longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fourseasons

longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 14:16

Hallo allemaal.
Ik longeer nu ongeveer bijna twee weken mijn verzorgpony (verzorg d'r al veel langer en ze kon al longeren). Het gaat gewoon goed, totdat ik haar rechtsom laat lopen, en dan vooral hard draven en galopperen doet ze niet, dan stopt ze bij een bepaalde hoek gewoon met een sliding stop en dan wil ze ook niet meer verder. Weet iemand wat dit kan zijn? Ze doet het soms ook in gewone draf. Soms galoppeert ze wel, maar dan stopt ze bij die hoek gewoon weer.

Groetjes :)

leeneliefje

Re: longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:20

vindt ze die hoek eng ofzo? En op de linkerhand gaat ze er wel gewoon door heen?

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 14:24

leeneliefje schreef:
vindt ze die hoek eng ofzo? En op de linkerhand gaat ze er wel gewoon door heen?

Het is zegmaar een wei die in drie delen is verdeelt, en ik longeer in het middelste deel omdat ze daar het laatst heeft opgestaan (dus is het meest vlak, andere kanten is nog erg hoog gras). Er staat alleen een stroomdraad, maar ze staat er al meer dan tien jaar dus het lijkt me niet dat dat ineens eng is. Op de linkerhand doet ze alles braaf :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 14:24

RT-P -> TVG

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 14:24

delerium schreef:
RT-P -> TVG

Sorry :+

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:29

Raar mijn shetlandertje doet het ook weleens maar dat is omdat ze ondeugend is :)

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:31

Doet ze het ook als je niet longeert? Als je er gewoon met haar naar toe/langs loopt?

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:33

Misschien een keer met de eigenaar afspreken dat die je komt helpen ?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:33

laat iemand anders haar eens longeren zonder diegene dit probleem te vertellen. de kans is groot dat jij onbewust iets met je lichaam doet waardoor ze stopt. net een half stapje te ver naar rechts staan of net je heupen verkeerd gedraait ofzo. het kan een heel klein iets zijn waar ze zo op reageerd!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:34

xNikitaaa schreef:
Doet ze het ook als je niet longeert? Als je er gewoon met haar naar toe/langs loopt?

Nee dan stopt ze niet

@lonneke, heb het tegen de eigenaar gezegd maar die wist het ook niet, daarna even gelongeerd en toen deed ze het niet (ze galoppeerde op die kant ook niet aan)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:35

naomi_g1998 schreef:
xNikitaaa schreef:

Nee dan stopt ze niet

@lonneke, heb het tegen de eigenaar gezegd maar die wist het ook niet, daarna even gelongeerd en toen deed ze het niet (ze galoppeerde op die kant ook niet aan)

@suuzepuus(?), ik zou dan niet weten wie? De eigenaar weet het namelijk al dus ja

_Gummybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:36

Maar als de eigenaar erbij is doet ze gewoon volstrekt normaal ?

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:37

Misschien moet je proberen haar zo veel mogelijk af te leiden van die hoek, dus veel overgangen, stem gebruik etc. Vlak voor of nét in die hoek een overgang van draf naar galop, of zelfs stap- galop, dan concentreert het paardje zich daar op. Misschien helpt dat :j
vreemd probleem, moeilijk :=

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:37

x_lonneke schreef:
Maar als de eigenaar erbij is doet ze gewoon volstrekt normaal ?

nee want ze galoppeerde ook niet aan. We waren toen ook iets meer bezig met hoe ze op het zadel reageerde aangezien ze we haar weer aan het oppakken zijn. Zal binnekort eens vragen of zij d'r wil longeren en dan kijken wat ze doet.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 15:38

leeneliefje schreef:
Misschien moet je proberen haar zo veel mogelijk af te leiden van die hoek, dus veel overgangen, stem gebruik etc. Vlak voor of nét in die hoek een overgang van draf naar galop, of zelfs stap- galop, dan concentreert het paardje zich daar op. Misschien helpt dat :j
vreemd probleem, moeilijk :=

Ik moet sowieso de hele tijd praten, anders gaat ze gewoon weer stappen namelijk haha :)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:41

ik denk dat je wat duidelijker mag zijn, stoppen voordat jij hebt gezegd dat dat mag mag niet, dus keer klapperen met je zweep (erachter om op te jutten niet slaan). Hetzelfde met die hoek, je weet dat ze daar stopt dus bereid je erop voor en des noods tik je met de zweep tegen dr aan, houd haar voorwaards, jij bent baas.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:35

Dobel schreef:
ik denk dat je wat duidelijker mag zijn, stoppen voordat jij hebt gezegd dat dat mag mag niet, dus keer klapperen met je zweep (erachter om op te jutten niet slaan). Hetzelfde met die hoek, je weet dat ze daar stopt dus bereid je erop voor en des noods tik je met de zweep tegen dr aan, houd haar voorwaards, jij bent baas.

Nu je het over de zweep hebt, volgens mij kan het ook best vanwege de zweep zijn. Heb namelijk pas een longeerzweep gekocht omdat dat makkelijker is (longeerde eerst met gewone rijzweep) en ze loopt nu wel beter door (eerst kreeg ik d'r sowieso niet in galop) maar als ze rechtsom loopt bokt ze af en toe ook als ik gewoon 'opjaag' met de zweep (ik raak d'r eigenlijk nooit), linksom doet ze dit ook weer niet.

edit; als ze stopt leg ik de zweep even neer, loop ik naar d'r toe en draaf ik even een rondje met d'r, dan doet ze gewoon normaal ne loopt ze door.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:41

Ik zie dat je in Wamel woont, staat je paard daar ook? Anders wil ik wel een keer komen kijken/helpen hoor :)

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:48

naomi_g1998 schreef:
Dobel schreef:

Nu je het over de zweep hebt, volgens mij kan het ook best vanwege de zweep zijn. Heb namelijk pas een longeerzweep gekocht omdat dat makkelijker is (longeerde eerst met gewone rijzweep) en ze loopt nu wel beter door (eerst kreeg ik d'r sowieso niet in galop) maar als ze rechtsom loopt bokt ze af en toe ook als ik gewoon 'opjaag' met de zweep (ik raak d'r eigenlijk nooit), linksom doet ze dit ook weer niet.

edit; als ze stopt leg ik de zweep even neer, loop ik naar d'r toe en draaf ik even een rondje met d'r, dan doet ze gewoon normaal ne loopt ze door.

Voor haar is dus, stilstaan = weg zweep = ik ga lekker wat anders doen want baasje draaft een rondje mee.

Onbewust beloon je nu haar gedrag door haar wat anders te geven om het moment dat zij erom vraagt door stil te gaan staan.. je moet juist gewoon verdergaan met wat je deed als ze stil gaat staan, was ze aan het draven voor ze stil ging staan? Dan blijf jij staan waar je staat en maan je haar in draf (desnoods met zweep gebruik) gewoon consequent blijven.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 16:51

Jaime_ schreef:
naomi_g1998 schreef:

Voor haar is dus, stilstaan = weg zweep = ik ga lekker wat anders doen want baasje draaft een rondje mee.

Onbewust beloon je nu haar gedrag door haar wat anders te geven om het moment dat zij erom vraagt door stil te gaan staan.. je moet juist gewoon verdergaan met wat je deed als ze stil gaat staan, was ze aan het draven voor ze stil ging staan? Dan blijf jij staan waar je staat en maan je haar in draf (desnoods met zweep gebruik) gewoon consequent blijven.

Oh ja, zo had ik het nog niet gezien :+ Maar ik krijg haar dus niet meer in draf want ze gaat ook achteruit lopen (niet terug in de cirkel, maar zegmaar terug naar het begin van de wei), zal het morgen wel nog een keer proberen, ben vandaag namelijk al geweest.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 15:41

Net weer gelongeerd, ging al veel beter maar toen ik de overgang van draf naar galop wou maken had ze iets nieuws, bij de hoek waar ze normaal stopte draaide ze nu om en galoppeerde gewoon de andere kant op (twee keer) daarvoor is ze een paar keer gestopt maar toen heb ik d'r weer vooruit gekregen zonder dat ik er naartoe hoefde te lopen. Ook iets nieuws is dat het nu lijkt alsof ze terug wil naar de plaats waar ik d'r had gepoetst

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:29

Ik denk dat ze die kant moeilijker vind om op te galloperen?
Mijn vzpony stopte ook ineens zomaar stopte en dan omdraaide, gewoon puur om ons te pesten :+

zonnet50

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:13

Paarden hebben vaak een kant wat ze lastig vinden.. Ik zou gewoon consequent zijn.. Kan ook zijn dat ze je uit probeert..

Lottie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 22:30

Is ze helemaal soepel in haar rug?
Veel paarden hebben wel een 'moeilijke kant' maar kan het niet zijn dat er toch iets medisch mis is?

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:22

naomi_g1998 schreef:
Dobel schreef:

Je paard is 'gewoon' scheef. Dit betekent dat zij die kan niet op kán, net zoals jij (waarschijnlijk) niet met rechts of links kan schrijven ;). Wat zou jij doen als je tot iets gedwongen wordt dat jou fysiek gezien niet lukt? Als ik haar was, zou ik ook van mij afslaan, of in sommige gevallen, gewoon omdraaien en de makkelijke kant doen.
Dit heeft niets met uittesten te maken, dit heeft te maken met signalen uiten die jij niet begrijpt. Probeer je wat meer te verdiepen in het longeren, niet gemeen bedoeld, maar zoals ik lees, kan je er niets van ;). Rijden kan je toch ook niet in 1 dag goed? Longeren is niet anders. Ik heb er zelf ook een les in genomen, ikweet niet of het mogelijk is, maar kan je er een deskundig (of een bekende in het longeren) erbij halen om te laten zien wat je moet doen? Het is namelijk niet een paars op een cirkel rondjes laten lopen. Lees eens de site door van marijke de jong, daar staat alles beter uitgelegd ;). Paardenbegrijpen.nl

Succes verder! Groetjes