[TVG] Filmpje: Spaanse pas, Pesade & doodrollen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[TVG] Filmpje: Spaanse pas, Pesade & doodrollen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 17:04

Dit filmpje is gewoon lekker vrijheidsdressuur keutelen in de tuin.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Yanne_RP

Re: [TVG] Filmpje: Spaanse pas, Pesade & doodrollen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:05

Wat leuk! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:30

Wat leuk! mooi om progressie te zien in de afgelopen jaren! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:23

Of gebrek aan, natuurlijk... ;)
Ik zag al wel dat [***]' kunstjes nu wat beter op de hulpen staan (hoewel gras natuurlijk altijd een ultiem afleidende factor is), maar dat de pesade vergeleken met het filmpje toch een beetje verwaterd is doordat al het gehups in de terre a terre, levade, gesprongen courbette en stapcourbette ertussendoor kwam, en het grootste deel van de tijd de hulpen door elkaar haal (we hebben er een tijdje niets aan gedaan) en [***] dus ook niet weet wat ik dan eigenlijk van hem vraag... :o
Maar goed, gewoon weer een stapje terug dus! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:44

Oh ja want het laatste wat ik me kan herinneren dat ik van jullie heb gezien is echt de klassieke dressuur in vrijheid (filmpjes oid, tijdje terug)

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:47

Leuk :)

Ik heb je boek trouwens ook hier liggen ! Dacht al, die namen herken in ... 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 23:58

Yep, we zijn uiteindelijk naar dressuur in vrijheid overgegaan, maar de kunstjes fietsen er natuurlijk nog gewoon tussendoor. Het kan niet altijd klassiek zijn, bij het rollen is [***] ook heel verzameld - alleen staan de pootjes dan even de verkeerde kant op. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:51

Heerlijk om naar te kijken :) En die neusjes, echte vrienden :+:
En met je zwarte shetten ben je natuurlijk mijn ideale voorbeeld, omdat ik ook een zwarte shet heb.
Even uit nieuwsgierigheid: gebruik je twee verschillende bridges (voor elke pony een andere) wanneer je met ze samen aan het trainen bent?

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:01

Wat een schattige poown <3 Hij is echt leuk! :D Maar wat is het verschil tussen de pesade en de levade? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 00:49

@swaatjuh: goede vraag! Eerlijk gezegd ben ik daar nog steeds niet helemaal uit, want als ik [***] een kunstje vraag, dan wil ik na de click niet ook [***] belonen (gratis voerrrr :D ), maar ik vraag ze ook wel eens gelijktijdig een oefening en dan wil ik ze na de click wel weer allebei een beloning geven.
Ik weet nog steeds niet of ik nou de beste oplossing heb gekozen (ben ook erg benieuwd naar hoe anderen dat doen), maar nu zeg ik, als ik ze samen train, de naam van de pony die ik een kunstje ga vragen ('[***]... Pesade!' bijvoorbeeld), en na de click zeg ik als ik het voer pak 'Goed zo [***]' als [***] ook dicht in de buurt staat zodat hij weet dat het voer voor [***] is en niet voor hem.
Maar goed, ik heb ook wel eens mijn momenten van zwakte en de pony's kunnen zo vreselijk smekend kijken als de ander wel een stukje wortel krijgt en zij niet...
Laten we dus zeggen dat het geen waterdicht systeem is. :o
En ze zijn ook best lastig samen te trainen omdat ze vreselijk dominant zijn, allebei, ook naar elkaar. Ik ben nu bijvoorbeeld weer bezig geweest met samen op de volte laten lopen in vrijheid - als ik niet oplet dan vervallen de heren in elkaar inhalen, de pas afsnijden, bijten, pletten tegen het hek enzovoorts...
Alleen na de click samen naar binnen sprinten voor de beloning gaat altijd goed. 8-)

@TrIjNiE__: Bij gewoon steigeren staat het paard op gestrekte achterbenen en maait hij vaak met de voorbenen om in evenwicht te blijven. Pesade en levade zijn klassieke dressuuroefeningen waarbij de achterbenen juist zoveel mogelijk gebogen moeten zijn en het paard zo lang mogelijk in die lagere steiger-houding bevroren blijft. Dan rust hele gewicht van het paard op de achterbenen (zoals bij het normale steigeren), maar moet hij ook al zijn rug-, buik- en achterhandspieren gebruiken om in evenwicht te blijven. Bij het lagere steigeren van de pesade & levade hangt het paardenlichaam namelijk niet meer bijna loodrecht boven de achterbenen, maar zweeft daarvoor: hoe lager, hoe meer gewicht er vóór de achterbenen hangt en hoe meer de achterbenen naar voren moeten worden gebracht om in evenwicht te kunnen blijven & het lichaam te kunnen dragen.
In een levade mag de rug van het paard een hoek van maximaal 30 graden met de grond maken (bijna horizontaal dus en daardoor heel zwaar), bij de pesade mag het paard tot 40-45% omhoog komen (daardoor 'zweeft' er minder lichaam voor de achterbenen en is deze oefening iets lichter). En gewoon steigeren is uiteindelijk het allerlichtst (nou ja, kost ook nog aardig wat energie :j omdat het lichaam dan bijna loodrecht op de achterbenen staat.)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:49

Oke er zat dus nog een heel verhaal achter!
Een paar jaar geleden heb ik wel eens met mijn eigen en een andere pony tegelijk getraind en dan stond ik bij degene die ik het wilde vragen. Op dat moment gebruikte ik mijn stem als bridge en dan zei ik er de naam bij van de pony voor wie het was. Maar ik weet niet meer hoe ik het deed als ze allebei moesten volgen..

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:52

Bedankt voor de uitleg, heb ik ook weer wat geleerd :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:39

Nou, hier valt anders ook nog meer dan genoeg te leren!
Ik ga nu een online cursus bij Carolyn Resnick volgen met haar Waterhole Rituals systeem voor werken in vrijheid. Misschien dat daar ook weer iets uitkomt wat het werken met twee pony's in vrijheid beter laat gaan, ben benieuwd!

sammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:30

super leuk om te zien !

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 17:35

Volgens mij heb ik les van je zus gehad, helaas eenmalig, ze moet van zo ver komen.
Maar was een hele leuke les, veel van geleerd! Ik heb je boek al jaren en kijk er nog regelmatig in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:22

Wat grappig! :j
Ze heeft inderdaad op een gegeven moment de vrijheidsdressuur lessen en clinics overgenomen omdat ik er zelf geen tijd voor had, en dat deed ze erg goed. (tenminste, ik hoorde alleen maar tevreden reacties ;) ). Helaas zijn er nu dus even helemaal geen lessen of clinics meer, maar mocht dat weer veranderen, dan zet ik dat meteen op facebook.
Veel plezier in elk geval met het boek!

Tolbergfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:09

xyzutu2 schreef:
Wat grappig! :j
Ze heeft inderdaad op een gegeven moment de vrijheidsdressuur lessen en clinics overgenomen omdat ik er zelf geen tijd voor had, en dat deed ze erg goed. (tenminste, ik hoorde alleen maar tevreden reacties ;) ). Helaas zijn er nu dus even helemaal geen lessen of clinics meer, maar mocht dat weer veranderen, dan zet ik dat meteen op facebook.
Veel plezier in elk geval met het boek!

Dat komt helemaal goed! Leuk dat ik je hier tegen kwam...En je filmpjes zijn echt gaaf en goede motivatie om met mijn eigen paardje door te zetten, geduld is een schone zaak ; )