Ik heb een vraag over mijn 17 jarige merrie? Ze is tot nu toe alleen onder het zadel, maarkan het kwaad om haar te beleren voor de kar? Ik probeer haar zo veel mogelijk te rijden, alleen ze verliest spieren.
Graag zou ik haar mooie gespierde rug, buik, kont en hals weer optrainen. Mijn vriend rijdt aangespannen en die heeft veel ervaring in beleren.
Mijn vraag is nu, kan dit kwaad met een merrie van 17?
wie niet waagt wie niet wint ik zou het proberen, lukt het niet heb je het toch geprobeerd!
ellenmarina
Geplaatst: 27-08-13 15:26
Nee hoor als je het maar met beleid doet. Paarden vinden het vaak erg leuk. Het is ook als de kar goed van gewicht is veel minder vermoeiend dan onder de man. De kar moet alleen aan getrokken worden en verder rolt het vanzelf.
Oke, want dat bitje gebruik ik onder de man dus ook! Denk dat we het dan maar gewoon moeten proberen. Maar wat zouden jullie doen, ze is eigenlijk bomproof. Dus wel of geen oogkleppen?
als je zelf er niet mee bekent ben met mennen, zou ik het niet zelf doen, maar uit handen geven.
Mijn vriend heeft inmiddels al 6 pony's/paarden tuig/aangespannen mak gemaakt. Ik heb alle vertrouwen in mij vent. Ik ben er alleen maar om te kijken en om mijn mond dicht te houden hihi....
Ik rij net zo lief zonder oogkleppen, is bij elk dier anders.
Sandrina
Geplaatst: 27-08-13 21:05
Veel succes! Ik rijd mijn pony zonder oogkleppen; nu kan ze meer van de omgeving zien en 'enge' dingen lang(er0 van te voren zien aankomen. Bijgevolg dat ze minder schrikt en een sliding-stop maakt. gnegne mijn paard doet voor de kar of ze een westerngetraind paard is. Een harde mond kan ze er niet van krijgen; mijne wordt gereden zowel OHZ als aangespannen en ze regaeert op alles even gevoelig.
Als je sommige dingen eng vind of jij vind het fijn dat je paard meer kan zien kan je ook halve oogkleppen aanschaffen. Dan zien ze alleen van achter niet maar opzij wat meer en van voren.
Alle pony's die ik betuig, beleer ik juist eerst zonder oogkleppen. Ik wil dat ze weten wat erachter hangt en dit zonder angst (leren) accepteren. Oogkleppen komen daarna pas aan bod. Mijn ZZpony train ik vaak met een gewoon hoofdstel met een watertrensje.
JoyCiej007
Geplaatst: 27-08-13 23:41
Ik ken pony's die boven de 20/25 jaar nog zijn beleerd voor de wagen. Dus nee, dat kan absoluut geen kwaad. Is juist een mooie aanvulling, dan train je toch weer anders en net wat andere spieren op een andere manier dan bij het rijden ohz.
En hard in de mond? Als dat inderdaad gebeurd, ligt dat enkel aan jezelf/aan de menner. Soms wordt er een menbit met hefboomwerking gebruikt omdat je met het mennen natuurlijk wel veel meer ruimte tussen de mennerhand en de paardenmond hebt zitten, en daarnaast een stuk minder hulpen hebt. En bij gebruik van bijv. een bokkenbitje, B-stang of liverpool kun je ook zelf kiezen naar gelang paard en situatie, waar je de leidsels vergespt. Zo kan je de sterkte van de hefboomwerking bepalen.
Ga jij niet zagen/hangen in de mond van je paard, dan zal ze er zeker niet harder in de mond van worden.
Met of zonder oogkleppen ligt ook grotendeels aan het paard zelf. Veel paarden vinden het fijner en worden minder kijkerig etc. maar sommige juist het tegenovergestelde. En je hebt natuurlijk nog de gevalletjes speciaal, waar er iets is gebeurd of dat ze denken dat er iets kan gebeuren en ze gaan al helemaal door het lint met oogkleppen. Zo heb ik een shetje die ooit een daas in haar oogklepje kreeg, NOOIT dat die nog met oogkleppen kan, maar ze doet het nu dan ook prima, misschien zelfs beter zonder klepjes.
Shenavallie
Geplaatst: 30-08-13 14:29
Nee hoor, TS, dat kan helemaal geen kwaad. Er zijn zoveel paarden die op latere leeftijd nog beleerd worden voor de kar en veel van die paarden vinden het zelfs nog leuker dan bereden worden onder de man! Hou er wel rekening mee dat het een andere vorm van conditie opbouwen is (afhankelijk van de ondergrond en het soort wagen) en dat je niet het doel moet hebben om op die leeftijd nog een marathonwedstrijd te willen rijden. Maar voor gewoon recreatieve ritjes kan het helemaal geen kwaad.
Shenavallie
Het is inderdaad dan bedoeld om recreatief door de bossen te rijden. Niet om de marathon, daar hebben we al twee jakkers voor . Maar inderdaad conditie + spierafbouw en veel plezier hebben in de variatie, zowel mijn topper als ik
Mukkie1979
Geplaatst: 06-09-13 09:41
Met 17 jaar is een paard als het goed is nog lang niet 'afgeschreven' dus waarom niet als je paard gezond en fit is? Ik zou het goed opbouwen en er lekker voor gaan als ik jou was.