[AR] Hoe gaat een onderlinge wedstrijd mennen dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Barney1978

Hoe gaat een onderlinge wedstrijd mennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 21:16

Ik men met tweespan en enkelspan, ik heb twee wekelijks privé les met Barney en afgewisseld met Pip. Inmiddels rijden we de mendurance fanatiek met ze en dit gaat best leuk.

Nu zag ik dat onze vereniging een onderlinge wedstrijd organiseert en misschien kan dit leuk zijn om eens te proberen. Ik zou dan enkelspan willen rijden met Barney en alleen dressuur. Maar er staat nergens aangegeven hoe dit werkt en wat voor kledingvoorschriften er zijn. Ik heb bijvoorbeeld geen witte rijbroek of jasje, ik rij altijd in het blauw met cap en spijkerbroek dus dat zal hem niet worden.

Wat voor soort proefjes moet je rijden, kan ik dit ergens vinden? Moet je er 1 of twee rijden zoals ik weleens lees op de site van de vereniging?

Ik hoop dat iemand wat duidelijkheid kan scheppen, zodat ik de keuze kan maken om het wel/niet te proberen.

Jenkins

Re: Hoe gaat een onderlinge wedstrijd mennen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:17

Denk dat je het best je vereniging even kan vragen wat de regels zijn voor de onderlinge wedstrijd.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:21

Als je eens een wedstrijdje wilt proberen lijkt een onderlinge wedstrijd me juist de uitgelezen kans daarvoor. Het draait daarbij tenslotte vaak vooral ook om de gezelligheid.

En omdat het om een onderlinge wedstrijd gaat lijkt me dat je je vragen het beste gewoon aan de wedstrijdorganisatie van je eigen vereniging kunt stellen?
Zij kunnen je precies vertellen hoe het er bij jullie aan toe gaat, welke proefjes er gereden worden en of er überhaupt kledingvoorschriften gelden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 22:38

Op een officiele wedstrijd dressuur mag je in ruiterkleding of gewoon netjes, colbertje met nette broek of rok. Kleur is vrij
Handschoenen en menschort is verplicht en hoofddeksel. Cap of hoed.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 23:01

Ik ga er eens goed over nadenken, ik zou het graag willen proberen maar vindt het behoorlijk eng. Met de mendurance gaan de zenuwen weg zodra we starten maar met dressuur wordt er constant op alles gelet. Dat is weer hele andere koek waar ik stress van krijg. Ik heb de handschoenen, schort, zweep en cap in stijl van de wagen. Alleen dan nog iets nets eronder aan zien te trekken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 23:11

De jury bijt niet hoor. Gewoon starten. Je leert er veel van. Je paard doet goede ervaring op. Je krijgt tips hoever je bent als combi en waar je nog aan moet werken. Dus alleen maar voordelen.
Lekker starten

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 08:49

Ik kreeg een mail en ze doen die dag alleen vaardigheid. Ik ga mijn instructeur vandaag bellen om even te overleggen, wie weet ga ik het toch proberen.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:49

Onderlinge is voor het proberen en ervaring opdoen... van fouten leer je en wie weet doe je nog nuttige tips op! Geen stress maar gewoon rijden zoals je altijd doet. Je heb regelmaat les dus dat moet dan zeker goed komen (ik heb geen les start M dressuur enkelspan officieel)

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 13:56

Dat is waar, ik zit me alleen af te vragen hoe zo'n vaardigheidswedstrijd in zijn werk gaat. Hoe weet je bijvoorbeeld hoe je moet rijden en kan het ook als je nog geen vaardigheid hebt geoefend? We hebben natuurlijk wel in de bossen regelmatig moeilijke paden genomen die krap waren en dan nog vaak gewoon in draf of galop maar dat is toch anders.

Ik zat de site al te bekijken voor de kledingvoorschriften voor vaardigheid.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:06

Ik ga binnenkort ook mee doen met een springwedstrijd terwijl ik in trainingen enkel op enkele hindernissen heb getraind (puur hoogte, balans, rust)(toevallig één keer in mijn ruiterleven een klein hindernisparcours geoefend afgelopen donderdag).
Parcour leer je gewoon op de dag zelf als er geen vaste route is. Meld je lekker aan en ga ruim op tijd erheen zodat je alles kan zien en oefenen (in je hoofd, hier naar links en daar naar rechts, scherpe bocht daar en een ruime daar, tempo minderen daar en hier weer laten gaan). Het is maar onderling, de kans is groot dat derest die mee doet zelf ook niet 'goed genoeg' is voor officiële wedstrijden. En sowieso, falen doet niemand!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:35

In de vaardigheid is cap verplicht. Als de wedstrijd dressuur/vaardigheid is, hoeft in het enkelspan pony geen groom mee op de wagen. Handschoenen verplicht. En zweep in de hand houden.
Parcours krijg je meestal op de dag zelf. Vraag aan een ervaren menner of je mee mag lopen bij parcours verkennen. Ze kunnen je uitleg geven.
Rode vlaggetje rechts en witte links. Elk balletje eraf is 3 strafpunten.

En gewoon tellen, haha na de start komt 1 en dan 2 en dan 3 .......tot de finish

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 15:39

@janouk: geven die vlaggen aan welke kant je op moet gaan? Ik heb mijn instructeur gesproken en hij gaf aan tweespan ervoor te zetten. Ik neem aan dat dit wel met groom moet achterop? Moet de groom netjes stilzitten of moet hij de wagen om balans houden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:44

Nee de vlaggen geven aan hoe je erdoor moet, je moet bij het doorgaan het rode vlaggetje aan de rechterkant hebben en de witte aan de linker, dit is omdat hindernissen en obstakels van twee kanten te rijden zijn, door de vlaggen zie je van welke kant.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 15:46

Aha ik snap hem. Ik heb me net opgegeven en krijg er nu al de zenuwen van, ik ben erg benieuwd waar ik me nu weer in gestort heb om wat ervaring op te doen. Super bedankt voor ieder zijn advies en bemoedigingen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:54

https://www.knhs.nl/kenniscentrum/regle ... nt-mennen/

Hier het wedstrijd reglement. In het stuk vaardigheid vind je veel antwoorden op je vragen.
Groom is verplicht bij tweespan. Ze mag niet meeleunen in de vaardigheid.
En maak je niet druk, op menwedstrijden is de sfeer heel leuk. Mensen gunnen elkaar, en als je vraagt zijn er genoeg mensen die je willen helpen

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 16:02

Dat merk ik inderdaad bij de mendurance ook elke keer, daar is het altijd relaxed. Maar hier kennen mensen ons natuurlijk en dat is wel spannender. Ik heb er wel zin in, nu alleen nog iets netjes in het blauw zien te vinden voor mezelf en mijn man.

Caadhola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:46

Er zijn geen vlaggen hoor rood bordje rechts en wit bordje links.
En belangrijk groom mag niets zeggen alleen stil zitten.
Eerst groeten en pas als er gebeld is starten.
Idd gewoon met ervaren menner mee lopen om te verkennen.

Barney1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 20:46

Ik heb de wedstrijd gereden en het was erg leuk om te doen. In de eerste rit vier ballen eraf en mocht ook barrage rijden en was toen foutloos. We zijn vijfde van de zeven geworden en het ging best leuk voor een eerste keer zonder oefenen. Misschien dat we volgend jaar wel officieel starten.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:50

leuk dat je de vaardigheid heb gedaan! lekker oefenen en gewoon wt wedstrijdjes mee pakken