liggen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lisalovekira

liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:57

Als je je paard vanuit het knielen wilt laten liggen zeggen ze dat je je paard als het ware moet " omduwen". Maar wat bedoelen ze er juist mee en hoe begin je hier aan zonder dat je paard in paniek schiet of een "trauma" overhoud aan het liggen tijdens vd door een verkeerde bewegin van mij uit. Misschien dom maar ik vraag het liever zodat ik zeker niks verkeerd doe.

dankje

Yanne_RP

Re: liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 10:50

Rustige duwtjes aan de flank geven, en als je paard aan een halster vast is het hoofd rustig proberen naar beneden te krijgen. Maar vooral alles rustig doen en als je paard het heel spannend vind in fases werken. Zowiezo is het handig niet te veel het liggen te vragen op een dag, maar ook soms gewoon het knielen vragen zodat je paard straks niet gaat denken dat het moet gaan liggen op het kniel commando, anders ben je het knielen straks misschien helemaal kwijt + als je paard voor de eerste keer gaat liggen is het handig om meteen een goed commando te geven zoals misschien met een zweepje op de grond te tikken en "down" te zeggen noem maar op! Succes ermee :)

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:54

Super dankje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:27

Omduwen om te leren liggen?
Ik zou dat ECHT afraden, niet vanuit het knielen, het compliment of wat dan ook...

Niet alleen loop je het risico dat je je paard verwondt (een omvallend paard zet zijn benen niet bewust neer), maar je kunt ook zelf gewond raken doordat paarden van nature helemaal niet op druk reageren door ervoor weg te buigen, maar juist ernaartoe te bewegen. En dat is niet zo theoretisch als het klinkt, er zijn echt mensen onder hun paard terecht gekomen tijdens het aanleren van het liggen, het compliment enz, dus hoe minder fysieke druk jij levert en hoe groter de afstand tot je paard is, hoe beter voor iedereen...

Er zijn minstens vier betere en gezondere methodes, en daarvan is er ook en vanuit het knielen die veiliger is voor jou en je paard:

[mogelijke voorbereidende fase als je paard erg gestrekt knielt: Als je paard knielt, vraag je hem met een zweephulp om zijn achterbenen steeds iets verder naar voren te zetten/daarin door te buigen. Dat kent je paard al van de berggeit, en wat er gebeurt als hij zijn achterbenen naar voren stapt, is dat hij meer door zijn voorknieen zakt tijdens het knielen en dus met zijn borst dichter bij de grond komt. Voor dat 'zakken', beloon je steeds.]

Vervolgens vraag je hem hetzelfde als hij een halster met touw om heeft: je laat het touw buitenom (van de andere kant dus) over zijn schoft naar jouw hand lopen en steeds als hij knielt, vraag je hem met het halstertouw om van jou af te kijken - niet door te trekken dus, maar gewoon door signalen te geven en te belonen zodra hij omkijkt. Zodra hij dit doet, belonen. Je vraagt steeds iets meer, tot hij met zijn neus richting zijn buik/schoft beweegt.
Als je vrijheidsdressuur wat meer vrij wilt trainen zodat het ook echt leuk blijft voor je paard, zonder druk en stress, kun je dat opzij vragen ook met een target doen: vraag je pony om over zijn rug heen tijdens het knielen jouw hand/target aan te raken en beloon hem zodra hij dat doet, tot hij de target zelfs aanraakt als die bij zijn buik/schoft gehouden wordt.
Welke van de twee methodes je ook kiest: het gevolg is dat je paard om opzij te kunnen kijken/bij de target te kunnen komen steeds meer door de schouder aan jou kant moet zakken en doordat je steeds voor dat diepste punt beloont, leert hij dat hij het beste gewoon om kan rollen, met zijn rug naar jou toe.

Op deze manieren blijft het Vrijheidsdressuur, met een paard dat zelfstandig mee mag denken.

lisalovekira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 14:32

Dat laatste wat je zei dat grote stuk die uitleg zocht ik ;) ik weet ook dat je kiet moet gaan duwen en trekken maar het word wel benoemd als "omduwen" ik zocht gewoon de methode om je paard vanuit et knielen te laten neerploffen. Ik heb genoeg verstand :)