[AR] is mijn pony te oud om weer voor de kar te gaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sammiexxx

is mijn pony te oud om weer voor de kar te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:14

Ik heb een pony van 15 jaar (shet x welsh) hij word nog elke week 3x actief gereden, maar ik begin te groot voor hem te worden, ben zelf 16, dus ik wou met de kar gaan beginnen. hij heeft volgens de vorige eigenaar (ongeveer 5 jaar geleden)vaak voor de kar gelopen. Is het dan te laat om weer te beginnen?

Gr samantha

P.s Ben nieuw op bokt dus weet niet of het allemaal goed is beschreven :$

SayaJones

Re: is mijn pony te oud om weer voor de kar te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:17

Nee hoor helemaal niet :)
Gewoon lekker rustig aan weer beginnen. Eerst alleen met tuig enz.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:21

Helemaal niet te laat. Mijn pony heb ik pas op haar 14e beleerd voor de kar en heeft er tot haar 35e nog voor kunnen lopen.

sammiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:22

Oke, Dankjewel! :) Volgende week dan maar gaan zoeken voor een tuig, Nog ideen voor een bepaalde kar?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:26

Ik heb mijn kruising na jaren niets doen op haar 17e weer ingespannen, paar maandjes getraind en er een oefenmarathon mee gewonnen, dus dat kan best.
Gewoon rustig aan doen en goed opbouwen.

Mijne staat nu overigens alweer 2 jaar stil, maar gaat vanaf komende winter weer in het tuig, ze is inmiddels 20.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:27

MEt de kar zou ik kijken dat je geen te zware koopt. IS verder heel erg afhankelijk van wat je ermee wilt gaan doen.

sammiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:29

Gewoon rustig stappen en stukjes draven niet veel bijzonders eigenlijk :P

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:54

Mijn welsh is inmiddels 15 en ze is vorig jaar beleerd voor de wagen. Ze pakte het heel snel op. Je bent nooit te oud om te leren en dat geldt ook voor dieren natuurlijk.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:55

Welnee, mijn shetlander is 18 en ik ken hem nu een jaar ongeveer en geen idee wat ie in zijn vorig leven heeft gedaan.
Mijn vermoedens zijn omdat hij alles zo goed kent ooit ingespannen heeft gestaan dus ga ik dat binnenkort ook doen!
Zo niet dan leer ik het hem wel :=

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:21

Tip
laat een ervaren menner eerst je paard een keer mennen. Die kan voor je testen of je paard niets meegemaakt heeft voor de kar en vertrouwen heeft.
En leer eerst zelf mennen met een ervaren menpaard, om te zien of het iets voor jou is, voordat je investeert in een koets en tuig.

NienkeYihaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:24

nee ik denk zelf van niet, gewoon eens rustig proberen niet meteen heel ver of zo al is het alleen maar even het tuig erop om weer te wennen. ik vindt 15 nog helemaal niet te oud en shet x welsh zijn best wel sterke paardjes!! good luck <3

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:33

Kan nog best hoor.
Heb zelf een welshje van 26, die zo af en toe nog voor de wagen loopt,en dan doen we rustig een stapritje ,rondje dorp, en je kan wel merken aan haar dat ze ervan geniet :j
Conditie heeft die van jou dus wel aardig,maar zou even rustig aan beginnen, en er wat er al gezegt werd, iemand bijhalen die er een beetje verstand van heeft, verder wens ik je heel veel menplezier ;)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:28

Gewoon doen! Wel zorgen dat een ervaren persoon erbij is voor het geval er iets mis gaat. En wat lesjes nemen voor je zelf begint misschien

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:51

janouk schreef:
Tip
laat een ervaren menner eerst je paard een keer mennen. Die kan voor je testen of je paard niets meegemaakt heeft voor de kar en vertrouwen heeft.
En leer eerst zelf mennen met een ervaren menpaard, om te zien of het iets voor jou is, voordat je investeert in een koets en tuig.

Het is net als met zwemmen en schaatsen, verleren doe je het niet.
Wel belangrijk om te weten of het vroeger goed is afgesloten en niet gestopt is vanwege een ongelukje of iets dergelijks. Daarom kan ik helemaal mee met bovenstaande tip.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 21:22

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:52

Hoi, mijn paard is bijna 20, en had de laatste keer op zijn 6e voor de wagen gestaan.
wij hebben vorig jaar een ervaren menner gevraagd of hij ons paard eerst wilde inspannen.
En inderdaad net als zwemmen, en ons paard vond het nog leuk ook ...
Dus ik zou zeggen ga lekker genieten...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 08:56

Ik ga mijn (24 jarige) pony pas voor de kar beleren als het rijden niet meer soepel gaat, dan komt ze voor het eerst echt voor de kar, laat dr een jaar of 26/27 zijn dan, zal geen enkel probleem zijn.