[AR] Kale plekken naast schoftje achter elleboog

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sperriempje

Kale plekken naast schoftje achter elleboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 22:17

Hallo medebokkers,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Mijn Shetlandruin heeft na een menritje aan beide kanten naast zijn elleboog een kale plek net voor de singel van het schoftje. Het schoftje voelt niet scherp, is gevoerd en onderlegd dus schuurt niet, ook plaats ik het schoftje niet te ver achter het voorbeen. Ik heb geprobeerd om met een fleece singelbontje er omheen te rijden, maar dan gebeurd het net zo hard. Ik dacht eerst dat het aan mijn pony lag, dat hij een gevoelige huid o.i.d heeft, maar van de week had mijn andere ruintje het ook! Ik heb de mensportzaak gebeld, en die weten niet echt wat ik eraan kan doen.

fuego3

Re: Kale plekken naast schoftje achter elleboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:19

past het hele tuigage wel goed dan ?
een goed tuig mag toch niet schuren ?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:43

Nou mijn tuig van Ideal schuurt ook op de singelplek achter de oksel, dus daar zit ook een bontje omheen.
Misschien de singel een gaatje losser laten? Dat hielp bij mijn pony wel ietsje.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:55

Een van mijn ruinen heeft dit ook. Voor hem heb ik nu een hele smalle singel. Omdat deze heel dun is en evt.wat kan snijden, heb ik er een bontje om. Werkt perfect!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 08:32

Het kan zijn dat zijn velletje er steeds tussen zit en dat is simpel op te lossen door tijdens het optuigen even de singel naar buiten te trekken. Dus niet met het voorbeen naar voren gaan, want dan zit er alsnog een "ophoping" van vel tussen. Als je aan de singel "trekt, dan kun je met je andere hand het vel netjes naar achter strijken. Op mijn werk hadden we ook een paard dat er last van had, zelfs met het been naar voren halen, maar op deze manier heeft hij er geen last meer van. Hopelijk werkt dat voor jouw pony ook op deze manier! ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 10:57

Ik heb het ook soms bij een van mijn paarden (witte vacht, helaas altijd erg gevoelig). Wat wil helpen: singel losser, of juist strakker, singel iets verder naar achteren leggen, bontje om de singel.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:04

Bij mijn (witte) pony was dit ook, het begon met een kale plek en toen ging het zelfs tot bloedens toe.
De wondjes heb ik toen verzorgd met zinkspray, hierdoor kon het wondje goed genezen en ging het wondje ook niet meer open.

Ik heb ook een bontje rond de singel geprobeerd, maar dat is een heel gedoe om dat terug droog te krijgen na het rijden. Daarbij wordt zo een bontje snel vies (ik rij altijd in het bos, dus als het bontje nat is van het zweet en er komt zand tegen, is je hele bontje gelijk vies) Nu heb ik gelhoes rond mijn singel en ik heb geen wondjes meer gezien, voor mij dus de ideale oplossing! Ik heb mijn pony ook de 'pas' geleerd (voorbeen hoog optillen en naar voren houden), dus na het aansingelen laat ik hem de 'pas' doen en dan zit er geen huid meer dubbel onder de singel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:07

Hier komt het niet door het dubbel zitten van de huid, maar gewoon door het steeds aanraken van de huid tegen de singel. Dus dat strekken werkt hier niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:46

sander_lotte schreef:
Bij mijn (witte) pony was dit ook, het begon met een kale plek en toen ging het zelfs tot bloedens toe.
De wondjes heb ik toen verzorgd met zinkspray, hierdoor kon het wondje goed genezen en ging het wondje ook niet meer open.

Ik heb ook een bontje rond de singel geprobeerd, maar dat is een heel gedoe om dat terug droog te krijgen na het rijden. Daarbij wordt zo een bontje snel vies (ik rij altijd in het bos, dus als het bontje nat is van het zweet en er komt zand tegen, is je hele bontje gelijk vies) Nu heb ik gelhoes rond mijn singel en ik heb geen wondjes meer gezien, voor mij dus de ideale oplossing! Ik heb mijn pony ook de 'pas' geleerd (voorbeen hoog optillen en naar voren houden), dus na het aansingelen laat ik hem de 'pas' doen en dan zit er geen huid meer dubbel onder de singel.

Een collega van mij heeft voor haar paard een neopreen-singel laten maken, die op een mentuig past. Zij heeft er ook geen probleem meer mee. Dus ook dat zou nog een oplossing voor TS kunnen zijn!

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:52

Bedankt allemaal! Tine10: dat helpt idd bij mijn pony ook niet. Ik heb vandaag de tip van Shenavallie uitgeprobeerd met de huid juist naar achter trekken. De kale plekken zijn niet erger geworden toen ik terug was van een rondje mennen zag ik, dus misschien helpt het!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:24

Toppie! ;)