Leren wijken voor druk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SergeantRoos

Leren wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 21:36

Hoi allemaal!

Ik verzorg een Friese merrie die met rijden totaal niet aan de kant gaat voor je been. Ze maakt voltes niet groter en ze wijkt niet. Nou wil ik graag beginnen om haar dit te leren vanaf de grond. Dat ze netjes opzij stapt als ik een beetje duw (dat doet ze namelijk ook niet). Nou is mijn vraag hoe ik haar dat het beste kan leren, want ik heb eerlijk gezegd geen idee :o . Hoe zorg ik dat ze begrijpt wat ik wil?

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!
Liefs,
SergeantRoos

P.s. Ze loopt wel netjes achteruit als ik heel licht m'n hand op haar borst leg, dus dat doet ze wel gewoon.

anoukyrsa

Re: Leren wijken voor druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 21:43

zorgen dat ze aandacht bij jou heeft, niet te hard duwen zodat ze tegendruk gaat geven, en bij ieder klein beetje belonen... succes!

vergeet ook niet dat ze het in een keer zal leren, doe gewoon iedere keer voor het rijden 3 minuutjes..

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 16:08

Ik zou beginnen met het wijken van de achterhand met directe druk. Hoofd iets naar binnen vragen, zelf bij de ribben gaan staan. Goed kijken waar je heen wil en wat je wil dat beweegt. Dan met de voorkant van je hand lichte druk geven op de achterhand. Zodra je paard een stap zet neem je de druk weg, dat is dan ook meteen de beloning voor je paard. Een goed boek voor dit soort oefeningen is 101 horsemanship oefeningen.

Dit is trouwens de uitleg in het heel kort.

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 16:14

Oké, dat klinkt allemaal wel goed inderdaad. Ik ga straks nog naar haar toe, dus misschien maak ik dan gelijk wel even een begin.
Ik zal eens kijken naar dat boek, klinkt wel interessant.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 17:02

Succes ik ben benieuwd hoe het gaat

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:47

Hoi, heb nu een jonge tinker en ben ook bezig met wijken voor druk aan de hand. Ik gebruik een carrotstick. Die zet ik tegen de achterhand en geef een klein beetje druk. Zodra ook maar een halve stap verzet druk weg en belonen. Nu is hij al zo ver dat hij zijn voorhand laat staan en met zijn achterhand een rondje kan draaien zonder dat ik hem aanraak.

Succes, veel geduld hebben.