verkloot. Een paard hard laten gaan is geen kunst namelijk. De rust in het span houden is veel moeilijker.

Evelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 17:46

Ik ga ook mee met het bovenstaand commentaar. Bovendien zie ik dat je pony's op de eerst foto tegen elkaar aan duwen. Dit deden die van mij ook, ik ben toen gaan trainen in het enkelspan en dit is nu zo goed als verholpen.

Ik heb ook je vorige topic gelezen en daar vertelde je dat enkelspan beleren niet nodig was, misschien kun je beter terug komen op deze beslissing.

Verder denk ik dat je een heel leuk spannetje hebt waar je erg zuinig mee moet zijn!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 20:32

Volledig eens met bovenstaande. In je eerste topic lijkt de langboom niet zo hoog te staan. Nu kunnen ze zich er behoorlijk aan bezeren. Te lang is hij zeker ook.

De afstanden vind ik ook niet echt normaal. Mijn 4 jarige loopt nu een jaar voor de wagen en loopt 2/3 keer per weer voor de wagen verder longeren en mee als handpaard. Maar meer als 3x in de week loopt hij nog niet.

Zou zonde zijn als je ze nu helemaal kapot rijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:51

JoyCiej007 schreef:

|o

Ik vind Joyce vaak erg recht voor de raap en fel maar deze keer ben ik het volledig met haar eens... ;) Dit kun je niet maken, dit is veel te belastend voor de beestjes. Sowieso zou ik wel een volledige foto willen zien van de voorkant en zijkant van het span, ik heb zo het gevoel dat er ergens totaal iets niet klopt met de afstelling.

Daarbij heb je ze op ijzers staan als je zoveel KM's maakt en zoveel van ze vraagt? :oo

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:15

Ook ik schrok van je gemaakte kilometers. Doe eens rustig met die dieren joh, ze kunnen hun hele leven nog voor de wagen lopen. Ik vind dit absoluut niet fair tegenover die pony's en een ervaren menner hoort dit naar mijn idee te weten, dus ik zet mijn vraagtekens bij jouw kundigheid. Op deze manier zijn ze sneller kapot dan je denkt, niet alleen lichamelijk, maar ook in hun koppie.

Verder vind ik het span eigenlijk niet mooi, maar dat is puur mijn mening. De ene pony is 10 cm groter dus de kleine kan hem waarschijnlijk niet goed bijhouden qua gangen. Hij zal altijd boven zijn tempo moeten lopen wat bijzonder vermoeiend is, zeker voor zo'n jong ding.

De tip van de langboom zag ik al langskomen, hij hangt te hoog en is te lang. Op deze manier kunnen ze hun bekkies en flink aan stoten.

Oei oei oei, neem alsjeblieft les en verpest je pony's niet, dat is heel erg zonde en waarschijnlijk ook helemaal niet je bedoeling.