Hulp met fries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

robin19

Hulp met fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 15:43

Hai!

We hebben bijna 3 weken een fries van 11 jr.
Er is altijd vrij weinig met haar gedaan. We zijn begonnen met lessen nemen op een manege.
Het rijden gaat langzamer hand een goede kant op. Nu wil ik graag wat aan onze band doen.
Ik ben ook begonnen met longeren, maar ze vindt dat totaal niet leuk en is dan erg onrustig.
Ze loopt steeds naar het midden en soms lijkt het alsof ze het niet snapt. Ik heb geleerd dat als je aan de voorkant van het paard loopt dat dat stop en kom naar me toe betekend en als je tegenover de kont loopt doorgaan betekend. Maar nu richtte ik mij volledig op de kont en ook dan loopt ze naar het midden, ze is ook hengstig dus misschien dat het daar aan lag?

Maar nu leek het mij goed om aan ander grond werk te werken.
Maar wat is een goede manier? Bijv aan het halster lopen, stoppen wanneer ik dat wil.
Alleen naar me toe komen als ik dat wil. Ect ect ect..

Mukkietje

Re: Hulp met fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 15:54

ja bijvoorbeeld, en wijken voor druk, dus als jij druk zet op haar borst moet zij naar achteren, zelfde geld voor de flanken en voor de voorhand. Ze komt naar binnen omdat ze het inderdaad niet snapt, en ze kijkt je aan omdat ze hulp vraagt. Eigenlijk is dat heel lief van je paardje, dwz dat ze echt haar best wil doen maar het soms niet snapt. Als ze nou geen toenadering zou zoeken en jou compleet zou negeren, dan zou het niet goed zijn. Wat je kunt proberen, als je wilt longeren, is dat als ze voorwaarts gaat, je haar volledig met rust laat. Dus je geeft druk vanaf de achterhand, zodra ze voorwaarts neigt te gaan, ontspan jij totaal. Dus je blijft niet met een zweep/touw/hand/arm haar opjagen bij wijze van spreken. Want als je dat blijft doen, dan weet ze niet wanneer ze het goed doet. Als ze naar binnenkomt moet je haar niet telkens straffen. Je mag haar heus wel even belonen, en daarna vervolg je de oefening opnieuw.

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:52

Natural Horsemanship is misschien wel een goed idee! Daar kan je lessen in nemen! Ik vind het erg leuk!

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:56

rachel2000 schreef:
Natural Horsemanship is misschien wel een goed idee! Daar kan je lessen in nemen! Ik vind het erg leuk!

inderdaad :))

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 02:24

mee eens

robin19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 19:11

Ik ben nu bezig met Natural Horsemanship, het is erg leuk, en ik merk aan alles dat het werkt, loopt netjes aan het halstertouw, staat stil met opstappen, maar nu wil ik er graag een leuk boek bij bestellen, het liefst met plaatjes, maar wat is een leuk boek?

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:04

robin19 schreef:
Ik ben nu bezig met Natural Horsemanship, het is erg leuk, en ik merk aan alles dat het werkt, loopt netjes aan het halstertouw, staat stil met opstappen, maar nu wil ik er graag een leuk boek bij bestellen, het liefst met plaatjes, maar wat is een leuk boek?

Van veulen tot rijpaard. Dat is een boek over NH met name bedoelt voor het starten van jonge paarden. Veel plaatjes, maar erg leerzaam en leuk. Opvolger is : De training van het jonge paard :)

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 20:59

Eerst mee lopen met een halster, en later los mee lopen en halthouden is een hele fijne oefening!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:19

persoonlijk zou ik het niet meteen gooien op NH. Ga ervan uit dat ze gewoon nog niet veel kent. Heb je wel goed doorgevraagd wat ze allemaal kent? Anders kun je alsnog even contact opnemen?

Wees duidelijk, geduldig en beloon. En begin vooral vooraan. Dat ze het longeren ook vervelend vindt is misschien ook omdat het haar zwaar kan vallen. Doe je wel met bijzet? Kent ze het lange nagevelijk lopen wel? Anders moet je er eerst wat meer tijd voor uittrekken en het lange nagevelijke lopen maar even laten zitten.

geniet en heb geduld. Die band komt vanzelf. En zoek ook hulp.. Er bestaat ook longeerhulp!