Kritiek op Parelli

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Kritiek op Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:30

Mijn profielwerkstuk doe ik over Natural Horsemanship / Parelli :)

1 van de deelvragen gaat over de kritiek hierop. Welke kritiek is er? En waarom?
Daarom zou ik graag jullie mening hebben :) Jullie mogen alle kritiek (positief of negatief) of wat je dan ook vindt hier neerzetten, aangezien ik alles grondig ga lezen en later ga verwerken in mijn PWS.
Mocht er iemand een interessant stukje hebben, dan zal ik diegene een berichtje sturen om te vragen of ik het eventueel mag quoten in mijn PWS.

Als er iemand geïnteresseerd is in mijn PWS als hij klaar is, dan mag je me best PBen ;) Eind november moet ik hem inleveren en 9 januari heb ik mijn presentatie.

Dus: Wat vinden jullie van Pat Parelli en zijn methode? Is het vriendelijk of juist niet? En waarom?
Wat klopt er wel/niet aan Parelli? De term Natural Horsemanship, wat houdt dat in volgens jullie?

Brand los! Ik wil alles weten wat jullie vinden :D :+

IngeK

Re: Kritiek op Parelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:40

Hahaha hier kan je al heel veel over vinden denk ik! Er zitten op Bokt een aantal grote fans, dus dat wordt interessant ;)

Wat ik soms gek vind, is dat sommige dingen helemaal niet zo natuurlijk lijken. Natural Horsemanship houdt voor mij in dat je probeert de taal van het paard te spreken (natuurlijk gedrag), in plaats van het paard jouw taal te leren verstaan (aangeleerd gedrag). Voor NH zou een paard dus niet getraind hoeven worden. Bij Parelli, voor wat ik er van weet, ziet het er niet altijd zo natuurlijk uit. Prima dat je een paard leert om achteruit te gaan als je aan het touw zwiept, maar het is natuurlijker om je groot te maken en op hem af te stappen. Prima dat je een paard leert om een rondje om jou heen te lopen terwijl jij op je plaats blijft staan, maar het is natuurlijker om in de drijvende positie met hem mee te lopen.
Verder heb ik er niets tegen hoor, maar het is mijns insziens één trainingsmethode zoals er honderden zijn.

Oh ja, waar ik wel iets tegen heb, is het uitgesproken Amerikaanse commerciële tintje. Pat en Linda zijn helden die aanbeden moeten worden en wij moeten maar veel geld uitgeven om uberhaupt een filmpje van ze te mogen zien. Daar krijg ik altijd een beetje :r neigingen van, maar dat heeft uiteraard helemaal niets te maken met de methode.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:34

Wat ik goed van parelli vind is dat het allemaal in stappen uitgelegt word. Soms is het haast alsof je een handleiding hebt maar meestal helpt het wel heel goed! Vooral de 7 games kan je leuk mee beginnen. Je hebt al wel snel een parelli instructeur nodig om verder te komen.

Wat ik jammer vind van parelli is dat er een filmpje is geweest waar een hele discussie van is geweest. Parelli was toen zelf ook nog niet zo ervaren en Linda heeft het toen ook misschien niet helemaal goed aangepakt maar zelfs de beste mensen mogen fouten maken vind ik.

Wat ik jammer van het natural horsemanship vind is dat sommige mensen erg tegen het bit zijn. Dit heb je ook weer bij de 'dressuurmensen' die denken dat het touwhalster weer mishandeling is omdat het scherp inwerkt.

Maar ik vind dat je zowel bij bit als touwhalster moet kijken naar het rijgedrag. Met een bit kan je als je stille handen hebt ook gewoon fijn rijden zonder dat je het paard pijn doet.
Met touwhalster rijd je ook meestal met losse teugel en geef je druk als je iets van je paard vraagt. Dit kan je inderdaad ook zo scherp maken als je zelf wilt. Zelfs met een touwhalster kan je bij de drukpunten van het touwhalster de huid kapot maken.

Ook met hackamores kan je zelfs het neusbotje van je paard breken.

Ik vind dat natural horsemanship ook vaak wordt uitgedrukt in 'zweverig'. Soms zijn mensen dit ook wel maar iedereen denkt daar weer anders over en ik vind het jammer dat vaak de 'naturalhorsemanshipmensen' op dressuurstallen raar aangekeken worden of zelfs niet geaccepteerd.

Dit heb ik zelf ook een keer gehad. Ik had op een advertentie voor bijrijder gereageerd en toen vertelde ik dat ik gewend was bitloos te rijden maar dat ik ook voor nieuwe dingen opensta. Toen werd ik gelijk de deur gewezen :(

Ik weet niet of je zelf bekend bent met de YoYo game van Parelli? Maar als ik dat met mijn paard doe en ik geef een demo dan vragen sommige mensen wel eens. Is dit niet zielig? Nee, ik vraag mijn paard om naar achter te gaan. Paard begrijpt dit natuurlijk niet als die het niet kent. Daarom gebruik ik zoveel druk als nodig is en als mijn paard een stap naar achter zet stop ik gelijk en beloon ik ook gelijk! Het paard gaat het dan zelf ook snappen.

Ik weet niet of je nog meer wilt weten? :P

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:37

Huiswerktopics zijn niet toegestaan helaas...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:41

Daar gaat mn mooie lap tekst :')

Maar dit gaat om een werkstuk en mening vragen van anderen. is dit niet gewoon toegestaan?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:44

Nee helaas niet... -O-
Ik zou je tekst anders even kopiëren en PB'en naar de TS :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:45

Goed idee! Thanks :D

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:47

Ik stel vaak de vraag voor me zelf, in hoeverre staat het "wilde" paard nog dicht bij ons huidige paard?

De huisvesting (stallen) is ook niet natuurlijk. Waarom moet je dan wel "natuurlijk" omgaan met paarden?

(voordat ik bokt over mij heen krijg, en dit keer zal het heel bokt zijn...
Ik ben niet per definitie tegen parelli, ik heb wel geleerd om realistisch na te denken, en niet alleen maar binnen 4 muren. Dus als iemand helemaal op gaat in zijn trainingsmethode gaat hij in een soort tunnelvisie denken (niet om zich heen kijken))

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 20:51

Bedankt voor de meningen :)

Het is geen huiswerk vind ik, het gaat hier om een profielwerkstuk. Het onderdeel kritiek, hiervoor heb ik uiteraard kritiek nodig. Hoe wil ik anders mijn deelvraag gaan uitwerken?
En aangezien het hier een paardenforum betreft met veel mensen die een mening hebben over Parelli, lijkt dit mij de geschikte plek om een discussie te voeren. Voor mijn deelvraag ben ik opzoek naar de kritiek op Parelli, wat is deze kritiek? En waarom?
Profielwerkstuk is geen simpel werkstukje hé ;)

Edit: Ik zie niet in waarom ik niet om meningen zou mogen vragen? Het zou anders zijn als ik ging vragen of jullie voor mij een vraag willen beantwoorden, omdat ik die vraag morgen als huiswerk af moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 08-09-13 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:54

Ik neem aan dat dit gewoon mag? Al ze het stukje 'PWS' achterwege had gelaten had ze de vraag toch ook gewoon mogen stellen? Inhoudelijk heb ik niet echt een mening...

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 20:57

Imitador schreef:
Ik neem aan dat dit gewoon mag? Al ze het stukje 'PWS' achterwege had gelaten had ze de vraag toch ook gewoon mogen stellen? Inhoudelijk heb ik niet echt een mening...

Dit bedoelde ik inderdaad. Dankje :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:08

Vind Parelli zelf een heel fijne methode, veel gedaan met mijn paard en je leert ze goed kennen :j

Commercieel is het wel een beetje, duur ook, maar aan de andere kant maakt het de methode ook heel duidelijk en minder zweverig. Pat zal er vast veel geld aan verdienen, maar heeft hij dat ook niet verdient, na al die probleemgevallen die hij geholpen heeft? Hij heeft hard gewerkt voor zijn geld.
Verder leer je met Parelli ook vaak gelijk de denkwijze van het paard en natuurlijke reacties etc., wat altijd handig is, ook als je toch weer een andere weg inslaat.

Mijn kritiek? Parelli-mensen zijn vaak heel anti-bit en anti-spoor, anti-zweep etc. Terwijl ze zelf ook best het paard op hun plek durven zetten, maar bitten zijn dan weer 'zielig'. De discussie bit en bitloos is eindeloos, maar ik heb hier een paard staan die ik bit en bitloos rond kan sturen en ze reageert op beide goed. Het is niet ineens dat omdat ik een bit indoe, het zielig is voor het paard. Vind dat echte Parelli mensen daar wel in kunnen doorslaan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:22

Zelf ben ik geen Parelli persoon en pas al die games niet toe zoals ze beschreven zijn. Ik ben wel voor een goede band met mijn paard. En maak gebruik van mijn houding om dingen duidelijk te maken. Hij moet wel respect hebben voor mijn ruimte, of het nou vanuit Parelli oogpunt is of gewoon uit opvoeding. Vanuit dat oogpunt zou je kunnen zeggen dat ik wel "horsemanship" gericht ben (doe ook oefeningen aan de leadrope), daarnaast rij ik wedstrijdgericht dressuur. Ik merk wel als ik om mij heen kijk op een terrein dat ik buiten de ring om veel meer met mijn paard voor elkaar krijg. Ik hoef niet met allemaal tierenlantijntjes mijn paard op de trailer te zetten of hem erop te slaan.
Ik ben openminded, en ben van mening dat van elke methode wel iets zinnigs te leren valt. Maar ik geloof niet dat er maar 1 methode is voor elk paard. Ik geloof dat je per paard een methode moet ontdekken, waarbij je gebruik maakt van verschillende dingen uit alles wat je geleerd heb. Zo zou bij paard A het ene wel werken en bij paard B niet.

Mijn kritiek is inderdaad dus ook dat ik Parelli te comercieel vind en de vooroordelen van anti-bit/spoor/zweep passen voor mij ook niet in het plaatje. Ik vind dus inderdaad dat met deze methode word gedaan alsof dit de enige weg naar Rome is. Mensen zouden niet zo de oogkleppen moeten opzetten. Dat is juist de valkuil van elke methode, denken dat DIE methode de enige juiste is.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:56

Het anti bit e.d. is geen parelli iets, daar wordt gewoon met bit gereden, ook wel met sporen trouwen en zwepen zijn ook al niet vreemd. Dat is iets wat mensen er zelf van maken.
Commercieel vind ik zelf ook wel meevallen, iedereen die zijn werk wil maken van met paarden werken vraagt er geld voor, parelli instructeurs zijn niet duurder dan andere goede instructeurs en dat het dvd matriaal geld kost klopt, maar je hebt dan ook echt wat in handen waar je echt wat mee kan. Bij alles wat je aan parelli betaald wordt er ook wat teruggegeven, niet alleen aan jou als persoon, maar ook aan goede doelen, van kansarme kinderen tot paarden die uit de brand worden geholpen.

Ik vind het een fijn systeem, het werkt heel lekker voor mij als persoon. Is het geheel en al natural, nee, maar het heet dan ook horseMANship, wat meer over een samenvoeging gaat dan alleen maar natuurlijk voor het paard.
Het mooie aan parelli vind ik dat het geen methode is die voor ieder paard hetzelfde is, je leert kijken naar het paard wat je voor je hebt, op dat moment zelfs, wat dat paard nodig heeft op dat moment. Maar je leert vooral erg veel naar jezelf te kijken.
Eigenlijk doet elke goede methode dit natuurlijk wel, maar parelli is 1 van de weinige in de nh hoek die een systeem heeft ontwikkeld die gaat van absolute beginner tot wedstrijdruiter, die voor iedereen wat te bieden heeft.

Hoe vriendelijk is parelli, zo vriendelijk als mogelijk is, maar ook zo effectief als noodzakelijk, het idee dat je alleen nog maar kusje kroel met je paard zal doen met parelli is een grote vergissing, dat zou ook niet werken.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:02

Uit een ander topic citeer ik mijn mening maar even :)

Snadrem schreef:
mijn mening baseer ik op wat ik in de praktijk heb gezien. Ik vind de manier waarop ik het door verschillende personen gebruikt heb zien worden neigen naar geestelijke mishandeling van het paard. Die stonden dan een beetje met hun toverstaf naar een doodongelukkig paard te zwaaien en bleven tot vervelens toe dezelfde oefeningen herhalen met een dier wat er strontchagerijnig van werd. Parelli zou je als leek alleen maar moeten gebruiken met de juiste begeleiding, anders maak je naar mijn idee een paard van binnen kapot. Als ik kijk naar de resultaten van mensen die er wel op de goede manier mee bezig zijn, dan zeg ik "Ja, prima methode als het bij jou en je paard past". De toegankelijkheid van Parelli (website, dvd'tjes, etc.) maakt echter dat veel mensen dan de fatsoenlijk gediplomeerde instructeur maar overslaan (want die is zo duur, of hij denkt er wat anders over) en zichzelf gaan scholen. In plaats van dat ze dan de methode passend maken aan het paard, moet het paard maar passen in de methode.

Ik baseer mijn mening niet op een of twee incidenten, ik heb in de africhting gewerkt en zag als resultaten van Parelli trainingen meer kwaad dan goed door het stug vasthouden aan een methode. En nogmaals, ja, het blijkt ook voor sommigen supergoed te kunnen werken! En hetzelfde gaat op voor alle andere methoden van paarden trainen. Maar daar is mijn mening dan ook nagenoeg hetzelfde over. Het probleem van Parelli ligt naar mijn idee vooral in het gegeven dat je dus het idee krijgt zonder de instructeur te kunnen door alle lesmaterialen.

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:32

Haha was al bezig een mening te typen, maar die komt nogal overeen met Snadrem :D
Dus grotendeels maar weer gewist.

Ik heb respect voor Parelli, prachtig hoe die man dingen doet. Zeer leerzaam ook.
Vooral in de beginjaren, toen je eigenlijk alleen nog level 1, 2 en 3 had hebben mij geboeid.
Maar nu begin ik het net zoiets te vinden als met sommige films...
Ze maken 1 hele goede en omdat dat blijkt aan te slaan komt er ook maar een deel 2... en 3... en 4...
Net zolang tot het onderwerp compleet uitgekauwd en uitgeknepen is.
Mijn mindere ervaring met Parelli is dat je soms mensen ziet die je de complete theorie van Parelli uit kunnen leggen.
Ze hebben de boeken gelezen, dvd's gezien, les gehad...
En dan zie je ze bezig maar dan missen ze alle 'feeling' voor het werken met een paard.
Werken ze alle 7 games in een rap tempo af, maar een keer gewoon je paard los gooien en gek met hem doen in de bak ho maar.
Ook lijkt het bij sommige een puur opschep spelletje, zijn ze meer bezig met het 'kijk mij eens wat ik kan met mijn paard' dan het
plezier wat zo'n paard er aan beleefd.
Dus eigenlijk is dat nog steeds geen kritiek op Parelli zelf, maar vooral kritiek op hoe sommige mensen het toepassen :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:46

Wat ik verschrikkelijk vind aan hun methode is dat ze heel veel verkondigen en hun boeken (en portefeuille) vullen met dingen die al eeuwen bestaan. Zoals het bitloos rijden. Het was vroeger niet populair, maar het bestond wel. Ik sprong als kind 1m zonder zadel met enkel een halster met een a of b ponytje ... niets parelli aan :+
Ze willen mensen overtuigen ten koste van andere diciplines en dat vind ik verkeerd. Waar ik altijd een zo vriendelijk mogelijk manier zoek om met mijn paard te communiceren wordt ik door heel de parelli toestand waarschijnlijk als een boeman gezien, want ja een tikje van de zweep is natuurlijk vele malen erger als een slag met touw of carrot stick natuurlijk....
Door een zweepje op het juiste moment te gebruiken zorg je ervoor dat je het naar de toekomst toe niet meer moet doen, je maakt je paard gevoeliger voor hulpen in dressuur. Bij parelli is het toch vaak een geduw en getrek en gesleur met die halsters en verkeerde zadels. Ik geef bij voorkeur 1x een klein tikje met de zweep dan een heel eind te moeten drijven met mijn benen...wat je bij parelli dan weer heel veel ziet...
Volgens mij is parelli de uitkomst voor een hoop mensen (niet allemaal natuurlijk) die een frustratie hebben opgelopen in de andere meer traditionele circuits, maar ondertussen zie ik meer en meer mensen van parelli afstappen en terug het tradionele pad opgaan.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:04

Ik wil graag even meelezen, puur uit interesse :)

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:33

Betadine: ik vraag mij af waar je je uitspraken op baseert? Hoeveel mensen ken jij bijvoorbeeld die aan Parelli doen? En waar halen zij hun kennis vandaan?
Ik geloof persoonlijk niet dat Parelli aanhangers overtuigender zijn dan aanhangers van welke andere methode dan ook.
Parelli werkt oa met 4 fases waarbij het de bedoeling is dat je het paard altijd de kans geeft te reageren op een lichte fase. Dus kleine hulpen, bij geen reactie ga je verder, maar hoe snel je dat doet hangt van het karakter van het paard af. En een fase 4 dient altijd een effectieve fase 4 te zijn, zodat je die zo min mogelijk nodig hebt.
Hetzelfde geldt voor been of een hulp bij het rijden geven; dat doe je alleen als het paard iets anders moet gaan doen dan wat je eerst van hem vroeg. Het paard krijgt juist veel verantwoordelijkheid.
En verkeerde zadels?? Die zie je overal.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:21

Ik baseer mijn uitspraken op wat ik rond mij zie. De meeste parelli aanhangers die ik tegenkom te paard of die soms in de groep meerijden zie ik enorm duwen met de zit, trekken aan het halstertouw omdat paard andere richting uit wilt en dan overdreven beengebruik omdat een zweepje uit den boze is. Je mag dit gaan interpreteren hoe je wilt, maar dan vind ik een bit en een zweepje toch veel rustiger ogen als al dat gedoe.
Ik denk dat al die phases, die boeken, dvd's, games een leuke bezigheid kunnen zijn voor ruiter en paard, maar dat ze niets toevoegen. Ik heb een hele goede band met mijn paard en heb hiervoor echt geen parelli nodig gehad. En ik begrijp heel goed dat stappenplan enzo, in dressuur werken we ook met stappen, ik denk dat niemand begint met de wissels of de appuymenten :+ , maar in de praktijk gaan de paarden niet altijd doen wat wij willen of we nu parelli dressuur of aan springen doen en dan vind ik parelli geen oplossingen bieden en gaat het er al snel heel lomp uitzien. Ken hier ook iemand in de buurt die 'probleempaarden' enzo aanpakt. Ik ga zijn naam niet online gooien, maar de echte probleempaarden die kwamen toch in dezelfde staat terug en daar werd niet meer van gesproken.

Ik vind sowieso dat we dieren moeten geven wat ze nodig hebben, maar dat we ze ook moeten opvoeden en dat ze onze taal moeten leren. Ik ga toch ook niet tegen mijn hond blaffen en aan zijn kont ruiken omdat dit natuurlijk gedrag is en dat het zijn taal is ?
Laatst bijgewerkt door betadine op 09-09-13 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:25

Ik vind parelli eerlijk gezegd simpel gesteld geldklopperij. Het is grondwerk van alledag met een leuke naam en een zichzelf verheerlijkende "uitvinder" die er goed geld voor vraagt. Er gaan genoeg mensen in mee et voila, we hebben een nieuwe goeroe en een revolutionaire methode die in feite niets meer, of minder, is dan ordinair "het wiel opnieuw uitvinden". :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:06

betadine schreef:
Ik baseer mijn uitspraken op wat ik rond mij zie. De meeste parelli aanhangers die ik tegenkom te paard of die soms in de groep meerijden zie ik enorm duwen met de zit, trekken aan het halstertouw omdat paard andere richting uit wilt en dan overdreven beengebruik omdat een zweepje uit den boze is. Je mag dit gaan interpreteren hoe je wilt, maar dan vind ik een bit en een zweepje toch veel rustiger ogen als al dat gedoe.
Ik denk dat al die phases, die boeken, dvd's, games een leuke bezigheid kunnen zijn voor ruiter en paard, maar dat ze niets toevoegen. Ik heb een hele goede band met mijn paard en heb hiervoor echt geen parelli nodig gehad. En ik begrijp heel goed dat stappenplan enzo, in dressuur werken we ook met stappen, ik denk dat niemand begint met de wissels of de appuymenten :+ , maar in de praktijk gaan de paarden niet altijd doen wat wij willen of we nu parelli dressuur of aan springen doen en dan vind ik parelli geen oplossingen bieden en gaat het er al snel heel lomp uitzien. Ken hier ook iemand in de buurt die 'probleempaarden' enzo aanpakt. Ik ga zijn naam niet online gooien, maar de echte probleempaarden die kwamen toch in dezelfde staat terug en daar werd niet meer van gesproken.

Ik vind sowieso dat we dieren moeten geven wat ze nodig hebben, maar dat we ze ook moeten opvoeden en dat ze onze taal moeten leren. Ik ga toch ook niet tegen mijn hond blaffen en aan zijn kont ruiken omdat dit natuurlijk gedrag is en dat het zijn taal is ?

Overdreven duwen met bv je been hoort helemaal niet, als been geven niet werkt ga je over op een ritmische hulp(bv met een zweepje). Je mag niet "klonken" met je been, je legt je been rustig aan, kan iets de druk verhogen, maar daarna ga je verder met de hulp anders ondersteunen. In het begin wordt je bv geleerd om een touwtje te hebben waarmee je eerst even op je eigen rug tikt om daarna door te gaan naar de kont van het paard. Met een zweepje zou je dan eerst op je been/zweetblad tikken om dan door te gaan naar de kont van het paard.

Heel veel kritiek die ik hoor gaat over slecht gebruik van de methode, waar er afgeweken wordt van hoe het geleerd wordt. Het is als zeggen ja maar het scala is hartstikke fout omdat er mensen zijn die hun paard keihard in de krul trekken en aan de teugel proberen te verkrijgen door maar te zagen in die mond. Dat terwijl het scala toch echt ergens anders over gaat, dat niet de methode is, maar slecht gebruik. Het is als zeggen een zweep is slecht omdat er mensen zijn die erop los meppen.

Net als wat er net gezegd werd over bitloos, ik heb parelli nog nooit horen zeggen dat zij dat uitgevonden hebben, sterker nog, ik heb een hele uitleg gekregen over hoe het vroeger doodnormaal was dat er bitloos(bv met bosal) gestart werd met paarden(en zij vanuit de methode ook nog eens grotendeels wel met bit werken). Net als dat ik vanuit parelli heb geleerd dat niets wat zij daar doen nieuw is(sterker nog, de leermeesters worden met naam en toenaam genoemd), dat het enige wat "nieuw" is dat er een leersysteem omheen is bedacht die mensen vanaf het absolute begin begeleid.
Net zoals er vanuit het parelli systeem enorm wordt gewaarschuwd voor het blijven hangen in het leertraject, dat dat slecht is voor de paarden. Er wordt echt gezegd ga zo snel mogelijk door, haal er hulp bij als dat niet lukt, want je maakt een paard kapot als hij keer op keer alleen het begin van die 7 games moet doen. Zorg dat je snel creatief ermee bezig gaat, never ending selfimprovement is toch wel een term die aan de basis staat van parelli.

Elke methode wordt ook verkeerd gebruikt, daar kan je de methode niet op aankijken. Net als dat bij elke methode beginners klungelen, beginnerslessen dressuur kijken verteld je ook weinig over de methode op zichzelf, dat ziet er ook niet strak en stralend uit.

Als laatste, mister parelli wordt minder rijk van dit gebeuren als de meeste mensen denken, maar vooral, hoe doen anderen dat dan, denken jullie ook niet dat bv anky niet rijk wordt van de leuke dekjes en ander gedoe wat ze met haar naam verkoopt, wat ook veel duurder is dan zou kunnen? Wat doe anky met dat geld, helpt die wilde mustangs, paarden in nood, kansarme kinderen, organisatie's die wat doen voor paarden en mensen in de wereld?

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:16

Wat leuk, ik doe mijn PWS ook over natural horsemanship!

Wat is jou hoofdvraag? Bij ons moet dat iets zijn wat we moeten onderzoeken en ben hier
nog niet helemaal uit...

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:31

Ik heb de rest van de antwoorden niet gelezen omdat deze nu voor mij niet belang zijn.
Ik ben zelf niet echt bezig met parelli. Heb 1 les gehad, het boek gelezen, dvd gekeken en bij andere lessen mee gekeken. Wat mij erg tegen staat zijn die gehele uitleggen wat je stap voor stap moet doen. Het is een soort handleiding wat je paard moet doen. Ik vind niet dat dit kan omdat elk mens en paard verschillend is (anders hadden wij ook al handleidingen over mannen en mannen over ons).
Ook vind ik het passieve erin helemaal niets. Dat je bijvoorbeeld stil moet staan terwijl je paard in dezelfde gang om je heen moet lopen. Ook staat mij die gehele stick tegen (stick op het touw slaan voor achteruit, stick tegen buitenkant paard tikken voor transfer).

Ik ben groot fan van NH, maar niet van 1 methode. Ik probeer van allemaal wat mee nemen. Van alle grond leggers (Voest, Parelli etc) maar ik kijk ook naar alle takken sport in de paardenwereld en neem mee wat voor mij werkt en bruikbaar is.

Ik ben erg van van Mark Rashid. Hij heeft drie boeken uitgebracht. Voor jou ook de moeite waard om die te lezen denk ik.

Succes met PWS!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 22:41

Maar er is niet maar 1 aanpak die voor elk mens en elk paard werkt binnen parelli, in de basis zit juist het weten wat voor paard je op dat moment voor je hebt en weten wat dat paard in die situatie nodig heeft.
Het stil staan terwijl je paard rondjes loopt hoeft ook helemaal niet, zeker als je les krijgt krijg je daar die nuance in. Dat stilstaan is er vooral voor het mens in de eerste instantie om de "neutraal" aan te leren. Dat werkt niet voor ieder paard en als je les krijgt zal je dat ook te horen krijgen als dat voor jouw paard niet verstandig is, sommige werken beter met wat ondersteuning en krijgen dat ook als ze dat nodig hebben.
Passief is er dus eigenlijk niet, er is alleen neutraal als het paard doet wat je wil, dat is echt wat anders dan passief.

Ik kom net terug van een cursusweek parelli en ik heb geen enkele keer stilgestaan op de cirkel, moest meedraaien met het paard en er werd keurig uitgelegd waarom. Net als een ander wel moest stilstaan waar ook keurig werd uitgelegd waarom.