Verlatingsangst redelijk overwonnen alleen 1 probleem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Verlatingsangst redelijk overwonnen alleen 1 probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 18:37

Beste mede bokkers :)

Ik heb een pony Deijs, hij is sinds 2007 bij mij en heeft altijd énorme verlatingsangst gehad, hij wou met mij niet ergens alleen heen
hij ging dan vol op de rem, draaide zich gillend om en sleurde mij mee terug.
Sinds een paar weken kan ik opeens met hem alleen wandelen, hij loopt perfect mee maar er is 1 probleempje;

Af en toe staakt hij nog onderweg en gaat hij 1x staan schreeuwen. Ik neem een zweep mee ter verlenging van mijn arm om hem aan te drijven
maar dat lijkt niet te helpen, maar als hij uitzich zelf stil gaat staan en we wachten even loopt hij een tijdje later gewoon weer mee.

Het probleem; ben ik dan nog wel een goede leider? hij gaat niet met mij mee omdat ik het vraag; maar omdat hij het uiteindelijk zelf besluit.
Is dat dan geen ''zwakte''? Hoe kan ik zoiets aanpakken?

Yvonne265

Re: Verlatingsangst redelijk overwonnen alleen 1 probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:04

Hallo deijs,
Hoe heb jij je paard geholpen met zijn verlatingsangst?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 08:43

Yvonne265 schreef:
Hallo deijs,
Hoe heb jij je paard geholpen met zijn verlatingsangst?

Eigenlijk helemaal niet.
Ik had het eigenlijk geaccepteerd dat het niet zou lukken en een tijdje geleden had ik zoiets van; oh laat ik het anders eens proberen, en toen lukte het opeens.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 08:52

Wat fijn dat het al beter gaat.
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad.
Als je nu gaat wandelen en je laat je paard onderweg dingen aantikken zoals een boom of een paaltje het maakt niet uit wat.
Gewoon om hem af te leiden.
Als hij wat heeft aangetikt met zijn neus goed belonen en beetje brok of een snoepje.
Zo ben ik steeds verder van huis gekomen en onder het zadel rij ik veel figuren en tempo wisselingen ook bv in stap kan dat ook al om het paard bezig te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:05

Wat je moet doen als hij stil gaat staan, is zelf door blijven lopen.
Zo simpel is het in feite. Dat kun je doen door opzij te lopen, hiermee blijf jij in beweging en haal je hem uit evenwicht waardoor hij sowieso minstens één been moet verzetten.
Als "leider" gaat het er namelijk om dat jij je paard beweegt in plaats van dat het paard jou beweegt. Als het paard besluit om stil te gaan staan mag jij dus niet stil gaan staan. Immers bepaal jij of je loopt, niet het paard.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 21:01

Als ik zelf door probeer te lopen blijft hij vol in de rem staan, het is dan alsof zijn hoeven in de grond geworteld zijn.

Hij heeft scheve achterbenen + artrose dus dat opzij duwen vind ik een beetje link want dan gaat ie wankelen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:09

Achteruit?

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:21

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "zwakte" en van wie dan? Als je het voor jezelf bedoelt, denk ik dat dat niet zo is. Je paard besluit nl zelf dat ie met jou mee gaat als je hem even de tijd geeft daarover te denken en te wachten op zijn "readyness". Dat maakt jou een leider, omdat je rekening houd met de gevoelens van je paard én hem de gelegenheid geeft erover te denken. Overigens is de tip van Linnie050 een hele goeie, omdat het "Touch it" spelletje je paard laat nadenken en jij hem zo helpt zichzelf onder controle te houden.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 07:33

Hm dus jij en bizzybijtje zijn het dan niet geheel eens denk ik? Maar kan een paard het wel zo beredeneren ; omdat ik rekening houdt met zijn gevoelens en hem de tijd geef ben ik de leider? :)

@bizzybijtje ja achteruit kan wel!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 08:20

Het is alleen op de heenweg dat hij staakt?
Op de terugweg loopt hij gewoon met je mee?
Hij is bang voor dingen? of is hij nieuwsgierig?

Ik neem even aan dat het alleen op de heenweg is , dus weg van de stal/weide en van andere paarden.
Persoonlijk vind ik dat je een super leider bent als je rekening houd met het paard.
Voordat hij gaat staken zijn er een aantal signalen die hij afgeeft , hoofd/hals komt omhoog , en misschien dat zijn oren naar achteren gericht zijn.
Als je het staken voor kan zijn omdat je die signalen ziet , zou ik , voordat hij stilstaan , omdraaien en een paar meter terug lopen , tot zijn hoofd/hals weer laag is , en hij dus weer ontspannen is.
Heeft hij een aantal passen met zijn hoofd laag gelopen , dan weer omdraaien en kijken of je verder kan komen.
Probeer het staken voor te zijn.
Als hij bang is voor dingen , zorg dat jij tussen je paard en het ding wat hem bang maakt loopt.Loop er met een boog voorbij , maar probeer af en toe die boog door te trekken tot aan het voorwerp wat hem bang maakt.
Is hij nieuwsgierig , dan kun je inderdaad heel goed het touch spelletje gebruiken.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 09:03

Nieuwsgierig is hij niet, hij is onzeker en wil gauw vluchten. Ja, hij staakt alleen op de heenweg 2 a 3x en hinnikt 1x en daarna loopt hij gewoon mee.
Hij loopt vaak juist met zijn hoofd naar beneden of gewoon normaal, de signalen zijn voor mij nog niet erg duidelijk voor wanneer hij gaat staken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 09:38

Beebee schreef:
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "zwakte" en van wie dan? Als je het voor jezelf bedoelt, denk ik dat dat niet zo is. Je paard besluit nl zelf dat ie met jou mee gaat als je hem even de tijd geeft daarover te denken en te wachten op zijn "readyness". Dat maakt jou een leider, omdat je rekening houd met de gevoelens van je paard én hem de gelegenheid geeft erover te denken. Overigens is de tip van Linnie050 een hele goeie, omdat het "Touch it" spelletje je paard laat nadenken en jij hem zo helpt zichzelf onder controle te houden.

Hier ben ik het echt ab-so-luut niet mee eens. Hiermee geef je de controle over aan het paard, dat hij zelf mag weten waar hij heen gaat en jij wel met hem mee gaat.
Zo kun je overal wel een verhaaltje bedenken dat je dan een goede leider zou zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:53

Het roepen van het paard is al een teken van verlatingsangst. Als jij een echte leider kunt zijn voor je paard gaat hij ook die stap niet meer tonen. Ga grondwerk doen, je band verbeteren....

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 08:38

DIscussie over leiderschapsissues is altijd moeilijk, maar als je per definitie eist dat je paard jou ten allen tijde als zijn leider ziet zul je je relatie met je paard als zodanig moeten bevestigen. En dat kan m.i. alleen als je scherpe aandacht hebt voor wat het paard jou verteld op momenten dat hij je leiderschap heel erg nodig heeft (bv. idd vlak vóór het staken).
Natuurlijk heb je gelijk dat een paard welke de leiding neemt tijdens welke actie dan ook levensgevaarlijk kan zijn, maar het gaat er om dat een paard jouw leiderschap verkiest. Je zult het nl nooit af kunnen dwingen. De suggesties die ik aandraag zijn een middel om het paard voor jou te laten kiezen, zodat je sàmen met je paard een wandeling maakt en niet je paard op sleeptouw hebt en al helemaal niet omgekeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:42

Beebee schreef:
DIscussie over leiderschapsissues is altijd moeilijk, maar als je per definitie eist dat je paard jou ten allen tijde als zijn leider ziet zul je je relatie met je paard als zodanig moeten bevestigen. En dat kan m.i. alleen als je scherpe aandacht hebt voor wat het paard jou verteld op momenten dat hij je leiderschap heel erg nodig heeft (bv. idd vlak vóór het staken).
Natuurlijk heb je gelijk dat een paard welke de leiding neemt tijdens welke actie dan ook levensgevaarlijk kan zijn, maar het gaat er om dat een paard jouw leiderschap verkiest. Je zult het nl nooit af kunnen dwingen. De suggesties die ik aandraag zijn een middel om het paard voor jou te laten kiezen, zodat je sàmen met je paard een wandeling maakt en niet je paard op sleeptouw hebt en al helemaal niet omgekeerd.

Nee, stilstaan bevestigt voor het paard dat er ook een aanleiding is om stil te gaan staan.

Beebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:34

Bestrijdt je nou mijn stelling of bevestig je deze? Hier kunnen we niet zoveel mee, immers het eten van een boterham bevestigt niet de aanleiding tot het eten van een boterham, dat doet de honger. Dus wat is volgens jou dan de aanleiding om stil te gaan staan, Bizzybijtje? En verder, wat bevestig je daar dan mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:36

Beebee schreef:
Bestrijdt je nou mijn stelling of bevestig je deze? Hier kunnen we niet zoveel mee, immers het eten van een boterham bevestigt niet de aanleiding tot het eten van een boterham, dat doet de honger. Dus wat is volgens jou dan de aanleiding om stil te gaan staan, Bizzybijtje? En verder, wat bevestig je daar dan mee?

Probleem is dat een boterham geen hersens heeft en een paard wel.
Wat ik zeg is dat als je gaat stilstaan omdat het paard wil stilstaan, dat je daarmee bevestigd voor het paard dat er ook een reden (tijgers, leeuwen, weet ik het) is om stil te gaan staan.