Sinds een aantal maanden ben ik met mijn pony bezig met vrijheidsdressuur. Ik heb mezelf al redelijk goed verdiept door boeken te lezen (heb ook het nieuwe boek van Nikki van Olst), website te bekijken, VD shows en meekijken met trainingen.
Het deel 'hoe een oefening aan te leren' begrijp ik best wel goed, maar het uiteindelijke commando voor een oefening vind ik erg lastig te verzinnen. Het valt me ook vaak op dat er vaak staat 'geef het commando' ect. Maar ik vraag me dan altijd af wát het commando dan precies is!
Ik vroeg me dus af wat voor commando's jullie gebruiken en of je die in een lijstje zou willen samenvatten

Mijn commando's tot nu toe zijn:
Kusje - Handen achter m'n rug met het stemcommando 'kusje'
Flemen - Rechterhand m'n wijsvinger omhoog
Nee schudden - M'n rechterhand draaien vanuit de pols met het stemcommando 'shake'
Jambette - Zweepcommando (been aanwijzen ter hoogte van de elleboog/schouder) met het stemcommando 'pas'
Spagaat - Zweepcommando (voorbenen aanraken aan de achterkant van de koot/kogel) met het commando 'spagaat'
Compliment - Zweepcommando (voorknie aanraken), zelf met m'n knie op de grond en ik lok haar nog met brokjes naar achteren.
Ik wil ook heel graag beginnen met het 'ja knikken' en de berggeit, maar zoals je misschien al kan raden weet ik nog niet zo goed wat voor commando ik daarvoor kan gaan gebruiken.

Ik ben echt ontzettend benieuwd naar de commando's die jullie gebruiken tijdens het oefenen met jullie paard/pony!

Groetjes