Ik weet dat er wss wel 1000 topics zijn over het leren liggen maar hier logt het verhaal wat anders..
Ik ben vorig jaar begonnen met VD met mijn inmiddels 24 jarige verzorgpaard. Gaspard heeft artrose dus in principe leer ik hem alleen truucjes die hij lichamelijk aan kan.
Inmiddels kan hij 3 dingen

Hij de jambette met beide voorbenen al redelijk goed.
Ook kan hij nee schudden en in stap kan hij ook volgen.
Wij hebben een klein blok staan voor zijn maatje maar doordat Gas ijzers heeft heb ik dit laten vallen. Hij is over zijn angst voor dat gekke ding heen maar als hij zijn benen erop zet glijd hij er van af.
Ik heb aan bekende VD trainers hier op bokt gevraagd wat er hem mogelijk was vanwege zijn artrose.
Nu wil ik hem leren liggen. Zolang hij uit zichzelf nog gaat liggen en rollen denk ik dat dit geen kwaad kan. Niet voor lange tijd, en ik ga er dan ook niet op zitten en hangen zoals je ook wel eens ziet, want dat vind ik dan te zwaar voor hem. Nu heb ik begrepen dat je het liggen moet aanleren vanuit het rollen?
Klopt dit? En wat is dan het beste moment hem te belonen?
Ik zeg belonen omdat ik geen clickertje heb.
Die wil ik wel gaan halen, maar Gas is een angsthaas dus eerst maar laten wennen.
Gelijk mijn volgende vraag.. Hoe laat associeer ik het clickertje met een beloning?
Klikken en dan belonen of juist andersom? Met het clickertje wil ik hem laten weten: goedzo wacht even dan krijg je een beloning. Of; ga zo door, dan krijg je een beloning.
In iedergeval dat die beloning eraan komt.
De reden dat ik hem wil leren liggen zolang hij het zelf ook nog doet, is dat ik het zo'n mooi trucje vind. En straalt vertrouwen uit, en dat is precies de band tussen mij en m'n paard. Vertrouwd.
Heeft er iemand nog handige tips? Of dingen die ik bij het liggen moet weten?
Nogmaals, ik doe dit alleen zolang hij ZELF nog rolt en ligt. Zodra ik merk dat hij dit niet meer doet of niet aankan zal het liggen verleden tijd zijn.