Allereerst probeer je goed in te lezen in het VD. Ga eerst de basis eens aanleren en ga dan rustig richting de grotere kunsten. Mijn ervaring leert dat mijn eigen paard echt niet zomaar de grote kunsten begrijpt als je de kleine kunsten er nog niet hebt inzitten.
Voor het opdringerige zou ik eerst eens beginnen met voer weigeren, stil blijven staan, mee lopen, targetten en leer haar ook uit je persoonlijke ruimte blijven.
Volgende stap is het aanleren van bijv de spagaat, kusjes geven, nee schudden, noem maar op.
Wanneer de spagaat erin zit kun je het compliment en buigen aan gaan leren. Leren liggen gaat veel tijd en geduld in zitten. Ikzelf maar mijn paard nat na het werken en ga er dan mee naar de weide. Als hij gaat liggen geef ik het commando "down" , klik ik en probeer ik hem op de grond te belonen. Uiteindelijk zal hij de link van het commando gaan snappen.
Maar vooralsnog, ga eens lekker inlezen. Ik heb vooral veel aan youtube filmpjes van Nalanta en vrijheidsdressuur.nl en hun sites
Verder het boek (net nieuw) van visibreTeam; vrijheidsdressuur, meer dan een kunstje , is denk ik ook echt een aanrader.
Succes, hoop dat je er iets mee kunt!!