Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
yape schreef:Ik zou als ik jou was gewoon eerst veel oefenen met touw zo gaat het waarschijnlijk veel makkelijker en snapt je pony ook echt wat je van hem vraagt, inplaats van zomaar met je zweep te gaan zwaaien en proberen of hij om je heen wilt gaan cirkelen. Wat zowiezo ook heel belangrijk is dat je goed op je lichaamstaal let, als je de verkeerde aanwijzingen geeft snapt je paard er waarschijnlijk alsnog helemaal niks van
fjordnina schreef:Grappig dat iedereen het altijd heeft over los longeren, dat is net zo iets als 'met zonder jas naar buiten gaan' hihi.. Zonder lijn werk je gewoon los met je paard. Het heeft ook niets met een zweep of lijn te maken, maar met je eigen lichaamsbewustzijn, ademhaling en de hoeveelheid energie die je richting je paard stuurt.
Ga maar eens in een onderzoek, wat doet je paard als jij een heup draait, je navel een richting op laat wijzen of als je veel energie uitstraalt en die vervolgens weer weg laat stromen?
Ik ben inmiddels zover dat ik de hele bak kan gebruiken terwijl het paard op de volte om me heen blijft, ook kan ik haar door middel van energie geven en nemen haar door een vrijstaande slalom sturen.
Corelli schreef:Belangrijk is hierbij jouw lichaamstaal en de positie die je inneemt t.o.v. je paard. Sta je ter hoogte van de achterhand, dan sta je op de drijvende positie. Als je hier drijvende bewegingen maakt (bijvoorbeeld door je achterste hand op te tillen, met een touwtje te zwaaien of de zweep op te tillen. Het is maar net wat je paard gewend is en hoe gevoelig je hem hebt afgesteld) dan moet hij voorwaarts(er) gaan.
Doet hij wat hij moet doen en moet hij dit blijven doen, dan sta jij ter hoogte van het midden van je paard en je staat ontspannen "stil" (geen drijvende of remmende hulpen). Dit is de neutrale positie.
Als je je paard wil afremmen, dan ga je meer ter hoogte van zijn hoofd staan. Als je je voorste hand, touw of zweep gebruikt dan zal je paard afremmen.
Als je nog meer druk zet aan de voorkant zal je paard omdraaien.
In alle bovenstaande acties is ook jouw energie van belang. Bij het voorwaarts gaan moet je ook voorwaarts denken en dat proberen uit te stralen. Ga niet enthousiast huppelen en "ja kom op vooruit" gillen o.i.d. maar probeer je paard subtiel je voorwaartse energie te laten voelen. Hetzelfde geldt voor het afremmen, hij moet rustiger, dus jij moet een rustige energie zenden. Een rustige ademhaling, evt met een lang en laag "hooo" doet het bij mij altijd goed
Ik zou zeggen, ga hier eens mee spelen en kijk of je je paard gevoeliger kunt afstellen voor jouw lichaamstaal en energieDus als je nu nog de zweep gebruikt, kijk dan eens wat er gebeurt met alleen je hand of, als tussenstap, met een cirkelend touwtje.