Ik mag met mijn verzorgpaard beginnen aan vrijheidsdressuur. Ik wil het rustig aan doen, zodat het iets leuks voor 'tussendoor' wordt. Nu had ik het idee om het zo te doen:
Eerst even longeren. (Weet niet of dit wel goed is.. Maar hierdoor heb ik zijn aandacht beter, anders is hij erg onrustig zonder andere paarden erbij)
Dan beginnen met het volgen aan het halstertouw, halthouden, staan blijven en kijken of hij me zonder touw volgt ook al maak ik onverwachtse bochten enzo. (Dit doet hij normaal ook al) Het meedraven, kan ik misschien beter de volgende keer doen. (Of is wat ik hier heb staan al te vele in één keer?)
En ik wou misschien al een beetje oefenen op het voer weigeren.
Zou dit een beetje gaan voor de eerste keer? Dingenz oals volgen en stilstaan kent hij wel al.
Ook vroeg ik me af hoe ik het moest doen met de beloning. Ik denk dat ik appels of wortels in stukje smoet snijden, maar hoe groot moeten die dan minimaal en maximum zijn? En wanneer moet ik belonen? Ik snap dat ik moet belonen als de oefening goed wordt uitgevoerd. Maar stel ik laat hem mij volgen, moet ik dan na een tijdje stilstaan, hem een stembeloning geven en dan de voerbeloning? Ik snap nog niet echt hoe je het met beloningen moet doen als je met de basis bezig bent.
Alvast bedankt voor de hulp!