Geen respect aan de hand, noch ohz

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Geen respect aan de hand, noch ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:22

Ik heb sinds februari mijn eerste eigen paard.
Korte info:10 jarige bwp ruin, weideseizoen 4u à 24/7 weide, 6d/week bereden/longe

Ik zou graag grondwerk met hem doen om aan wederzijds respect te werken. Hij is zeer mensgericht (komt in weide/paddock meteen naar je toe en volgt je), een echte knuffel, stijgert/stampt/bijt nooit. Aan londe komt het meteen naar je toe zodra het werk gedaan is.
Hij is echter koppig en kent de grenzen niet. Zo blijft hij niet stilstaan bij douche, stopt niet aan halster wanneer ik het vraag, dribbelt (begin weideseizoen) tot aan weide waarbij ik 20min met hem moet stappen (lees: hij dribbelend/trekkend tot daar) en ik dus nat in het zweet aan de weide aankom. Dit resulteert ondertussen ook ohz waarbij hij lekker zijn koppige gang doet en ik uiteindelijk uitgeput en met blaren van mijn paard af ga (ik heb zeer goede les, is ook haar advies om aan het respect te werken via grondwerk)

Ik besef dat dit komt door mijn eigen fout (niet consequent genoeg) en hij die hiervan profiteert.

Hoe begin ik hier het beste aan?
* volgen/stoppen aan halster
* wijken voor druk: achteruit/schouders/achterhand verplaatsen voor druk
* stilstaan en blijven

Heb momenteel de mogelijkheid niet om les te nemen, dit zal pas volgende maand lukken.

ruitje

Re: Geen respect aan de hand, noch ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:34

Hoebedoel je komt naar je toe met longeren/in de paddock en komt knuffelen? Zelfs deze 'lieve' dingen kunnen respectloos gedrag veroorzaken namelijk :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:46

Euhm hoe bedoel ik? :P Als ik aankom aan de weide komt hij rustig tot bij mij gestapt. Als ik eventueel in de weide bezig ben (bv: mest uithalen) dan volgt hij mij. Foto's nemen is ook bijna onmogelijk want hij komt steeds naar me toe. Hij stopt op 1m van mij en graast dan gewoon verder, indien hij verder komt (me omver duwt) dan stuur ik hem meteen weg. In paddock idem, als ik heen en meer loop (gang ligt langs de paddock aangezien de stallen uitzicht hebben op de paddock) dan volgt hij me heen en weer. Als ik hem roep (om uit weide/padock te gaan) komt hij tot bij mij en wacht rustig tot ik halster aandoe en hem vraag mee te komen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:52

Tja, enigste nuttige advies wat je dan kunt krijgen is toch echt consequenter zijn...
Gewoon gaan oefenen. Strenger zijn en duidelijke grenzen trekken....

Zweepje mee om je armen te verlengen, te kunnen corrigeren, etc. Ho is ho, stopt hij niet (voldoende), corrigeren door de 'doorgelaten passen' weer achterwaarts te gaan en daar opnieuw stilstaan tot hij weer mag volgen. Dat voorbij dribbelen; uiteinde van je halstertouw pakken, hiermee voor zijn neus mee flink ronddraaien (in de lucht, tot waar hij mag gaan), en gewoon blijven doen, ook als hij doorgaat, hij krijgt vanzelf een pets tegen zijn neus van het touw.. Ik heb nog geen paard gezien wat hier herhaaldelijk doorheen dramt.. (kun je trouwens ook gebruiken mocht hij echt doorduwen met stoppen, hij stopt vanzelf wel tot voor het touw om geen tik tegen de neus te krijgen... ) Klinkt misschien hard, maar als jouw paard echt geen respect voor je heeft moet je dit gewoon consequent aanpakken en duidelijk zijn tot waar hij mag gaan, anders loopt het uit de hand en geeft hij jou een pets in plaats van andersom (en jij voelt die veel harder dan hij hoor ;) ).
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 25-08-13 23:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:53

Stopt hij ook bij rusten tijdens longeren? Zo ja afleren. Ik denk dat dat ook Ruitjes punt is. Paard mag niet zomaar jouw ruimte innemen tijdens werk.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:53

Ik zou een goede instructrice zoeken om aan grondwerk te werken, je kan zelf een heel eind komen met deze dingen maar les krijgen is gewoon heel fijn.

Ik dacht dat ik goed bezig was maar sinds ik les heb gaat alles echt van het leie dakje. Mijn paardje let nu goed op en heeft respect voor mijn ruimte, hele mooie basis om vanuit te beginnen :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:04

Urion schreef:
Stopt hij ook bij rusten tijdens longeren? Zo ja afleren. Ik denk dat dat ook Ruitjes punt is. Paard mag niet zomaar jouw ruimte innemen tijdens werk.

:j

Dat hij dicht genoeg in de buurt komt om je ' om ver te duwen' is al niet oke, in principe een paard wat naar je toekomt tijdens het longeren ook niet. Tenzij je het vraagt in je lichaamshouding / hulp :) .

Heb je al wel eens wat gelezen over bepaalde methode's? Ik denk dat het onverstandig is om aan grondwerk te beginnen zonder begeleiding of wat inlees werk op dit moment :)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 00:07

Zolang ik 'werk'druk zet blijft hij mooi verder stappen. Ik zet hem ook altijd op een actieve pas dus geen half ingeslapen paard. Zodra ik de 'werk' druk laat vallen komt hij naar me toe. Dit is dan bewust maar soms is het ook onbewust bv als ik even wordt afgeleid door stalgenoot die iets vraagt en ik dus even mijn lichaam uit de 'driekhoek' weghaal door naar mijn stalgenote te kijken/praten. Ik corrigeer hem dan ook meteen door de longeerzweep en lichaamstaal. Hij mag pas naar me toekomen als ik het toelaat.

Hij is zeker niet gemeen maar resultaat is natuurlijk wel dat ikeen paard heb dat de gevraagde zaken ohz niet uitvoert omdat hij niet wil. Hij kan het wel, als lesgeefster er mee rijdt lukt het haar wel (na aandringen) maar ja daar heeft hij ook snel door dat er geen fouten worden gemaakt (door haar) en er dus moet gereageert worden op wat er wordt gevraagd. Maar ook zij heeft moeite doordat hij haar uittest. Lesgeefster geeft aan dat ik goed uitvoer wat ze me zegt en dat hij normaal gezien al lang had moeten stoppen en accepteren. Hij toont verzet uit 'geen zin hebben in het uitvoeren ervan', lichamelijk is hij door DA en osteo nageken en behandeld dus geen excuus. Als lesgeefster hem berijdt zie je hem gewoon pissig zijn om uiteindelijk toe te geven en toch uit te Voeren wat er wordt gevraagd.

fossil86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:31

Je moet echt consequent zijn. Dat naar je toe komen lijkt misschien lief maar is ook een uitdrukking van zijn dominantie: hij komt jou persoonlijke zone ZONDER vragen binnengewandelt. Jij moet aangeven wat hij mag en kan doen.
Meelopen aan halster is echt veel oefenen. Als je stapt moet hij eigenlijk naast achter je stappen. Durft hij je voorbij steken doordat hij naar alles aan het kijken is in de buurt draai je zelf 180 graden en stap je met stevige pas de volledig andere kant op. Paard schrikt en moet je dus volgen, moet je laten voelen aan je halster. Als hij dit blijft doen, telkens gewoon 180 graden draaien en de andere kant oplopen!
Als hij het goed doet tegen paard praten en belonen (meestal werkt een lage stem goed).
Als hij niet wil stoppen wanneer jij stopt sta je plots stil. Heeft hij de neiging om over je heen te lopen doe je net hetzelfde als bij het voorbij steken: paard loopt naast je, jij wilt stoppen maar voelt al dat paard gaat doorstappen: je staat stil en draait je richting je paard (dus jouw gezicht naar zijn hoofd), je maakt je groot en gooit eventueel je armen in de lucht en gooit er nog een eens serieuze HO bij :). je paard zal schrikken en wel degelijk stilstaan. Als hij stilstaat belonen. En dit terug oefenen.
Achteruit laten stappen moet hij eerst kunnen stoppen en stilstaan als jij dat vraagt.
Doet hij dat kan je hem achteruit zetten.
Vraag zijn halster naar beneden, en zet terwijl druk met je hand op zijn borst. Geef druk met je hand op de borst en terwijl vraag je zijn neus naar achteren. Bij één enkele kleine beweging in zijn been (moet zelfs in het begin geen pas zijn) laat je alle druk los. dat is zijn beloning, druk die wordt gelost, niks meer.
Op termijn vraag je telkens wat meer, 1 kleine pas met 1 been naar achter en lossen. Zo telkens meer vragen (natuurlijk niet alles op 1 dag, maar opbouwen)

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 14:01

Deze morgen onze eerste sessie gedaan. Stappen en stoppen had hij snel door. Achteruitgaan was wat moeilijker, hij snapte het niet en stresseerde (begon te blazen en mesten). Ben rustig gebleven en uiteraard beloond bij de eerste stap achteruit. Hierbij toont hij dan ook protest/testen. Zo gaat hij bv 3 x correct zonder weinig druk 2 stappen achteruit en dan de 4de x dat ik het vraag wil hij blijven staan of wil hij me omver lopen of draait hij zijn achterhand om toch maar niet achteruit te moeten. Dan verhoog ik de druk (2 x boos gemaakt waarna we het in rust herpakte en hij het wel correct uitvoerde) tot hij minstens 1 stap achteruit zet om erna te belonen door druk weg te laten. Dus ik probeer consequent te zijn en meteen te corrigeren en belonen.

Ben verbaasd van hoe snel hij het begreep en dat hij best heel geconcentreerd was. Aangezien ik dit op een grasveld/grote weide doe, had ik verwacht dat hij zou willen grazen. Hij heeft het in het begin 1x geprobeerd maar direct gecorrigeerd en aan het werk gezet en hij heeft het ook niet meer geprobeerd :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:59

crazygirl1 schreef:
Zolang ik 'werk'druk zet blijft hij mooi verder stappen. Ik zet hem ook altijd op een actieve pas dus geen half ingeslapen paard. Zodra ik de 'werk' druk laat vallen komt hij naar me toe.

Hij is zeker niet gemeen maar resultaat is natuurlijk wel dat ikeen paard heb dat de gevraagde zaken ohz niet uitvoert omdat hij niet wil. Hij kan het wel, als lesgeefster er mee rijdt lukt het haar wel (na aandringen) maar ja daar heeft hij ook snel door dat er geen fouten worden gemaakt (door haar) en er dus moet gereageert worden op wat er wordt gevraagd. Maar ook zij heeft moeite doordat hij haar uittest. Lesgeefster geeft aan dat ik goed uitvoer wat ze me zegt en dat hij normaal gezien al lang had moeten stoppen en accepteren.
Hij toont verzet uit 'geen zin hebben in het uitvoeren ervan', lichamelijk is hij door DA en osteo nageken en behandeld dus geen excuus. Als lesgeefster hem berijdt zie je hem gewoon pissig zijn om uiteindelijk toe te geven en toch uit te Voeren wat er wordt gevraagd.

Even op het eerste stukje: eigenlijk zeg je op die manier elke pas 'blijf lopen, blijf lopen, blijf lopen'. Iets wat je ohz dan dus ook aanmoedigt. Leer het paard gewoon dat je 1x een hulp geeft en hij dit uit moet voeren tot je iets anders zegt.

Het 2e stuk vond ik een beetje vervelend om te lezen.
-Paard wilt niet
-Hij toont verzet uit 'geen zin hebben in het uitvoeren ervan'
-Is door osteo nagekeken en behandeld (ik neem aan dat dit meerdere malen was en osteo dan aangegeven heeft dat er geen blokkades meer zitten? hoe was het paard na de behandelingen? heeft de osteo nog gezegd waar de blokkades door komen?)
-Als lesgeefster hem berijdt zie je hem pissig zijn om uiteindelijk toe te geven en uit te voeren wat er gevraagd wordt

Het paard laat eigenlijk uit alles weten dat hij absoluut geen behoefte heeft aan jullie trainingsschema. Jullie krijgen dan ook alleen gedaan wat jullie willen nadat het paard pissig geworden is. Dat is toch geen leuke manier van rijden? Ik vind dat als een paard 'geen zin heeft' er uitgezocht moet worden waarom niet en DAAR moet iets aan verandert worden.
Natuurlijk moet je consequent zijn en grenzen aangeven, maar het mag ook best leuk blijven voor het paard.

Ik denk dus ook dat er gebrek is aan wederzijds respect.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 18:41

Osteo is 3x langs gekomen. Blokkades in onderrug en bekken. Hij heeft 10j bij dezelfde fokker/stal gestaan en dus jaren door dezelfde persoon gereden geweesd. Deze trok hem enorm in krul (waardoor rugblokkades). Met mijn lesgeefster hebben we de eerste lessen hem uit krul geduwd en hem leren op eigen benen lopen. Hij is nu opzoek naar zijn evenwicht waarbij hij niet goed weet waar zijn hoofd zetten en dus alles wat uittest maar hierdoor heel zwaar kan zijn (gewicht voorraan). Daarnaast is zijn achterhand overbouwd en dus nog meer gewicht op de schouders, vooral rechterhand aangezien hij linksgebogen is.

We maken veel voltes, veel schakelen tussen gangen en tempo's, beginnen met sbw en travers. Dsu allerlei oefeningen om zijn achterhand te versterken, het gewicht van zijn schouders te halen, hem op eigen benen laten lopen en recht te richten. Helaas laat hij absoluut niet los.

Nu denk ik er ook aan dat hij enkele maanden geelden ind e weide enorm nerveus was omdat ik hem kwam halen na nog maar 1u weidegang (het was 1u of niks, dus had gekozen om hem toch uurtje vrijheid te geven). Hij liep op en af en wou absoluut niet uit de wiede. Hij is toen ook naar mij toegerend in galop en mij net ontweken. Dit staat op video, maar ben helaas niet thuis dus kan deze nu niet plaatsen. Achteraf bekeken had hij dit absoluut niet mogen doen, was er zelf wat vanverschoten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:10

Ik denk dat jullie verkeerd om bezig zijn. De oefeningen die je vraagt zijn in principe goed, maar dit vraag je niet aan een gespannen paard. Je werkt er in ontspanning naar toe. Je begint bij voorwaarts - neerwaarts, dan lengtebuiging beide kanten op en daarna ga je pas al die oefeningen vragen.
En de voorkeur heeft dat je dit eerst op de grond doet, alvorens er op te gaan zitten. En inderdaad, de eerste paar keren zal het paard iets gespannen raken omdat je iets vraagt wat hij moeilijk vindt, maar daarom bouw je het op in stapjes en houd je de training kort en beloon je veel. En na een paar keer moet het paard diezelfde oefening dus in ontspanning uitvoeren.

Ik denk dan ook dat dat is waar jullie tegenaan lopen en dus ook zijn signalen verkeerd interpreteren. Bij rechtrichten behoor je altijd heel goed op de signalen van het paard te letten: hij geeft namelijk aan dat bepaalde dingen te moeilijk zijn.
Een paard wat niet in evenwicht loopt en dus zoekt met zijn hoofd kun je geen travers/sb e.d. vragen.
Hij is jullie niet aan het uittesten, hij probeert jullie iets duidelijk te maken.

En dat is wat ik bedoelde met: gebrek aan wederzijds respect. Het paard moet wel naar jullie luisteren, maar jullie niet naar het paard.
Overigens niet vervelend bedoelt want denk wel dat je het beste voor hebt met je paard, maar hier dus een stukje laat liggen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 20:34

Ik neem het zeker niet verkeerd op :) Mijn gevoel zegt ook dat het te 'snel' gaat voor hem. Bij eenvoudiger dingen (niet naar binnen vallen, reageren op been en het gewenste tempo behouden) heeft hij het nog moeilijk en dus zodra ik moeilijkere dingen vraag wordt het een 'gevecht'. Daarom ook dat ik er aan denk om eerst aan grondwerk te doen. Me toch eens informeren bij wie ik hierin les kan krijgen. Eventueel afwisselend grondwerk les met ohz/dressuur les. Ideaal zou zijn beide maar dat is als student onbetaalbaar :P

Neem het nu niet verkeerd op, er is vooruitgang hoor! Hij loopt niet meer in krul, zijn passen zijn ruimer en er zijn sommige passen in balans (dan bedoel ik dat hij niet naar binnen/buiten hangt) :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 20:41

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 21:28

Verlatingsangst? Ik heb er wel al aangedacht. Hij staat alleen op de weide, ziet wel andere paarden (2 paarden enkel overdag en 2 andere 24/7 buiten) op 5m. Dit omdat de weidebeheerder maar 1 paard per deel wil, tenzij beide paarden van dezelfde eigenaar zijn. Hier kan ik niets aandoen tenzij ik mijn paard 50km verder zet of een tweede paard koop en hun samen zet. Dus geen reacties hierover, ik zeg dit om het volgende uit te leggen:

Dit zijn 2 filmpjes waar hij zeer fris (en onzeker?) was en eigenlijk aan de andere kant wou, dichter bij de andere paarden (de 2 paarden die 24/7 buiten staan). Toen ik hem een van de eerste keren meer dan 8u op weide overdag heb gezet, is hij over de omheinig gesprongen (dus dichter bij de andere paarden). Nu staat hij dus 24/7 buiten en is hij heel rustig, geen paniek/fris zoals op volgende filmpjes. Wel (lijk het?) dat hij telkens blij is om iemand te zien aankomen op de weide.

http://www.youtube.com/audio?video_referrer=watch&v=XbkhagurMuo (Weide in 2 gedeeld om hem van stuk te kunnen doen wisselen, hier nog met touw afgespannen. Nu is dit met palen en draad.)
http://www.youtube.com/audio?video_referrer=watch&v=Xh8w4dA3uDM(Dit is het filmpje waarbij ik hem na 1u kwam halen en hij me omver loopt en duidelijk dominant is)

Wanneer ik andere paarden kruis (van/naar weide of tijdens wandeling) is hij altijd enorm geïnterresseerd in de andere paarden. Eerst hinnikte hij er altijd naar, nu hinnikt hij niet meer maar staat hij stil en wil er naar toe.

Het is allemaal nogal dubbel vind ik. De ene kant is hij onzeker en wil zo dicht mogelijk bij me kruipen maar soms is hij ook enorm koppig en dominant. Macho met Klein hartje :P Maar gemeen is hij absoluut niet en dus is dit nog frustrerender als het ohz zo een gevecht wordt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:33

Je links doen het niet.

Onzeker/zeker en onderdanig/dominant staan helemaal los van elkaar. Je kan dus een onzeker dominant paard hebben en een zeker onderdanig paard (en dat wil je het liefste hebben).
Onzekere-onderdanige paarden zijn vaak angstig, nerveus en zullen eerder naar binnen gekeerd raken. Met deze paarden zul je dus heel subtiel moeten zijn en ligt je accent op geduld en rust.
Een onzeker-dominant paard is vaak wat dribbelig, nerveus en zal op dominantere wijze de zekerheid zoeken (naar maatjes willen rennen, je omver willen lopen als ze iets engs zien). Bij deze paarden zul je kort, maar krachtig op moeten treden waarna je meteen weer de rust opzoekt.
Dat dribbelige, nerveuze gedrag wordt vaak aangezien voor 'frisheid' of 'uitproberen' (het bekende bakkabouters zien).

Een paard wat naar binnen/buiten hangt in de bocht zal willen versnellen en ook z'n hoofd omhoog gooien om balans te houden. Je kunt het beste iemand zoeken die rechtricht adh. En als dat goed gaat pas weer gaan rijden.
Interessante link: http://www.paardenbegrijpen.nl/oefeningen/systeem-van-rechtrichtende-buigingsarbeid/

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:02

video 1: http://www.youtube.com/watch?v=XbkhagurMuo
video 2: http://www.youtube.com/watch?v=Xh8w4dA3uDM
Kan je ze nu zien?

Uit je uitleg zou ik zeggen dat hij onzeker-dominant is.

Op de website heb ik al veel gelezen! Zeer interessant, ik begrijp nu ook waarom hij zijn gewicht op zijn rechter schouder zet en welke oefeningen kunnen helpen etc. Ik denk inderdaad les te nemen bij iemand die grondwerk-rechtrichten doet en waarbij we dit erna ohz kunnen verder zetten. Ik heb een lesgeefster die zo werkt, ze staat ook vaak in hippische magazines/ paarden beurzen etc maar mijn stal is totaal niet haar regio ( 80km verder :s) dus weet niet of het te regelen valt.
Laatst bijgewerkt door crazygirl1 op 26-08-13 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:17

Video 1 kan ik zien, video 2 is 'private'.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 23:20

aangepast (denk ik :P)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:04

Nu kan ik ze zien ja.
Filmpje 2 is niet zo rampzalig hoor. Paard vraagt iets, hoort geen 'nee' dus loopt vrolijk door. Zie daar verder niet echt respectloos gedrag, alleen een late reactie van jouw kant uit.
Kijk maar eens goed naar het filmpje, het moment dat hij naar jou draait staat zijn hoofd eigenlijk al op 'vragend' (mag dit wel?).

Dus daar vind ik jou eerder onderdanig dan het paard dominant gedragen. (jaha, nu gaan we het helemaal moeilijk maken :+ )

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 15:49

Haha inderdaad, zoals aangegeven had ik het niet zien aankomen en toen ik het besefte was het al te laat om nog te corrigeren :P
De eerste video vind ik hem ook niet dominant maar wel fris/onzeker/verlatingsangst. Maar persoonlijk vind ik het leuk hem zo te zien xd

Gisteren heb ik dus eerste x geoefend met halster (stappen-stoppen-achteruit). Vandaag wou ik toch rijden maar aangezien de herstellende blaar op mijn rechterhand (door teugels zondag) had ik absoluut geen zin in duw/trek gedoe. (eigenlijk zou er dit ook nooit mogen zijn :/) Aangezien hij zo positief reageerde op het stappen-stoppen aan halster (heb het 's avonds, wanneer ik langs ga om te voederen, ook nog verder gezet in weide los. Zodat hij buiten mijn ruimte blijft. Dus deze ochtend bedacht ik om de commando's stappen-stoppen ohz te oefenen. En tot mijn verbazing werkte het! xD

Ik ben begonnen met lange teugels maar goed voorwaarts en erna geleidelijk aan teugels op correcte lengte. Mijn bedoeling: commando 'stop' kent hij, weet dat hij moet stilstaan en dit dus nu te associeren met mijn lichaamshouding die vraagt om te stoppen. Ik heb zelf ontspannen met lange teugel een beetje kunnen rijden. Links stopte hij ook wanneer ik dat vroeg (met stem en zit), rechts is zijn moeilijke kant en dus hier ging het stoppen en ontspannen minder goed. Hierdoor besef ik het egwoon nog meer: nieuwe lesgever en nieuwe manier van rijden nodig! Een waarbij men het paard uitnodigd mee te werken ipv te dwingen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 16:36

Gaat denk ik helemaal goedkomen met jullie :j Als je het stappen/stoppen ohz verder wilt oefenen kun je ook een touw om z'n hals doen en die als 'teugelhulp' gebruiken. Op die manier stop je hem dus bij z'n voorhand en zal hij eerder netjes stoppen dan wanneer je aan z'n hoofd zit.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:19

Vind het knap dat je zo naar jezelf durft/wilt/kunt kijken, en jezelf daar in wilt verbeteren. Dikke pluim!!!

Je komt er wel, geduld, consequent en blijven kijken en voelen wat je paard aangeeft.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 21:19

Vind het ook super van je. Zoals we eigenlijk allemaal wel weten, ligt het vaak aan de ruiter en niet aan het paard. Knap dat je goed naar je paard kijkt en daardoor ook naar jezelf. Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, maar dan met een paard dat KS bleek te hebben. Maar dankzij goede les in grondwerk aan de hand en het rechtrichten heb ik haar langer kunnen rijden dan ik had gedacht. Nu met mijn nieuwe paardje ga ik ook zo weer beginnen. Hij is 4 jaar en zou zo graag een ontspannen buitenrit willen maken. Maar mijn lesgeefster zegt elke keer, wat is er nu fijner dan een paard waar je straks zonder te veel zorgen meteen zonder druk op weg kan rijden. Heb geduld, werk het allemaal wat langer uit. Zorg voor een goede bevestiging van alles en stap dan op en rijd dan overal naar toe. Heerlijk!!!

Bij jou gaat het ook helemaal goed komen. Volhouden, je bent goed bezig!