'Leren' liggen. En belonen met clickertje?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

'Leren' liggen. En belonen met clickertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 20:59

Hoihoi!
Ik weet dat er wss wel 1000 topics zijn over het leren liggen maar hier logt het verhaal wat anders..
Ik ben vorig jaar begonnen met VD met mijn inmiddels 24 jarige verzorgpaard. Gaspard heeft artrose dus in principe leer ik hem alleen truucjes die hij lichamelijk aan kan.
Inmiddels kan hij 3 dingen :+
Hij de jambette met beide voorbenen al redelijk goed.
Ook kan hij nee schudden en in stap kan hij ook volgen.
Wij hebben een klein blok staan voor zijn maatje maar doordat Gas ijzers heeft heb ik dit laten vallen. Hij is over zijn angst voor dat gekke ding heen maar als hij zijn benen erop zet glijd hij er van af.

Ik heb aan bekende VD trainers hier op bokt gevraagd wat er hem mogelijk was vanwege zijn artrose.
Nu wil ik hem leren liggen. Zolang hij uit zichzelf nog gaat liggen en rollen denk ik dat dit geen kwaad kan. Niet voor lange tijd, en ik ga er dan ook niet op zitten en hangen zoals je ook wel eens ziet, want dat vind ik dan te zwaar voor hem. Nu heb ik begrepen dat je het liggen moet aanleren vanuit het rollen?
Klopt dit? En wat is dan het beste moment hem te belonen?
Ik zeg belonen omdat ik geen clickertje heb.
Die wil ik wel gaan halen, maar Gas is een angsthaas dus eerst maar laten wennen.

Gelijk mijn volgende vraag.. Hoe laat associeer ik het clickertje met een beloning?
Klikken en dan belonen of juist andersom? Met het clickertje wil ik hem laten weten: goedzo wacht even dan krijg je een beloning. Of; ga zo door, dan krijg je een beloning.
In iedergeval dat die beloning eraan komt.

De reden dat ik hem wil leren liggen zolang hij het zelf ook nog doet, is dat ik het zo'n mooi trucje vind. En straalt vertrouwen uit, en dat is precies de band tussen mij en m'n paard. Vertrouwd.

Heeft er iemand nog handige tips? Of dingen die ik bij het liggen moet weten?

Nogmaals, ik doe dit alleen zolang hij ZELF nog rolt en ligt. Zodra ik merk dat hij dit niet meer doet of niet aankan zal het liggen verleden tijd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:26

Het klinkt alsof je goed over het leren liggen hebt nagedacht.Zelf neem ik ook altijd als stelregel bij zieke paarden dat zolang ze een beweging zelf nog kunnen, je die ook voorzichtig en in vrijheid aan kunt leren als oefening. In vrijheid omdat hij dan ook weg kan lopen als hij wel last krijgt.

Je kunt een paard op verschillende manieren leren liggen (via het compliment, het knielen, de berggeit en het rollen), maar voor jouw paard lijkt me het rollen inderdaad het geschiktst omdat je dan echt al begin met natuurlijk aangeboden gedrag en je niet eerst de meer voorhand-belastende oefeningen aan moet leren.

In het begin click/beloon je zodra je je paard alleen nog maar aan liggen ziet denken, dus neus naar de grond, voorbeen optillen, rondjes draaien enz. Door dan steeds te clicken en te belonen 'onderbreek' je het echte gaan liggen. Je paard wil nog steeds gaan rollen en zal het waarschijnlijk dus weer opnieuw proberen waardoor jij meerdere keren de kans krijgt om te zeggen dat gaan liggen goed is. Anders is hij na 1x rollen meteen klaar voor die dag. Als hij dan uiteindelijk toch ligt, dan beloon je natuurlijk ook heel erg, en kun je hem proberen met kleine kunstjes en targetten/hand aanraken (zie linkjes hieronder) op de grond bezig te houden zodat hij langer blijft liggen.

Over de clicker:
Het voordeel van clickertraining is dat de clicker je beloning een goede timing meegeeft. Het aanleren begint heel simpel met inderdaad een click geven (of een ander geluidje/woord dat je hebt bedacht als speciaal beloningssignaal) en meteen daarna voer. Als je merkt dat je paard op het geluid van de clicker begint te reageren door bijvoorbeeld naar jou te kijken, een oor jouw kant op te draaien of iets dergelijks, dan weet je dat hij jouw signaal als beloningssignaal begint te begrijpen. Hij kijkt immers naar jou omdat hij voer verwacht! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Re: 'Leren' liggen. En belonen met clickertje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 00:46

Wauw! Ik was even bang dat er niet gereageerd zou worden! :+
Bedankt voor je HELE duidelijke uitleg!

Ik heb zeker goed nagedacht. En er zullen ongetwijfeld bokkers zijn die het absoluut geen goed plan vinden wat ik wil. Maar ik ken mijn paard. Met zijn 24 jaar en zijn artrose is hij soms idd een zorgenpaardje. Goed opletten want kreupel lopen doet hij niet als hij ergens last van heeft maar we merken het snel genoeg.
Maar zijn karakter maakt vooral dat het mogelijk is met hem. Zijn nog redelijk speelse gedrag, zijn nieuwsgierigheid en zijn leergierigheid, trokken mij over de drempel. Zijn eigenaresse vind het prima, zolang hij het aankan. Als hij pijn gaat hebben met rollen, zal hij het in vrijheid zelf niet doen.
Ik heb er dus zeker goed over na gedacht! :j is het wel slim? Is het verantwoord?

En bedankt voor je clicker uitleg! Zo had ik het idd ook in gedachten. Morgen even je linkjes kijken, want zit op mijn mobiel..

Anoniem

Re: 'Leren' liggen. En belonen met clickertje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:50

Mooi! :)
Morgen was ik van plan om ook de uitleg over het aanleren van de clicker zelf op mn facebook te zetten, en dan is het hele setje basisoefeningen voor beginnen met vrijheidsdressuur compleet.
En dan moeten natuurlijk de echte kunstjes nog. Nog genoeg te doen! 8)