Help! Minimaal 6 weken lang niet rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLilliaann

Help! Minimaal 6 weken lang niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:19

Beste Bokkers,

Dit is mijn eerste forum, als ik het niet goed heb staan/gedaan heb vertel het me haha het was even uitvogelen allemaal!
2 dagen geleden ben ik door mijn paard het ziekenhuis ingetrapt (absoluut niet express, ik stond tussen de twee paarden in en het achterste paard beet mijn paard en dus waren de trappen ook voor hem bedoeld maar ik stond er voor). Nu is mijn lever gescheurt en heeft mijn nier een opdonder gekregen, ik mag hierdoor minimaal 6 weken (tot 3 maanden) niet meer rijden.
Ik ben in het bezit van een fantastische 7 jarige merrie en wil haar natuurlijk wel haar portie beweging en oefening geven, het is al geregeld dat ze zo veel mogelijk op het land wordt gezet met andere paarden, en wanneer deze niet op het land staan dat zij in de paddock staat. Ik wil heel graag haar toch een beetje 'aan het werk' houden dmv grondwerken en vrijheidsdressuur (mag zelf niet te veel lopen ed dus kan helaas geen boswandelingen maken met halster of iets dergelijks). Nou moet ik toegeven dat ik nog geen enkele ervaring heb met vrijheidsdressuur, dus was mijn vraag hoe jullie hiermee begonnen zijn (welke oefeningen ook) en dit geldt ook voor het grondwerken. Als jullie nog andere leuke tips hebben om te doen met mijn beessie zijn die van harte welkom!!!!
Ik hoop dat ik snel reactie krijg!

Alvast dankjewel!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:23

Gigantisch zeg.. een gescheurde lever???! :oo
Allereerst wens ik je heel erg veel beterschap!!
Heb je geen lief stalgenootje die je kunt vragen om jouw paard zo nu en dan even te longeren of iets dergelijks?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:25

Welkom bij de club.

Ik heb er bijna 6 weken rust opzitten (moet nog 1, 5 week) en dan beginnen met revalideren. Als ik mijn fysio mag geloven mag ik heeel misschien in november er heeel even opzitten, maar nog niet rijden.

Ik heb nu 2 mensen die mn paardje begweging geven/trainen. Misschien is dat ook wel wat voor jou al is het tijdelijk.

Verder veel sterkte en hopelijk heb je niet teveel pijn.

Hondkatpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:27

Ik ben ook net begonnen met vrijheidsdressuur en ik ben begonnen met dat hij mij moest volgen en als ik stil ging staan moest hij ook stil staan en als ik ging rennen moest hij gaan draven. En toen ging ik hem leren dat hij dingen moest aanraken met zijn neus als ik dat zei.

xLilliaann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 19:30

Beste LiVetime,

Jaa die heb ik zeker wel, alleen ik zou ook graag zelf dingen met haar willen doen!
Ook kunnen die stalgenootjes maar voor max 2 x per week helpen dmv berijden, en ik zou haar toch wel graag iets meer dan 2 dagen aandacht gunnen zegmaar.

Beste Maj0,

Oh jeetje jij ook al! Mag ik vragen hoe je het heb ervaren die 6 weken rust, ook tegen over je paard?
Ik ben blij om te lezen dat jouw tijd er bijna op zit, ik wens je veel succesmet revalideren alvast!!

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:33

Jeetje wat schrikken zeg, heel veel beterschap!
Inderdaad wat hier boven wordt gezegd over een lief stalgenootje die je paard wilt trainen.

Mbt het vrijheidsdressuur ik ben begonnen met Touch, het aanraken van iets, het been vragen ( begin van jambette) en voer weigeren. Hier ben ik mee begonnen tijdens een groepsles van Nikki hier van bokt. En nu verder aant gaan met spagaat en spaanse bas begin en schudden. Zijn makkelijke maar hele leuke trukjes voor je paard. Daarbij heb je nog het wachten en komen enzo en ik doe nog wel is wat parelli met mijn poown en dan alleen het volgen en stoppen wanneer ik stop wachten en dat soort dingen!
Hoop dat je er wat aan hebt, als je wilt weten hoe ik het haar geleerd heb kan je altijd pb'en.

Heel veel sterkte!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 19:34

Kijk eens op http://www.vrijheidsdressuur.nl . Deze site is van een vriendin van mij en is heel erg ver op het gebied van vrijheidsdressuur. Sinds een paar weken zet ze er vaak een nieuw uitlegfilmpje neer over hoe je bepaalde oefeningen aanleert. Een aanrader!

melanietje14

Re: Help! Minimaal 6 weken lang niet rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:00

Ik ben begonnen met flemen of jambette veder ben ik nog niet .
Veel succes en beterschap

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:15

xLilliaann schreef:
Beste LiVetime,

Jaa die heb ik zeker wel, alleen ik zou ook graag zelf dingen met haar willen doen!
Ook kunnen die stalgenootjes maar voor max 2 x per week helpen dmv berijden, en ik zou haar toch wel graag iets meer dan 2 dagen aandacht gunnen zegmaar.

Beste Maj0,

Oh jeetje jij ook al! Mag ik vragen hoe je het heb ervaren die 6 weken rust, ook tegen over je paard?
Ik ben blij om te lezen dat jouw tijd er bijna op zit, ik wens je veel succesmet revalideren alvast!!

Wil je niet ontmoedigen := maar viel mij nog zwaar tegen. Ik ging van dagelijks 2 keer naar paardlief tot ongeveer 2 a 3 keer in de week.
In het begin vinden beide (ik en paard) het allemaal niet zo erg. Ze word gelukkig doorgereden dus krijgt haar beweging wel. Maar kon na 3 a 4 weken echt merken dat ze mij ook miste en ik had een punt dat ik het heel moeilijk vond om iemand anders te zien rijden op mijn paard.
Ik heb het grootste probleem dat ik op krukken loop en dus nergens alleen heen kan. Zit dus eigenlijk de hele dag thuis. Denk dat ik dat het moeilijkst vind. En ja 1dag lijkt af en toe wel een week. Maar goedhet is nodig blijf ik mezelf maar zeggen en dat helpt wel.
Denk wel aan je eigen lichaam neem wel je rust als je lichaam dat aangeeft. Ik heb de eerste dagen na mijn operatie heel veel geslapen (en had niet eens volledige narcose :P ) maar rust is wel belangrijk.

Sterkte er mee de komende maanden eeeuh weken :=