Uit een ander topic citeer ik mijn mening maar even
Snadrem schreef:mijn mening baseer ik op wat ik in de praktijk heb gezien. Ik vind de manier waarop ik het door verschillende personen gebruikt heb zien worden neigen naar geestelijke mishandeling van het paard. Die stonden dan een beetje met hun toverstaf naar een doodongelukkig paard te zwaaien en bleven tot vervelens toe dezelfde oefeningen herhalen met een dier wat er strontchagerijnig van werd. Parelli zou je als leek alleen maar moeten gebruiken met de juiste begeleiding, anders maak je naar mijn idee een paard van binnen kapot. Als ik kijk naar de resultaten van mensen die er wel op de goede manier mee bezig zijn, dan zeg ik "Ja, prima methode als het bij jou en je paard past". De toegankelijkheid van Parelli (website, dvd'tjes, etc.) maakt echter dat veel mensen dan de fatsoenlijk gediplomeerde instructeur maar overslaan (want die is zo duur, of hij denkt er wat anders over) en zichzelf gaan scholen. In plaats van dat ze dan de methode passend maken aan het paard, moet het paard maar passen in de methode.
Ik baseer mijn mening niet op een of twee incidenten, ik heb in de africhting gewerkt en zag als resultaten van Parelli trainingen meer kwaad dan goed door het stug vasthouden aan een methode. En nogmaals, ja, het blijkt ook voor sommigen supergoed te kunnen werken! En hetzelfde gaat op voor alle andere methoden van paarden trainen. Maar daar is mijn mening dan ook nagenoeg hetzelfde over. Het probleem van Parelli ligt naar mijn idee vooral in het gegeven dat je dus het idee krijgt zonder de instructeur te kunnen door alle lesmaterialen.