zadelmak maken en doorrijden met bit, touwhalster, sidepull

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snellemerlin

zadelmak maken en doorrijden met bit, touwhalster, sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:32

Ik ben bezig met het zadelmak maken en vervolgens doorrijden van mijn jonge quarterhorse. Heb veel grondwerk gedaan met en zonder freestyle halster en leadrope. Hij is nu redelijk zadelmak en begrijpt het voorwaarts op commando enigszins. Ik gebruik een babysnaffle, maar ben me nog niet zeker of ik dit wel wil. Ik weet dat er ook mensen zijn die het beleren onder het zadel starten met touwhalster, sidepull ed.
Nu zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden, ik kan best zelf de keuze maken. Maar om te kunnen kiezen is het wel handig als je meerdere visies kent.
Ik ben heel benieuwd naar keuzes die jullie maken en de motivatie hierachter. Ik zou graag jullie praktijk ervaringen horen.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:50

Leuk dat je bezig bent met je jonge quarter! Hoe vaak ben je met hem bezig onder het zadel?
Zelf vind ik bitloos bij een jong paard sowieso fijn vanwege het wisselen. Welke optoming je daarvoor gebruikt zal wellicht persoonlijk, paardafhankelijk en rijstijlafhankelijk zijn.

Mijn fjord was zadelmak toen hij bij mij kwam. Ik heb verschillende bitloze optomingen uitgeprobeerd, hij gaf zelf duidelijk aan de sidepull-achtigen het fijnste te vinden, waarmee ik hem heb doorgereden. Toen ik ook dressuurmatig wat preciezer en fijner aan het werk wilde met hem hebben we gezocht naar het bitje waar hij het best op reageerde, hij was toen ruim vijf.

Mijn jongste paard begint nu net met haar eerste stapjes onder het zadel. Zij is helemaal parelli opgevoed, en het rijden gaat ook met touwhalster/natural hackamore. Dat is voor haar het meest logisch, door te beginnen met éénzijdige teugelhulpen is de overstap van online/grondwerk naar rijden voor haar logisch te volgen. Dat gaat ook echt super!

snellemerlin

Re: zadelmak maken en doorrijden met bit, touwhalster, sidepull

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 21:04

thanx voor je reactie. Ik rij hem nog maar heel erg weinig omdat hij toch nog wel erg babyachtig is en ook nog ineens weer behoorlijk de hoogte in begon te groeien. Hij is nu 3 jaar en 3 maanden dus jong zat. Hij is op zich dus heel gemakkelijk, ik kan rustig 1x per week of zelfs minder op hem gaan zitten. Alsof hij onder het zadel geboren is zeg maar. Maar ik doe wel regelmatig grondwerk met hem dus dat scheelt veel. Het argument van het wisselen tov het bit vind ik wel een goeie. Wb hardheid of zachtheid denk ik dat zowel met als zonder bit afhankelijk is van je eigen hand. Een touwhalster, sidepull geeft denk ik evenzo veel druk op de neus indien te harde druk als een bit in de mond.
Ik zag laatst iemand die jonge paarden met een freestylhalster rijdt, maar dan de teugels aan de zijkant had gedaan... Is dat wat jij bedoelt?