Blijft stil staan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RDuijn

Blijft stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 22:50

Ik heb een Shetlander die alleen aan een touwtje wil lopen.
Ik wil met hem longeren.
Maar hij komt of naar me toe of blijft staan.
Hij is niet bang voor de zweep.
Wat zouden jullie doen

mika11

Re: Blijft stil staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:53

Een stukje afzetten, als longeercircel.
Ik denk dat je pony het nog niet kent om op de circel te lopen.
Dat kan het makkelijkste als je daarom een stukje afzet.
Of als je een longeerbak hebt?
Zomaar los in het weiland of bak is erg lastig om het te leren aan je pony.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:54

Je even verdiepen in een beetje natural horsemanship. Zodat hij je accepteerd als leider op een vetrouwensbasis (op de site v natural horse staat wel wat leeswerk over Parelli). Succes!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:00

Heel hard wegjagen, met iets anders dan een zweep. :) Parelli of niet, longeer-ervaring of niet, pony moet wegwezen als jij dat zegt. Tenzij je dat misschien met een tikkie onzekerheid tegen de pony zegt? En dus de pony niet duidelijk wegstuurt? Zie dan de tips hierboven om je grondwerken etc, eigen te maken, maar haal er liever dan toch maar iemand bij. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:05

Snapt de pony überhaupt wel wat longeren is? Mijn pony had er erg moeite mee om op eigen benen te lopen, met de leider in het midden en op afstand. Ik ben begonnen met een cirkel van een halve meter om mij heen en langzamerhand uitgebreid (als paard op een halve meter afstand goed op eigen benen durfde te lopen, cirkel vergroter met een meter etc) en paard loopt nu echt fijn aan de lijn :)

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 09:01

edith2 schreef:
Je even verdiepen in een beetje natural horsemanship. Zodat hij je accepteerd als leider op een vetrouwensbasis (op de site v natural horse staat wel wat leeswerk over Parelli). Succes!

Ik lees vaak dat dat best mooilijk is om goed aan te leren.
En weet ook niet echt iemand die dat doet
Dus denk niet dat dat het hele maal wordt

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 09:03

Sientje schreef:
Heel hard wegjagen, met iets anders dan een zweep. :) Parelli of niet, longeer-ervaring of niet, pony moet wegwezen als jij dat zegt. Tenzij je dat misschien met een tikkie onzekerheid tegen de pony zegt? En dus de pony niet duidelijk wegstuurt? Zie dan de tips hierboven om je grondwerken etc, eigen te maken, maar haal er liever dan toch maar iemand bij. ;)

Met wat zou je hem dan weg moeten jagen een vuilniszak of zo???

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 09:04

vuurneon schreef:
Snapt de pony überhaupt wel wat longeren is? Mijn pony had er erg moeite mee om op eigen benen te lopen, met de leider in het midden en op afstand. Ik ben begonnen met een cirkel van een halve meter om mij heen en langzamerhand uitgebreid (als paard op een halve meter afstand goed op eigen benen durfde te lopen, cirkel vergroter met een meter etc) en paard loopt nu echt fijn aan de lijn :)

ik vindt dit een erg goed idee

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:49

Mijn verzorg Shetlander snapte er ook niks van. Ik ben gaan meelopen in een cirkel en langzaamaan steeds meer afstand nemen totdat ie uiteindelijk blijft lopen als jij in het midden staat. Vaak als je in het midden een klein rondje meeloopt word je niet zo duizelig en blijft je pony vaak ook beter lopen.