Vrijspringen hoe doen ze dat toch

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nietes

Vrijspringen hoe doen ze dat toch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 20:09

Hallo,
Vee mensen laten hun paard vrijspingen, maar dan vraag ik me af hoe ze dat voor elkaar krijgen...
Met zweep/ zonder zweep?
opjagen/ niet opjagen?

Zonder iemand die er naast rent springen m'n verzorgpaardjes er echt niet overheen -O-

Shaggy09

Re: Vrijspringen hoe doen ze dat toch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:11

Vaak een touw spannen en met een longeerzweep dan lichtjes opjagen, de meeste goed getrainde springpaarden springen dan. Ik heb het een keer gedaan en het lukte :)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:11

evt. mee er over heen springen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:16

Nou laat je hem nooit rennen in de bak?
Zet gewoon een hindernisje neer en doe hetzelfde als normaal. Je moet m wel er overheen "jagen" want uit zichzelf gaat ie niet.
Je kan er desnoods nog een paal met balk naast zetten, zodat ie er niet langs kan.

Veel mensen laten ze eerst vrijspringen voordt ze er mee gaan springen ohz. Hoeven ze geen goedgetrainde springpaarden voor te zijn hahaha.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:19

Wat ik doe is de hindernis naast het hek zetten. Dan zet je aan de kant vanwaar het paard moet springen nog één of twee staanders neer en span je lint tussen de hindernis en die staander(s). Zo maak je een soort fuik. Als het paard dan eenmaal in die fuik is kan hij alleen nog over de hindernis of aan de andere kant er weer uit. Dan ga je met een longeerzweep aan het begin staan zodat je paard richting hindernis gaat.
Als je paard het springen snapt springt hij er dan wel overheen.
Succes :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:19

Wat mij altijd is duidelijk gemaakt, dat ze van dat plastic lint om de binnen hoefslag aan staanders maken, zodat het paard alleen maar vooruit
kan. Dan is lichtjes drijven met een longeerzweep vaak voldoende, tenminste voor springers. :)

Edit ; Wat hierboven staat is wat beter verwoord dan mijn verhaal :D

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 20:22

als je een hindernis midden in je weiland zet zal het inderdaad niet lukken.
maar inderdaad gewoon naast de bakrand, evt nog met een balk aan de binnen zijde.
je moet je paard niet als een gek op jagen. misschien handig als iemand die er wel ervaring mee heeft jou de handigheidjes uit te leggen..

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 00:56

ahhh, ik snap hem :)
dankjee
dacht altijd dat die paarden er uit zichzelf overheen sprongen zonder een beetje aangedreven te worden :o

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 00:59

Nietes schreef:
dankjee
dacht altijd dat die paarden er uit zichzelf overheen sprongen zonder een beetje aangedreven te worden :o

Zo heb je der ook namelijk _O-

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:14

xTitanic schreef:
Nietes schreef:
dankjee

Zo heb je der ook namelijk _O-

[ Video ]

Had dat filmpje al eens eerder gezien en ik keek echt precies zo: >;)

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 01:31

Paardje op stal doet het ook vrij automatisch :') Hij moet altijd even op gang gebracht worden voor de eerste sprong, maar eens het motortje draait galoppeert hij zijn rondje door de bak en hopt telkens braaf over het huppeltje heen _O- Dan blijft ie gaan tot je 'm stil zet. Daarna staat hij ook gelijk weer rustig rond te kijken of kwakkelt ie achter baas aan om te volgen hoe die de sprong verhoogt/verlaagt.

RDuijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:32

Ook handig zo'n paardje die het zelf doen.
Wij zetten gewoon een hindernis tegen het hek
En jagen hem een beetje op

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:37

Mijn paard kon het ook zoals op het filmpje. Wou ik haar stoppen om de sprong te verhogen, stopt mevrouw braaf wacht tot ik hoger heb gezet en springt er vanuit stilstand overheen :')

Iedereen heeft het hier over opjagen, maar met longeren jaag je je paard toch ook niet op? Waarom dan wel met vrijspringen? Gewoon netjes laten draven of galopperen, paard springt zelf wel goed.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 20:46

Ehh nee maar je bent zelf toch ook niet zo dom dat je niet begrijp wat ermee bedoelt wordt?
Je kunt het niet longeren noemen want aan de longeerlijn gaat niet over een hindernis met palen. Het is niet dat je als een achterlijke achter je paard moet gaan rennen hoor. Mag hopen dat je dat wel snapt :7

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:23

Poiuytrewq schreef:
Ehh nee maar je bent zelf toch ook niet zo dom dat je niet begrijp wat ermee bedoelt wordt?
Je kunt het niet longeren noemen want aan de longeerlijn gaat niet over een hindernis met palen. Het is niet dat je als een achterlijke achter je paard moet gaan rennen hoor. Mag hopen dat je dat wel snapt :7

Mag die toon ff wat minder?

Wat ik begrijp, doordat ik dat ook heel veel mensen heb zien doen, is dat er vaak dus wel echt opjagen bedoelt wordt. En daarvoor hoef je niet als een achterlijke erachteraan te rennen, want een paard is een vluchtdier.
Daarbij zei ik niet dat het dan longeren heette, maar dat het principe hetzelfde blijft. Je blijft de drijvende kracht, met longeerzweep in je hand ter verlenging. En dat je met longeren je paard dus ook niet opjaagt, maar bijdrijft.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:53

Omdat jij er vanuit gaat, dat als je een paard wat 'opjaagt', dat iemand er als een mongool achteraan gaat rennen, of iig niet op een reeele manier laat voortbewegen.(want nee, dat heet "bijdrijven") B-) . Iig komt het wel zo over, en daar houd ik niet zo van ;).

De een noemt het opjagen, de ander noemt het bijdrijven. So be it, er wordt hetzelfde bedoelt en ik ga er van uit dat ts ook wel zo slim is.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:59

Poiuytrewq schreef:
Omdat jij er vanuit gaat, dat als je een paard wat 'opjaagt', dat iemand er als een mongool achteraan gaat rennen, of iig niet op een reeele manier laat voortbewegen. Iig komt het wel zo over, en daar houd ik niet zo van ;).

Dat maak jij er van. Ik heb nergens gezegd dat het te maken heeft met er achteraan rennen. Maar ik zie het heel veel gebeuren hoor, mensen die even een goede zwiepert met de zweep maken om het paard 'lekker door te laten lopen' (dus met stijve rug en hoofd omhoog). Dat valt bij mij dus onder opjagen en niet onder bijdrijven.

En aangezien TS in haar OP ook vraagt: moet dit met zweep/zonder zweep. Wel opjagen/niet opjagen. Leek het mij wel handig erbij te vermelden dat er met opjagen niet echt opjagen bedoelt wordt. (Dat is nu namelijk het moeilijke aan tips geven via het internet, je ziet alleen de woorden staan)

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:00

die van mij springt er ook soms zelf overheen, maar moet meestal wel 'opjagen'. Maar wij hebben hindernissen in de wei staan en als ik mijn ene paard binnen zet, gaat die andere rond rennen en springt dan vaak ook zelf over die hindernis :')
Laatst bijgewerkt door Enphalu op 22-08-13 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:01

met staanders soort weggetje maken met afzetlint of gw touw wel een kleurtje en dan met 2/3 man in de bak en die verdelen over de bak zodat het paard in 1 keer door gaat als je een moeilijk paard heb ren dat laatste stukje mee en geef tikje op de kont voor de hindernis vaak snapt je paard het snel !

succes !

Sientje

Meest gangbare methode is inderdaad een beetje opsluiten, beetje opdrijven. Mochten ze echt niet willen springen, zijn er nog escapes genoeg dan hoor... ;)
Maar heb idd ooit ook een pony gekend die niet aan een lange teugel uit te stappen viel als er een hindernisje in de baan stond. Die deed hetzelfde als 't paard op 't filmpje, en dan met mens erop. :D

xHaithi

Poiuytrewq schreef:
Omdat jij er vanuit gaat, dat als je een paard wat 'opjaagt', dat iemand er als een mongool achteraan gaat rennen, of iig niet op een reeele manier laat voortbewegen.(want nee, dat heet "bijdrijven") B-) . Iig komt het wel zo over, en daar houd ik niet zo van ;).

De een noemt het opjagen, de ander noemt het bijdrijven. So be it, er wordt hetzelfde bedoelt en ik ga er van uit dat ts ook wel zo slim is.

Ik ben het met Sassol eens dat er wel degelijk een verschil is tussen opjagen en bijdrijven. Bijdrijven is beheerst en gedoseerd, opjagen is dit doorgaans niet. En ja, ik zie toch ook echt wel genoeg mensen zwaar jagen achter hun paard, bij bv vrijspringen maar ook voor een shoot of 'om hem eens te laten lopen'.

Je hoeft niet zo aanvallend te reageren. Sassols bedenking bij de woordkeuze is een hele normale.

Edit: Maar even een quote gebruikt, met iedereen die hier op t zelfde moment wilde posten :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:05

@ Poi......... Ehm nou opjagen vind ik heel iets anders dan bijdrijven.. dus zo'n rare opmerking vond ik dat niet.
Zoals jij reageert vind ik overigens wel buiten proporties, doordat jij een verkeerde interpretatie hebt van wat gezegd wordt val je verschrikkelijk uit. Misschien kan hetwat mminder?

Ts mijn pony kende inderdaad het stap draf en galop vanuit het longeren.
Vervolgens 2 keer achter haar vriendje aanjlaten springen (met gepaste afstand) en nu is het enkel naar de hindernis wijzen en ze vliegt eroverheen.

Haar nieuwe vriendje is zij dan weer de voorspringer voor geweest.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:10

Sassol schreef:
mensen die even een goede zwiepert met de zweep maken om het paard 'lekker door te laten lopen' (dus met stijve rug en hoofd omhoog). Dat valt bij mij dus onder opjagen en niet onder bijdrijven.
dat bedoel ik. Dat mensen opjagen als iets 'agressievers/minder vriendelijke of minder vragende' zien dan 'bijdrijven'. En dat er vanuit gegaan wordt dat dat agressieve ook meteen bedoelt wordt als iemand praat over opjagen.
Voor mij is het 1 pot nat ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:19

Poiuytrewq schreef:
dat bedoel ik. Dat mensen opjagen als iets 'agressievers/minder vriendelijke of minder vragende' zien dan 'bijdrijven'. En dat er vanuit gegaan wordt dat dat agressieve ook meteen bedoelt wordt als iemand praat over opjagen.
Voor mij is het 1 pot nat; het is maar een woord mar d intentie is hetzelfde

Nou, mijn intentie bij opjagen is toch echt anders dan bij bijdrijven. Het is voor jou 1 pot nat, maar voor het woordenboek niet. En om dus te voorkomen dat ts misschien straks wel gaat opjagen (op de niet leuke manier dus ;) ) ging ik er op in.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 00:25

Gelukkig begrijp jij net zo goed als ik dat dat door mij en andere meiden uit het topic niet bedoelt wordt :D
En ik denk ts ook ..