[AR] Hoe beginnen met mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Killed

Hoe beginnen met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 22:39

Hooi!

Het is al een hele poos aan het kriebelen, ik zou graag gaan mennen met paardlief.
Maar hoe pak je dit aan?

Voordat bokt op z'n kop staat: paardlief heeft vroeger in de koets gelopen Enkel ik moet het dus nog leren.

Naar wat voor tuig zou ik moeten uitkijken? Ik denk sowiso al een tweedehands aangezien ik er ook niet al mn geld aan wil geven.

En wat voor koets dan? kan je met een paard van 1m50 ook met sulky? of moet dit echt een koets zijn met 4 wielen? Neem me niet kwalijk als dit een domme vraag is, ben echt totaal men-leek :p
Is het belangrijk dat je over je paard heen kan kijken?
En waar moet je overal op letten bij aanschaf tuig en koets?

Ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen.

binnenkort ga ik paardlief eens inspannen bij een vriendin die wel een koets en tuig heeft zodat ik al eens kan zien of ze het allemaal nog prima doet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:49

Als je even íetsjes verder had gekeken op AR, ipv. meteen een topic te openen, dan had je onderstaande info met 1 muisklik gevonden:
[AR] FAQ: veelgestelde vragen op AR, LEES DIT EERST!

Erg veel leesvoer :j

En ik weet niet hoe, wie wat en wanneer je paard voor het laatst voor de wagen heeft gelopen, maar toch zou ik er nooit voor kiezen om 'm dan zomaar ff ineens in te spannen onder het mom van 'paard kent het, nu ik nog'.

Vaak moeten ze toch even wat opgefrist worden. En helaas hoor je ook nog wel eens dat paarden als rijpaard worden verkocht met de mededeling 'heeft ooit voor de wagen gelopen', maar soms zijn er dan helaas flinke dingen mis gegaan tijdens het beleren of met het mennen zelf. Dat gebeurd ook nog wel eens.

Zeker als jij je paard zelf nooit voor de wagen hebt zien lopen, zou ik hem nooit zomaar ff inspannen, maar er een professional bijhalen en die het paard enkele 'opfris-lesjes' laten geven. En als dat allemaal goed gaat, hem vervolgens samen met deze ervaren persoon inspannen.

Ondertussen zelf op menles, mencursus en/of cursus koetsiersbewijs gaan. Want mennen is meer dan enkel leidsels vasthouden.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 03-09-13 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Killed

Re: Hoe beginnen met mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 22:50

Had inderdaad handig geweest als ik dat eerst had gevonden, thx :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:58

En om de aangegeven reden gaat dit topic op slot.