Welke commando's vrijheidsdressuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aagje_Nimbly

Welke commando's vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 18:41

Hoi allemaal,

Sinds een aantal maanden ben ik met mijn pony bezig met vrijheidsdressuur. Ik heb mezelf al redelijk goed verdiept door boeken te lezen (heb ook het nieuwe boek van Nikki van Olst), website te bekijken, VD shows en meekijken met trainingen.
Het deel 'hoe een oefening aan te leren' begrijp ik best wel goed, maar het uiteindelijke commando voor een oefening vind ik erg lastig te verzinnen. Het valt me ook vaak op dat er vaak staat 'geef het commando' ect. Maar ik vraag me dan altijd af wát het commando dan precies is!

Ik vroeg me dus af wat voor commando's jullie gebruiken en of je die in een lijstje zou willen samenvatten :D .

Mijn commando's tot nu toe zijn:
Kusje - Handen achter m'n rug met het stemcommando 'kusje'
Flemen - Rechterhand m'n wijsvinger omhoog
Nee schudden - M'n rechterhand draaien vanuit de pols met het stemcommando 'shake'
Jambette - Zweepcommando (been aanwijzen ter hoogte van de elleboog/schouder) met het stemcommando 'pas'
Spagaat - Zweepcommando (voorbenen aanraken aan de achterkant van de koot/kogel) met het commando 'spagaat'
Compliment - Zweepcommando (voorknie aanraken), zelf met m'n knie op de grond en ik lok haar nog met brokjes naar achteren.

Ik wil ook heel graag beginnen met het 'ja knikken' en de berggeit, maar zoals je misschien al kan raden weet ik nog niet zo goed wat voor commando ik daarvoor kan gaan gebruiken. :Y) Hetzelfde geld voor het liggen/zitten (lange termijn doelstelling, ga ik voorlopig nog niet aan beginnen :P ), hoe maak je je paard duidelijk wanneer hij omhoog mag komen uit het liggen (moet gaan zitten?) , en wanneer hij mag opstaan vanuit het zitten?

Ik ben echt ontzettend benieuwd naar de commando's die jullie gebruiken tijdens het oefenen met jullie paard/pony! :D

Groetjes

Aagje_Nimbly

Re: Welke commando's vrijheidsdressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:06

Helemaal niemand die me kan helpen hiermee? -O-

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:11

http://www.naturalnista.nl/content/2012/08/Home-tekst

Hier staat echt alles :)

Ik ben nu paardloos en heb met m'n vorige paardjes geen VD gedaan, met m'n toekomstige paardje ben ik dat wel van plan. Ik ben me nu alvast aan het inlichten (websites bekijken, filmpjes enz)

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 20:14

Paardjes45 schreef:
http://www.naturalnista.nl/content/2012/08/Home-tekst

Hier staat echt alles :)

Ik ben nu paardloos en heb met m'n vorige paardjes geen VD gedaan, met m'n toekomstige paardje ben ik dat wel van plan. Ik ben me nu alvast aan het inlichten (websites bekijken, filmpjes enz)

Op de site staat vooral uitgelegd hoe je oefeningen aan kan leren, dat is niet mijn vraag. Ik wil graag weten wat voor commando's er gegeven worden door bokkers als de oefening al geleerd is. :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:15

Dat staat er ook bij.

jorinalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 15:55

Ik vraag het liggen van uit het op de grond tikken met mijn zweepje onder zijn buik. en zeg lig, lig, lig.
Of je kunt ook het commando down gebruiken.
Als ik mijn paard vraag op te staan van uit het liggen dan doe ik dat bijna altijd met zweepje. probeer dit ook al vanaf het begin te doen want als je het zonder doet zal je paard misschien sneller denken dat hij op moet staan en dat is later als hij het al beter snap best lastig als je meer wil gaan doen als hij ligt want dan staat hij met de minste of geringste beweging van jou al op. ik doe altijd het zweepje dan voor hem horizontaal en zeg, op.
Succes en veel plezier :)

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:38

jorinalove schreef:
Ik vraag het liggen van uit het op de grond tikken met mijn zweepje onder zijn buik. en zeg lig, lig, lig.
Of je kunt ook het commando down gebruiken.
Als ik mijn paard vraag op te staan van uit het liggen dan doe ik dat bijna altijd met zweepje. probeer dit ook al vanaf het begin te doen want als je het zonder doet zal je paard misschien sneller denken dat hij op moet staan en dat is later als hij het al beter snap best lastig als je meer wil gaan doen als hij ligt want dan staat hij met de minste of geringste beweging van jou al op. ik doe altijd het zweepje dan voor hem horizontaal en zeg, op.
Succes en veel plezier :)

Bedankt voor de uitleg en goede tip van 't zweepje! Ik had nog 1 vraag, kan jij je paard laten : liggen naar zitten & liggen naar gelijk staan? Of werk je áltijd van liggen naar zitten naar het opstaan? :)

jorinalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:45

Mijn paardje kan nog niet op commando zitten want hij is nog al snel met opstaan ;p
Maar ik ga denk ik het commando gebruiken van het opstaan alleen dan als hij zit hooo zeggen en dan belonen. en als hij dan weer moet staan gewoon het 'opstaan' commando gebruiken. alleen ik weet nu natuurlijk niet of dat werkt ;)
Liggen is trouwens niet super moeilijk aan te leren. (a)

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 22:47

jorinalove schreef:
Mijn paardje kan nog niet op commando zitten want hij is nog al snel met opstaan ;p
Maar ik ga denk ik het commando gebruiken van het opstaan alleen dan als hij zit hooo zeggen en dan belonen. en als hij dan weer moet staan gewoon het 'opstaan' commando gebruiken. alleen ik weet nu natuurlijk niet of dat werkt ;)
Liggen is trouwens niet super moeilijk aan te leren. (a)

Hoe heb jij je paard geleerd om te liggen?
Ik heb het 'nadeel' dat mijn paard eigenlijk niet gaat rollen (ook niet na het werken / afspoelen), dus mijn 'plan' was om het proberen te leren vanuit het knielen. Compliment beheerst ze nu redelijk goed, maar het zal nog wel een poos duren voordat ik verder kan naar het knielen vrees ik...

jorinalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:06

Ow oke dat is jammer want dat is een best handige manier om aan te leren.
Ik heb het namelijk ook van uit het rollen gedaan. Hopelijk komt er ooit een moment dat ze gaat rollen waar je bij bent. Ja dat kan ook alleen heb ik geen ervaring mee dus weet niet of dat lastig is maar lijkt me wel veel moeilijker.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:50

Mijn commando's:

Jambette: zweep tussen knie en koot + 'pas'
Spaanse pas: zweep voor de benen + 'paso'
Spagaat: 'arm gestrekt evt zweep hulp + wijd/strek
Compliment: vanuit de spagaat, zweephulp op been en 'kom'
Knielen: vanuit het compliment + zweephulp op andere been en 'kniel'
Liggen: zweepje op de grond/buik + 'down'
Zitten: omhoog wijzen vanuit het liggen en 'zit'
Steigeren: tik op de grond + 'let op' + zweep omhoog en 'Up'
Nee schudden: hand schudden + 'shake'
Ja knikken: hand op en neer + 'jaaaaaa'
Flehmen: vinger omhoog wijzen + 'fleem'
Gapen: Open hand + 'gaaaaaaap'

en zo nog heel veel meer :))

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 21:10

:9 Jarina: Idd lastiger, maarja... wie weet komt dat nog :P

Jeej, dankje voor de reactie Nikki! *\o/* Mocht je je nog vervelen en de rest ook willen opschrijven, mag dat natuurlijk altijd! :') :D

Sinds 2 dagen kent m'n pony trouwens de klassieke buiging. Ze voert hem echt prachtig uit (mooi zakken, en neusje net tussen de voorbenen), en snapte hem echt heel (lees héél) snel. Na 2x helpen met brokjes voert ze hem nu uit op zweepcommando. ('t is echt ongelofelijk, met het compliment zit ik al god weet hoelang te oefenen en deze snapt ze gewoon gelijk 8)7 ) Ik heb alleen één klein probleempje...: ze denkt te zeer vooruit. Wat opzich natuurlijk goed is! Want ze wéét wat ik wil gaan vragen en denkt dus heel goed mee. Maar ze wacht dus niet altijd op het commando. Zodra ik nu m'n spagaat vraag en daarvoor 'x', brokjes geef en haar vervolgens in de spagaat wil laten staan, plakt ze daar zelf een (prachtige) buiging aan vast.

Hoe kan ik dat het beste oplossen? De komende dagen alleen spagaat vragen zonder buiging en dit telkens herhalen? Of de spagaat zo kort vragen dat ze de kans niet heeft om in de buiging te zakken?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:11

misschien ook een kleine tip; een beetje meedoen met het kunstje dat je je paard wil laten doen, ik merk namelijk dat als ik bij mijn verzorpaardje zelf ook mn been omhoog doen met jambette dat ze het dan beter begrijpt en dan doet ze het ook sneller ;)

Aagje_Nimbly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 11:10

laraxXxemma schreef:
misschien ook een kleine tip; een beetje meedoen met het kunstje dat je je paard wil laten doen, ik merk namelijk dat als ik bij mijn verzorpaardje zelf ook mn been omhoog doen met jambette dat ze het dan beter begrijpt en dan doet ze het ook sneller ;)

Hoi,
Bedankt voor de tip. Maar ik heb er waarschijnlijk meer aan als je de commando's die je gebruikt zou willen doorgeven. :)