Bitloos met een [ras] ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsu

Bitloos met een trekpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 08:42

Hoi Iedereen
Ik moet toegeven , echt actief ben ik nog niet geweest op bokt.nl
Maar daar komt wel verandering in.
Ik zit met het volgende.. Ik heb een 3 Jarige Ardenner die ik op een rustige manier aan het leren ben samen met een vriendin die parelli doet.
Ik ben nog een volledig groentje in het hele parelli gebeuren maar leer er wel veel van bij !

Nu heb ik al van sommige mensen gehoord dat bitloos rijden met een trekpaard niet het beste plan is omdat ze zo slecht op druk reageren.. Sato is inderdaad een beetje minder gevoelig aan druk als de trakehners waar ik af en toe ook mee werk.
Maar hij reageert wel beter op het bitloos rijden als met bit.
Ik doe het allemaal nog rustig hoor ! We zijn momenteel bezig met zadelgewenning en wandelingen te maken aan de hand waar ik af en toe is opstap en hem wat passen doe stappen.
Zeker omdat hij nog moet groeien en we hem niet willen overbelasten.

Vinden jullie het onverantwoord met een trekpaard zonder bit te rijden ? Ze zijn inderdaad krachtig maar uiteindelijk met de juiste oefening denk ik wel dat dit moet lukken..
Doen misschien nog anderen het ?
Groetjes

Flower86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:36

Ik denk dat het aan het paard ligt en niet altijd aan het ras. Ik heb soms liever een trekpaard in de hand dan een shetlander bij wijze van spreken. Je zegt dat hij beter reageert op bitloos dan met bit dus dan is het gewoon uitproberen denk ik. Als een ''gewoon paard'' kwaad wil is hij ook veel sterker dan de mens.

Anoniem

Re: Bitloos met een trekpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:39

Dat denk ik ook, dat het per paard verschilt en niet rasgebonden is. :)
Mijn [ras] is niet veilig bitloos te rijden of misschien heb ik steeds een verkeerd hoofdstel geprobeerd.
Zij reageert inderdaad amper op druk, maar wil het zeker nog eens proberen als ze wat ouder is.

Ik denk dat je het het beste in een bak uit kunt proberen. :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:22

Wijken voor druk is iets wat je ze leert, als jouw paardje netjes op fase 1/2 reageert is er geen enkel probleem.
Met bit kunnen ze er ook vandoor, bit is geen heilig middel, net als bitloos dat niet is, alles hangt of staat met hoe je het dier opvoed.

spiritajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:35

als het niet gaat kun je altijd met een simpel bitje rijden en iedere keer de druk op het bitje verminderen en als het slecht gaat weer druk erop zettten en weer steeds wat minder druk zetten, tot je zonder het bitje kan. Ik heb ook een keer met een pony gewerkt die echt niet zonder bit kon en toen heeft deze methode echt gewerkt :o

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:38

Als je zelf al aangeeft dat ze beter op bitloos reageert dan met bit, dan is mijn vraag eigenlijk: waarom niet? :) Ik denk dat het vooral paard-verschillend is dan ras-verschillend.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:17

Er zijn trouwens combi hoofdstellen, met een bit en bv een sidepull, dan zou je met dubbele teugel kunnen rijden voor je eigen gevoel. Zodat je kan terugvallen op het bit als je dat nodig vindt.
Ik gebruik zelf zo'n hoofdstel, maar dan om normaal bitloos te rijden, maar als ik aan verfijning wil werken na het warm draaien, als ik zeker ben dat hij heel licht is p het bit over te gaan. Mocht er dan wat fout gaan waardoor ik denk wat meer te moeten doen kan ik weer terug naar bitloos. Maar dit kan je natuurlijk ook andersom toepassen, voor het idee van veiligheid dat bit.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:35

Zo'n hoofdstel heb ik ook (Marylot Crosslink, maar ze zijn er vast ook minder uitgebreid van Marylot). :)