alternatieve/natuurlijke geneeskunde paarden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beautypasha

alternatieve/natuurlijke geneeskunde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 20:54

hoi bokkers,

ik ben heel erg geintresseerd in natuurlijke/alternatieve geneeskunde voor paarden (kruiden, olie, massage, bach-bloesem , aromatherapie,.....) en ik zou graag weten of iemand hier al ervaring mee heeft en of het werkt.
Interessante boeken die je over dit onderwerp kent mag je ook achterlaten in een reactie ;)

heel erg bedankt :)

beautypasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 11:19

niemand? :\ :)

mika11

Re: alternatieve/natuurlijke geneeskunde paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:23

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:34

Ik gebruik vaak olieen en kruiden ter ondersteuning.

Vaak veel goedkoper dat dierarts middeltjes en supplementen van de ruitershop.

Ik heb bijv. een olie tegen schimmel in de oren en op de vacht. Bij slecht verharen of lusteloosheid gebruik ik ook vaak kruiden(uiteraard als het niet verbeterd met de kruiden komt er uiteraard gewoon een dierenarts).

Uiteraard is lang niet alles op te lossen met kruiden. Dus wanneer nodig komt hier ook zeker een dierenarts. Maar voor veel dingen helpt een natuurlijke olie net zo goed als de chemische rotzooi van een dierenarts of ruitershop.

beautypasha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 12:06

@ mika11: toch bedankt en zal het topic bekijken
@ Nini_roosje: heel erg bedankt :)

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:49

Kan niet zeggen dat ik er ervaring mee heb, maar vindt het wel heel interessant :P

spiritajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 19:46

Ik vind het persoonlijk goed werken

Zwarte thee een poosje laten trekken en in de manen, de staart en op de hals smeren helpt tegen zomerexeem

Iedere dag 2 teentjes knoflook door het voer verhoogt weerstand, is goed voor de longen en het hart en de spieren

En als een paard een dagje wat futlozer is moet je hem eens een lepel honing door het voer geven, dan is hij de volgende dag weer actief!

En pony's die hun voer niet zo lekker vinden moet je eens een handje mint door het voer geven, dan eet hij het super snel op!!

Oja en op een wondje moet je een schoon en vers spinnenweb onder een verbandje leggen, en na 24 uur het er weer afhalen. Dan moet de wond al een stukje genezen zijn!

Zelf vind ik het ook heel prettig om met lavendelolie te werken.
Je kan het op het gezicht en de neusgaten smeren,
Je pony er mee masseren, een bosje lavendel in de stal hangen,
Het heeft heel veel mogelijkheden en werkt echt!

(Al deze kennis heb ik opgehaald uit de Heartland boekjes die ik vroeger heb gelezen, zoals nog veel meer kennis over NH :D )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 20:45

spiritajax schreef:
Ik vind het persoonlijk goed werken

Zwarte thee een poosje laten trekken en in de manen, de staart en op de hals smeren helpt tegen zomerexeem

Iedere dag 2 teentjes knoflook door het voer verhoogt weerstand, is goed voor de longen en het hart en de spieren

En als een paard een dagje wat futlozer is moet je hem eens een lepel honing door het voer geven, dan is hij de volgende dag weer actief!

En pony's die hun voer niet zo lekker vinden moet je eens een handje mint door het voer geven, dan eet hij het super snel op!!

Oja en op een wondje moet je een schoon en vers spinnenweb onder een verbandje leggen, en na 24 uur het er weer afhalen. Dan moet de wond al een stukje genezen zijn!

Zelf vind ik het ook heel prettig om met lavendelolie te werken.
Je kan het op het gezicht en de neusgaten smeren,
Je pony er mee masseren, een bosje lavendel in de stal hangen,
Het heeft heel veel mogelijkheden en werkt echt!

(Al deze kennis heb ik opgehaald uit de Heartland boekjes die ik vroeger heb gelezen, zoals nog veel meer kennis over NH :D )

Knoflook is giftig voor paarden...

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:35

Anoniem schreef:

Mijn paard is er nog niet ziek van geworden en ze krijgt al jaaaaaaren in het zomerseizoen knoflook door haar voer. Overigens tegen steekbeesten en niet vanwege weerstand, longen of hart/spieren :P
Typisch geval van "alles met mate" ;)

Spiritajax, wel voorzichtig zijn met "kennis" uit Heartlandboekjes, er staat ook de nodige onzin in. Om eerlijk te zijn vind ik de tips die je post niet erg geloofwaardig overkomen. Spinneweb op een wondje? Echt niet, hoor. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:41

Waratje schreef:
Anoniem schreef:

Mijn paard is er nog niet ziek van geworden en ze krijgt al jaaaaaaren in het zomerseizoen knoflook door haar voer. Overigens tegen steekbeesten en niet vanwege weerstand, longen of hart/spieren :P
Typisch geval van "alles met mate" ;)

Spiritajax, wel voorzichtig zijn met "kennis" uit Heartlandboekjes, er staat ook de nodige onzin in. Om eerlijk te zijn vind ik de tips die je post niet erg geloofwaardig overkomen. Spinneweb op een wondje? Echt niet, hoor. :n

Tsja voer wat je wil. Maar de werking is achterhaald. En het is zeker niet gezond voor paarden

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 17:48

Tja, ze is ondertussen een zeer gezonde 26-jarige, dus ik maak me niet noemenswaard zorgen over negatieve effecten van langdurig (al minstens 15 jaar) knoflook voeren. En het resultaat is er wel degelijk, ik ben wel eens vergeten tijdig te starten en de resultaten waren duideiljk zichtbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:49

Mijn oma deed dat ook: spinnenwebben op een wondje. Het zal dus best wel werken. ..
Als ik de DA er niet bij haal, doe ik er groene klei/ leem op.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:57

Voor alles afgekraakt wordt wat gezegd wordt..
Honing bevat propolis, en propolis is een werkzaam antibioticum, wetenschappelijk bewezen zelfs.
Is bij muizen getest, ziekte er op losgelaten en een testgroep propolis en een testgroep zonder.
Van de testgroep met heeft 60% overleefd en de andere testgroep was alles dood.
Maar een eetlepel geloof ik niet dat dat kan werken, maar er zit een kern van waarheid in dat honing goed is omdat het sowieso antibacterieel is.
Edit: dit ging om een deel van wat bijen gebruiken, maargoed antibacterieel is het, maar een eetlepel is nooit genoeg.

Mint geloof ik best dat ze het lekker vinden, spinnenwebben schijnen een antibiotische werking te hebben en heb ik ook wel eens van gehoord.
Alhoewel ik er niet voor zou kiezen, er zijn meer dan zat mogelijkheden zonder spinnen lastig te vallen.

Knoflook geloof ik niet in gezien het toch een soort giftig is.
Aromatherapie is geloof ik wel duidelijk, dat heeft wel veel manieren waarop het werkzaam kan zijn.
Niet alle soorten pure olie kan je trouwens zomaar op de huid smeren, dus houd daar rekening mee!
Als je het al overweegt zou ik een paar druppels bij amandelolie doen en dat smeren, maar zeker niet puur.
(Heb je wel eens pure etherische olie in je neus gehad? Niet tof als het gaat om hoe sterk het ruikt!)
Inwendig ook zeker niet doen tenzij je heel goed weet wat je doet.

Amber_Pat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:00

Wat ik weet is dat Tea-Tree helpt tegen allerlei soorten wondjes.
Het is heel veilig en kan onverdunt aangebracht worden.
(Deze informatie heb ik ook uit de Heartland boeken)